Olie på flyverdragt
Fra : Ernest

Dato : 01-02-05 21:03

Hej.
Jeg håber nogen kan hjælpe mig med at få olie af min søns splinternye
flyverdragt.
Vi har prøvet med pletfjerner, som ganske vist fjernede al jord mv., men
ikke olien.
Nogen der har kendskab til dette problem?
Vh
Hanne Blond

Fra : Nuser

Dato : 01-02-05 22:09

"Ernest" <ernest@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke olien.
> Nogen der har kendskab til dette problem?

Hej

Jeg har tidligere "reddet" en broderi angelaise kjole med olie, ved at smøre
plette/pletterne ind i alm. opvaskemiddel. Lade tøjet ligge i en plastikpose
natten over, for så at vaske ved alm. temp i vaskemaskinen. Evt. gentage
behandlingen

Held og lykke

Hilsen Nuser

Fra : TriDane

Dato : 01-02-05 22:20

"Ernest" <ernest@stofanet.dk> wrote in news:41ffe07d$0$642$ba624c82
@nntp02.dk.telia.net:

> [...]
men
> ikke olien.
> Nogen der har kendskab til dette problem?

Fra Matas' "De gode råd":

Olie og fedt: Brug koncentreret Rense Benzin, Acetone, Lugtfri Petroleum
eller Isopropylalkohol. Læg et stykke sugende stof under pletten med
rensemidlet for at undgå skjolder. Gnid på pletten til den er næsten
tør.

Jeg går ud fra du så skal vaske flyverdragten, da den ellers vil lugte
af Rense Benzin.

Husk at se på flasken - jeg mener at huske det er et skrapt middel som
kræver udluftning ved arbejdet.

mvh.
Kim

Fra : Ukendt

Dato : 03-02-05 17:01

TriDane wrote:
> [...]
> af Rense Benzin.
>
> Husk at se på flasken - jeg mener at huske det er et skrapt middel som

Er sådan en flyverdragt ikke af ployester(bævernylon)?? hvordan har det
det med rensebenzin?? rensebenzin opløser da nogen former for plast!!
og Acetone kan også smelte plastic!!

er de gode råd ikke kun til bomuld (cowboy-bukser)??

/Per

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 02-02-05 01:17

> [...]
> ikke olien.
> Nogen der har kendskab til dette problem?

Smør margarine el. smør på - lad det ligge og trække
natten over - hvorefter det vaskes, gerne med forvaskeprogrammet
tændt og intensiv vask - eller hvad det nu hedder på din maskine.
Det kræver det for at opløse fedtstoffet i olien.

Mvh.Bodil - har lige ordnet et par cowboybukser på den måde.

Fra : TriDane

Dato : 03-02-05 15:41

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> wrote in

> [...]
> Det kræver det for at opløse fedtstoffet i olien.
>
> Mvh.Bodil - har lige ordnet et par cowboybukser på den måde.

Det jeg tror der er sket med dine cowboybukser er, at du nu har fået en
kæmpestor skjold, hvor der før var en plet. Hvor har du fået den ide fra
at smøre fedstof på tøjet? Det lyder altså helt ude i hampen at foreslå
andre man skal ødelægge sit tøj på den måde.

mvh.
Kim

Fra : Inger Pedersen

Dato : 03-02-05 17:03

"TriDane" <nobody@nowhere.com> skrev i en meddelelse

> Det lyder altså helt ude i hampen at foreslå
> andre man skal ødelægge sit tøj på den måde.

Måske - men det har nu virket over for oliepletter i mange år.

Hilsen Inger

Fra : Holst

Dato : 03-02-05 17:12

TriDane wrote:

> [...]
> at smøre fedstof på tøjet? Det lyder altså helt ude i hampen at foreslå
> andre man skal ødelægge sit tøj på den måde.

Det brugte min mor nu også med stor succes i gamle dage, så det er nok
ikke helt galt. Men så opfandt de det grønne Swarfega (stave?) snask,
der vist stort set virkede lige så godt.

Fra : Cat

Dato : 03-02-05 20:12

TriDane wrote:
> [...]
> at smøre fedstof på tøjet? Det lyder altså helt ude i hampen at foreslå
> andre man skal ødelægge sit tøj på den måde.

Det er et gammelt husråd fra vores mormødre. Nogle gange duede de, og
nogle gange duede de ikke (husrådene - ikke mormødrene)

Tine

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 03-02-05 20:49

> [...]
> at smøre fedstof på tøjet? Det lyder altså helt ude i hampen at foreslå
> andre man skal ødelægge sit tøj på den måde.

Der skal en form for fedtstof til, for at opløse olien - den er
fedtopløselig, derfor virker det.
Og husmødre skal nok sørge for, at den efterfølgende vask bliver med
både forvask og forlænget vasketid, så er der absolut ingen fedtplet
bagefter.

Mvh.Bodil.

Fra : Nuser

Dato : 02-02-05 07:48

Fra : Holst

Dato : 03-02-05 17:15

Ernest wrote:

> Nogen der har kendskab til dette problem?

Man kan købe en bøtte med noget grønt snask, der hedder Swarfega eller
lignende. Det er beregnet til at få olie af hænderne. Man gnider det ind
i hænderne, og efterfølgende vasker man hænderne.

Som barn anvendte min mor det med stor succes på de oliepletter, vi fik
på tøjet. Plettet blev gnedet ind i Swarfega, godt og grundigt, og fik
som regel lov til at ligge natten over, inden det blev vasket næste dag.

Det virkede i øvrigt også på andre pletter, f.eks. græs. Men nu til dags
er der vel en masse enzymer i vaskepulveret, som tager mange af de
gængse pletter.

Fra : Stine

Dato : 07-02-05 17:07

Se evt: http://www.plet-rens.dk/index.php.

Jeg har selv haft stort held med den metode til oliefjerning som beskrives
her.

Hilsen Stine