far du er dum, mor du er dum
Fra : Lars Schmidt

Dato : 19-01-05 19:30

Vores 2 ½ årige datter har fået for vane at bruge ordet dum, når hun "bliver
sur" eller er utilfreds med noget. Hun kan også sige det til andre, men der
er ikke helt system i hvornår hun siger det. Vi har forsøgt at fortælle
hende, at det siger man ikke. Men hun er totalt ligeglad.

Er der nogen der har nogle gode erfaringer for hvordan man kan vende hende
af med det?

/Lars

Fra : Inger Pedersen

Dato : 19-01-05 19:47

"Lars Schmidt" <lars@familienschmidt.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> andre, men der er ikke helt system i hvornår hun siger det. Vi har forsøgt
> at fortælle hende, at det siger man ikke. Men hun er totalt ligeglad.

En toårig har ikke nogen som helst fornemmelse af "man".
Set med hendes optik kan det da godt være, at "man" ikke siger det. Men HUN
er ikke "man" - hun er Sofie.
Så jeg kan da godt forstå, hun er ligeglad med, hvad "man siger" - det er
"man's" problem, ikke hendes.

Desuden er ordet dum for de fleste børn en fællesbetegnelse for alt det, man
er utilfreds med.

> Er der nogen der har nogle gode erfaringer for hvordan man kan vende hende
> af med det?

Et standardsvar kan være: "Der er ikke nogen, der er dumme her. Det er kun
legetøj, der ikke dur, der er dumt!"
Og det var ikke så dumt.
Jeg vil tilføje: "Du kan sige "La' vær!" eller "Sig a´-ae" til Søren i
stedet for"

Prøv at anerkende og sætte ord på pigens følelse lige-her-og-nu i stedet,
f.eks. "Jeg kan se, du er gal/vred/sur/skuffet/etc." - så vil hun både
udvikle et mere nuanceret følelsesliv og et mere nuanceret sprog for det.
Men jeg tror, I lige nu er nødt til at acceptere, at for en toårig er alt
det trælse bare dumt, og at det tager tid at finde erstatningsbegreber
og -ord.

Hilsen Inger

Fra : YouKnowWho

Dato : 19-01-05 21:03

> Er der nogen der har nogle gode erfaringer for hvordan man kan vende hende
> af med det?

Herregud, pigen er kun 2½ år gammel
Hun skal såmænd nok forstå det - bare ikke endnu.

Mvh John

Fra : L

Dato : 20-01-05 08:07

"YouKnowWho" <invalid@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> "Lars Schmidt" <lars@familienschmidt.dk> skrev i en meddelelse

> Herregud, pigen er kun 2½ år gammel
> Hun skal såmænd nok forstå det - bare ikke endnu.
>
> Mvh John

Ja , tænk at gøre et nummer udaf det , måske er i dumme ?

Fra : Lars Schmidt

Dato : 20-01-05 08:36

L wrote:
> "YouKnowWho" <invalid@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> hende

> Ja , tænk at gøre et nummer udaf det , måske er i dumme ?

Ja tænk, at du overovedet gider kommer med så dårligt et svar. Tak for
forståelsen.

Tak til jer andre der kom med noget brugbart. Vi plejer egentlig også at
ignorere at hun bruger ordet dum, så det bliver vi nok bare ved med.

Fra : elisabeth

Dato : 19-01-05 20:56

> [...]
> hende, at det siger man ikke. Men hun er totalt ligeglad.
>
> Er der nogen der har nogle gode erfaringer for hvordan man kan vende hende

Det plejer at hjælpe, når de selv får børn og ændrer syn på forældrene. Men
først skal de osse LIGE igennem en fase, hvor tingene bliver endog endnu
værre....vær beredt...... :))

/elisabeth
mor til 3 piger....

