Min søn skal alene til udlandet...
Fra : Anja Holdum

Dato : 25-01-05 09:47

Hej

Jeg kunne godt tænke mig at høre om andres erfaringer med at sende deres
barn alene til udlandet for at besøge en forældre.
Sagen er den at min søn Seb på 11 år skal til Gilbratar for at besøge sin
far alene for første gang. Faren og Seb har ikke noget fælles sprog men skal
kommunikere på engelsk som min søn ikke mestre specielt godt endnu... Seb
har besøgt sin far 2 gange men den første gang var en meget god ven af
familien med og anden gang var min nuværende mand med - begge besøg gik over
alt forventning. Faren har også besøgt os her 3-4 gange siden de to fik
kontakt for knapt 2½ år siden.
Dog syntes jeg det er svært at sende ham afsted - det skræmmer mig at jeg
eller en anden som Seb er tryg ved ikke er der i forhold til sprog m.m. Er
der andre der har erfaringer med børn som ikke har fælles sprog med den ene
forældre?
Jeg er selvfølgelig også bekymret over at han skal flyve til Malaga alene
selv om jeg har betalt for at han bliver fulgt af SAS-personalet. Hvad nu
hvis faren af en eller anden grund ikke når frem til lufthavnen? Er der
andre der har erfaringer med børn som selv rejser til udlandet?

Hilsen
Anja - som kan gå helt kold ved tanken og hendes "lille barn" i udlandet...

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 25-01-05 22:39

"Anja Holdum" <salg@holdum.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvis faren af en eller anden grund ikke når frem til lufthavnen? Er der
> andre der har erfaringer med børn som selv rejser til udlandet?

Har du forhørt dig hos SAS? - de må have en form for
beredskab i sådanne tilfælde, de er dog et ansvarligt flyselskab.

Mvh.Bodil.

Fra : karsten & Pia

Dato : 26-01-05 08:26

klip
klip

Hvad siger drengen til det hele, er han ubekymret og mener det nok skal gå,
ville jeg ikkegøre så meget ved det (selv om jeg stadigvæk ville bekymre
mig, men sådan er mødre vist flest), er drengen dog meget utryg ved det
selv, ville jeg nok tage ferie og flyve med.
Kan han lidt engelsk går det nok.....kropssprog fortæller meget, og en uge
eller mere sammen med faderen udvikler nok også hans sprog meget.
Med hensyn til børn der flyver alene, så tror jeg ikke flypersonalet (når du
har betalt for det) forlader drengen før han er i en anden voksens varetægt.

MVH Pia.

Fra : Per Vadmand

Dato : 26-01-05 09:46

"karsten & Pia" <xx@£.de> wrote in message

> Med hensyn til børn der flyver alene, så tror jeg ikke flypersonalet (når
> du har betalt for det) forlader drengen før han er i en anden voksens
> varetægt.

Jeg ville sige: Lad være. At sende en 11-årig alene til et fremmed land er
at bede om problemer. Der må kunne findes andre løsninger.

Per V.

Fra : Holst

Dato : 26-01-05 10:00

Per Vadmand wrote:

> Jeg ville sige: Lad være. At sende en 11-årig alene til et fremmed land er
> at bede om problemer. Der må kunne findes andre løsninger.

Tjah ... når jeg er ude at flyve, ser jeg stort set hver eneste gang
børn ifølge med en SAS-medarbejdet. Jeg har indtryk af, at SAS håndterer
det ret professionelt. Jeg er ret overbevist om, at barnet ikke bare
bliver overladt til sig selv, hvis barnets far er blevet forsinket.

Men ring til SAS og få en snak med dem om, hvordan det forløbet. Så kan
moderen blive tryg ved det.

Fra : Anja Holdum

Dato : 26-01-05 12:09

"Holst" <newsjan05@shelter.dk> skrev i en meddelelse

[...]

Tak - det var lige den form for observation jeg havde brug for

Men ring til SAS og få en snak med dem om, hvordan det forløbet. Så kan
moderen blive tryg ved det.

Jeg har lige talt med SAS og de siger at han vil ikke komme til at gå alene
rundt på noget tidspunkt. Skulle det ske at faren af en eller anden grund
ikke er til at hente Seb så vil han blive sendt hjem igen.

Tak for jeres svar
Anja - som dog ikke har ro før Seb er hjemme igen

Fra : Holst

Dato : 26-01-05 12:30

Anja Holdum wrote:

> Tak - det var lige den form for observation jeg havde brug for

Nu har jeg jo ikke kigget grundigt efter, men umiddelbart vader børnene
rundt med en særlig snor om halsen - jeg har ikke umiddelbart set den gå
rundt alene, altid ledsaget af en SAS-medarbejdet. Tit har jeg også set
dem blive kørt i de dersens små biler, medarbejderne fræser rundt med i
afgangshallen.

Jeg skal selvfølgelig ikke afvise, at de kan blive fulgt ned til gaten
og så bedt om at vente alene dernede, indtil samme eller en anden
medarbejder igen kontakter dem. Men jeg tror det egentlig ikke.

Jeg har en enkelt gang set sådanne børn komme med samme fly som jeg. Her
fulgte en SAS-medarbejder børnene helt hen til indgangsdøren i flyet og
overlod dem til stewardessen.

Fra : Anja Holdum

Dato : 26-01-05 12:05

"karsten & Pia" <xx@£.de> skrev i en meddelelse
> klip
> Hvad siger drengen til det hele, er han ubekymret og mener det nok skal
> gå,

Han glæder sig helt vildt...

> ville jeg ikkegøre så meget ved det (selv om jeg stadigvæk ville bekymre
> mig, men sådan er mødre vist flest),

Ja det er nok bare mig der bekymre mig

er drengen dog meget utryg ved det
> selv, ville jeg nok tage ferie og flyve med.

Han vil selv - mener ikke at jeg skal tage med.

> Kan han lidt engelsk går det nok.....kropssprog fortæller meget, og en uge
> eller mere sammen med faderen udvikler nok også hans sprog meget.

Ja du nok fuldstændig ret...

> Med hensyn til børn der flyver alene, så tror jeg ikke flypersonalet (når
> du har betalt for det) forlader drengen før han er i en anden voksens
> varetægt.

Det er også hvad papirerne fortæller men jeg er bare bekymret...

> MVH Pia.
Tak Pia - jeg tror du forstår mig - det er bare svært at give slip på en
11 årig men jeg har altid vidst/håbet på at der ville komme kontakt mellem
far og søn - nu er den der

Hilsen
Anja

Fra : Cat

Dato : 26-01-05 17:10

> [...]
en
> 11 årig men jeg har altid vidst/håbet på at der ville komme kontakt mellem

Jeg har arbejdet for SAS i 6 år (som edb-medarbejder, men alligevel). Jeg
har aldrig hørt om andet en meget ansvarlig opførsel i sådanne situationer.
De har muligvis branchens ældste stewardesser, men det giver også noget
livskundskab og erfaring.

Send du bare drengen afsted - det bliver ikke SAS, der svigter ham.

Tine

Fra : Søren Mors

Dato : 26-01-05 19:34

Anja Holdum wrote:
> "karsten & Pia" <xx@£.de> skrev i en meddelelse

> Han glæder sig helt vildt...

Så syntes jeg også han skal have lov til at komme afsted.

Søren Mors