Dagpenge og børn
Fra : David Rasmussen

Dato : 01-02-05 23:01

Jeg er på dagpenge på dimmitendsats lige nu, og indenfor et par uger
fødes mit første barn. Jeg går ud fra at jeg så stadig skal modtage
dagpenge men ikke behøver at stå til rådighed for arbejdsmarkedet i et
stykke tid. Jeg har prøvet at læse lidt om barselsorlov, barselsdagpenge
og hvad det ellers hedder, men jeg er sådan set bare blevet mere
forvirret. Så vidt jeg kan se skal jeg over i et helt andet system,
kommunalt istedet for hos a-kassen?

Er der nogen der kan forklare mig hvad mine muligheder og rettigheder
er, og hvad jeg skal gøre for at udnytte dem?

/David

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 02-02-05 01:15

> [...]
>
> Er der nogen der kan forklare mig hvad mine muligheder og rettigheder er,
> og hvad jeg skal gøre for at udnytte dem?
Det bedste er vel at kontakte din fagforening?
Mvh.Bodil.

Fra : David T. Metz

Dato : 02-02-05 01:41

Bodil Grove Christensen wrote:

> Det bedste er vel at kontakte din fagforening?

Hvad skal han der? Prøv a-kassen i stedet, som så straks sender ham videre
til kommunen med et skema i hånden.

David

Fra : David T. Metz

Dato : 02-02-05 01:46

David Rasmussen wrote:

> Er der nogen der kan forklare mig hvad mine muligheder og rettigheder
> er, og hvad jeg skal gøre for at udnytte dem?

Snak med a-kassen, som giver dig et skema til kommunen (det er dem der skal
betale). Du har 14 dage ved fødslen (skal være inden for 14 uger efter
fødslen) og derudover hvad du kan fravriste moderen af de 32 fællesuger.

Beskæftigelsesministeriet har en rigtig god pjece (on-line) der skærer det
hele ud i pap med eksempler.
http://www.bm.dk/publikationer/2003/barsel/foraeldre/default.asp

Til lykke med eksamen og det forestående.

David

Fra : David Rasmussen

Dato : 02-02-05 10:13

David T. Metz wrote:

> [...]
> betale). Du har 14 dage ved fødslen (skal være inden for 14 uger efter
> fødslen) og derudover hvad du kan fravriste moderen af de 32 fællesuger.

Det var også cirka hvad jeg var kommet frem til. Tak for bekræftelsen.

> Beskæftigelsesministeriet har en rigtig god pjece (on-line) der skærer det
> hele ud i pap med eksempler.
> http://www.bm.dk/publikationer/2003/barsel/foraeldre/default.asp

Den har jeg læst, og er nu næsten tvivlsfri :)

Jeg har dog stadig et par uddybende spørgsmål:
Tæller de uger hvor jeg er på barselsdagpenge i det store "rigtige"
dagpengeregnskab, altså de 4 år i alt jeg kan være på dagpenge?
Jeg skal vel stadig være medlem af a-kassen selvom det er kommunen jeg
nu får penge fra?
Starter min ledighedsperiode "forfra" når jeg er tilbage i a-kassens
system efter de 32 uger?

Jeg har forhåbentligt fundet et arbejde til den tid, men det er
alligevel rart at kende svarene på disse spørgsmål.

> Til lykke med eksamen og det forestående.

Tak :)

/David

Fra : David T. Metz

Dato : 02-02-05 10:26

David Rasmussen wrote:
> Jeg har dog stadig et par uddybende spørgsmål:
> Tæller de uger hvor jeg er på barselsdagpenge i det store "rigtige"
> dagpengeregnskab, altså de 4 år i alt jeg kan være på dagpenge?

Nej, de går fra (efter min bedste overbevisning). Vær selv obs på det hvis
det skulle blive aktuelt, da barsel er forbundet med rigtig mange
administrative fejl (min erfaring).

> Jeg skal vel stadig være medlem af a-kassen selvom det er kommunen jeg
> nu får penge fra?

Ja, ellers mister du din dagpengeret.

> Starter min ledighedsperiode "forfra" når jeg er tilbage i a-kassens
> system efter de 32 uger?

Det mener jeg ikke. Mig bekendt fortsætter den, men jeg er ikke bombesikker.

David

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 02-02-05 15:51

> [...]
> Tæller de uger hvor jeg er på barselsdagpenge i det store "rigtige"
> dagpengeregnskab, altså de 4 år i alt jeg kan være på dagpenge?

Hm - det er da forhåbentlig ikke dit mål?
Det er vel din mening at bruge din uddannelse?

Mvh.Bodil.

Fra : David Rasmussen

Dato : 02-02-05 16:02

Bodil Grove Christensen wrote:

> Hm - det er da forhåbentlig ikke dit mål?

Du missede tilsyneladende

"Jeg har forhåbentligt fundet et arbejde til den tid, men det er
alligevel rart at kende svarene på disse spørgsmål."

> Det er vel din mening at bruge din uddannelse?

Jo, det skulle jeg mene. Kan du skaffe mig et job?

/David

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 02-02-05 23:13

> Du missede tilsyneladende

Ja, det vil jeg gerne undskylde.

> "Jeg har forhåbentligt fundet et arbejde til den tid, men det er alligevel
> rart at kende svarene på disse spørgsmål."

> Jo, det skulle jeg mene. Kan du skaffe mig et job?

Det ku' da godt være. Hvad kan du?

Mvh.Bodil.

Fra : David Rasmussen

Dato : 03-02-05 17:56

> Det ku' da godt være. Hvad kan du?

Jeg er uddannet civilingeniør på informatikretningen. Jeg kan en masse
forskellige ting.

/David

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 03-02-05 20:50

> Jeg er uddannet civilingeniør på informatikretningen. Jeg kan en masse
> forskellige ting.

Det ligger nok lidt uden for mit handlefelt, hvis du havde været
elektriker, kunne jeg bedre have hjulpet dig.

Mvh.Bodil.