Fra : Brian k

Dato : 19-01-05 22:56

Lars Schmidt wrote:
> [...]
> ligeglad.
> Er der nogen der har nogle gode erfaringer for hvordan man kan vende

Hej

Svært at vænne hende af med det. Mit eneste råd er at sige "jeg bliver ked
af det når du siger jeg er dum", eller at sige "jeg laver lige noget andet
end at lege med dig, indtil du kan snakke ordentligt" (den sidste sætning
bør nok først bruges efter 3 - 3 1/2 års alderen).

Iøvrigt kan det være en god ide at bare ignorere det (så længe det siges som
noget hun ikke mener), jo mere man blvier "sur" jo mere spændende er det

/brian

Fra : Jim Andersen

Dato : 20-01-05 12:31

Lars Schmidt wrote:
> Vores 2 ½ årige datter har fået for vane at bruge ordet dum, når hun
> "bliver sur"

> Er der nogen der har nogle gode erfaringer for hvordan man kan vende
> hende af med det?

Hos os får de lov til at sige ordet i en uges tid, så de får udvidet deres
ordforråd, og får prøvet det af, og "smagt" på det.
Og dét er så dét. Så får de at vide at de ikke må sige sådan, for "det lyder
ikke pænt" eller "det gør folk kede af det" men at de kan sige det på en
anden måde.

Så plejer der at gå en uges tid eller to, hvor de så engang imellem siger
"man må ikke sige 'dum', vel far" eller "man må ikke sige 'for satan', vel
far" og så er dét ligesom ude af systemet.

Meeen 2½ år.... jeg tror nu først vi begyndte at sætte grænser for deres
sprogbrug fra 3års alderen. Men det er jo selvfølgelig meget forskelligt, og
kommer vel også an på om der er søskende etc.

/jim

Fra : Jens E. Nyborg

Dato : 20-01-05 17:34

Lars Schmidt wrote:
> [...]
> hende, at det siger man ikke. Men hun er totalt ligeglad.
>
> Er der nogen der har nogle gode erfaringer for hvordan man kan vende hende

Prøv at overveje hvad du gerne vil have at hun skal sige når hun synes
at noget eller nogen er dum(t). Når hun så siger "du/den er dum", så
spørg "er du gal på mig?" / "er den irriterende?" eller hvordan det nu
er du gerne vil have, hun formulerer sig.

PS: Og jo de studser lidt i børnehaven når ens 3-årige siger "det synes
jeg ikke er interesant" eller tilsvarende.

Fra : Gitte

Dato : 20-01-05 18:25

Hej

> [...]
>hende, at det siger man ikke. Men hun er totalt ligeglad.
>
>Er der nogen der har nogle gode erfaringer for hvordan man kan vende hende

Det problem har vi også haft med vores store søn... Det var snart alt
og alle, der var dumme i en periode. Det var lidt et problem i
børnehaven, for mange af børnene havde den ide, og de kaldte hinanden
dumme - og dem det gik ud over, blev selvfølgelig kede af det.
Jeg ved at pædagogerne i børnehaven gjorde en del ud af at tale med
ungerne om, hvordan det føltes at blive kaldt dum osv.
Og det samme gjorde vi herhjemme. Og talte med ham om, i hvilke
situationer det var han mente at fx. et af de andre børn i børnehaven
var dumme... Det var tit når en eller anden drillede ham - og vi fik
forklaret ham, at i stedet for så at kalde ham/hende dum, skulle han
sige, at de skulle stoppe med drilleriet, og hvis de ikke ville det,
skulle han gå til de voksne... Eller hvis noget legetøj ikke helt
ville som han ville, var det også dumt - men så skulle han i stedet
spørge om hjælp til at få det til at fungere rigtigt.
I det hele taget gjorde vi meget ud af at forklare ham, at folk altså
blev kede af det, hvis han kaldte dem dumme, og snakkede med ham om,
hvordan han ville have det, hvis han selv blev kaldt dum. Og efter en
periode begyndte det at hjælpe. Vi havde en tid, hvor han så tit
spurgte om man måtte sige dum i den og den situation - og i nogle
enkelte tilfælde er det selvfølgelig ok...

MVH
Gitte