au pair pige eller ung i huset
Fra : Torben Jørgensen

Dato : 22-01-05 22:58

Hej

Min kone og jeg og vores 2 børn har brug for en au pair pige eller "ung i
huset". Er der nogen der har erfaring i dette og hvordan griber man det an.
Jeg har været på retsinfo og søge oplysninger om hvorvidt kommune vil/skal
yde tilskud til dette, og som jeg umiddelbart kan se så drejer det sig om at
kommunen kan give op til 70% af dokumenterede udgifter til au pair eller ung
pige i huset, dog maks 85% af en tilsvarende dagplejeudgift.

Er der nogen der har prøvet dette og hvor meget gav i i løn ialt med
tilskud?

med venlig hilsen

Torben Jørgensen

Fra : Cat

Dato : 23-01-05 11:12

"Torben Jørgensen" <torben@FJERNDETTEka-net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> pige i huset, dog maks 85% af en tilsvarende dagplejeudgift.
>
> Er der nogen der har prøvet dette og hvor meget gav i i løn ialt med

Det er efterhånden nogle år siden (det var i 1998-99), men vi fik 5000 i
tilskud - dog max 70% af udgiften. Hun fik 6300 kr om måneden, plus
forsikringer, atp og feriepenge. Hun betalte så skat af beløbet. Hun betalte
1000 for kost og logi - det var meget billigt, men havde hun fået det gratis
mod lavere løn, så var hun blevet beskattet af 36000 kr, så det kunne bedst
betale sig for alle parter.

Hun havde 40 timers arbejdsuge med en 1-2-årig. Hun skulle passe ham og
rydde køkkenbordet efter aften- og morgenmad. Tillige hentede hun den store
i børnehaven og passede hende, til vi kom hjem. Hvis hun ville tage ud og
shoppe eller have veninder på besøg, var det helt fint. Bare barnet var med
og havde det godt. Hun fik buskort, så hun kunne komme lidt rundt, og valget
mellem årskort til tivoli og zoo.

Vi var meget præcise med at komme hjem til tiden, så vi respekterede hendes
arbejdstid.

Som en del af at være voksen i et 'bofællesskab', lavede hun mad en gang om
ugen, men det regnedes ikke for arbejdstid - ligesom den tid jeg brugte på
at lave mad ikke gjorde det.

Hun var 19 år, da hun kom, og var dansk. Det var det bedste, vi nogenside
har gjort for vores familie. Hun var en del af familien og kom med
hvadsomhelst hvis hun ville. Til gengæld fik ungerne en storesøster, de
elskede og stadig elsker efter snart mange år.

Gør det - det er dyrt, men hvis du får en god en, vil du aldrig fortryde
det.

Tine

Fra : Iben Holst

Dato : 23-01-05 15:59

Vi ville heller ikke være foruden de unge piger vi har haft ansat selvom det
kræver lidt flere penge end institution og selvfølglig dét at åbne sit hjem,
sit liv, for en fremmed.
De har været super mens de var her, men især børnene nyder rigtig godt af,
at vi forsat har kontakt til de piger der har passet dem.

Men her vil jeg bot informere dig om, at man ikke kan få tilskud fra
kommunen hvis det er en au pair man ansætter. Det skal være en ung i huset /
barnepasser. Dvs. en som allerede bor fast i Danmark og behersker det danske
sprog. Så gør det ikke noget at det er et andet statsborgerskab....

Man må iflg. udlændingestyrelsen ikke ansætte en der ikke bor fast i Danmark
i forvejen, med mindre denne bliver ansat som au pair og de regler der
dertil medfølger. Og igen giver kommunen ikke tilskud til en au pair, fordi
en au pair i lige så høj grad er med til at styre den daglige husholding som
til at passe børnene.

En ung i huset / barnepasser må ikke gøre rent / rydde op / lave mad i
specielt omfang, med mindre timerne bliver trukket fra i tilskuddet. Og det
er der den væsentlige forskel ligger, for en au pair SKAL være med til at
styre husholdingen, med alt det det indeholder, for at måtte blive ansat som
en sådan. Det skal være som en uddannelse for dem, idet det ellers er et job
som enhver dansker kan bestride.

Vi ville meget gerne den første gang have haft en fransk au pair ansat, men
det kunne ikke lade sig gøre med tilskud , og uden dét kunne vi ikke
klare det økonomisk.

Håber du kan finde hoved og hale i det, selvom det er skrevet lidt på kryds
og tværs *S*

Iben