Pædagog Stud.
Fra : WhiteD

Dato : 19-01-05 14:50

Jeg vil gerne lære en del om det at lave skriftlige iagttagelser og
analysere dem.

Findes der noget godt litteratur om ovenstående emne som i kan anbefale. Det
er ikke lykkes mig at finde noget på bibloteket, så nu prøver ad denne vej

ah...en anden ting, hvis der en nogen som kan anbefale noget litteratur om
aktiviter / lege man kan lave med børn i aldersgruppen 3- 6 år ville det
simpelthen være perfekt.

På forhånd tak og mvh. F.Nedergaard

( Mandelig Pæd. stud. der snart skal starte i 1. lønned praktik )

Fra : Inger Pedersen

Dato : 19-01-05 16:30

"WhiteD" <WhiteD@mail.dk> skrev i en meddelelse news:41ee6593$0$176

- klip -

> ( Mandelig Pæd. stud. der snart skal starte i 1. lønned praktik )

Der er da vist noget rivende galt, hvis du snart skal i 1. lønnede praktik
og endnu ikke efter et år på seminariet har fundet ud af noget om
iagttagelser og at bruge seminariets bibliotek.

Hilsen Inger

Fra : Melanie

Dato : 19-01-05 19:47

"Inger Pedersen" <inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> og endnu ikke efter et år på seminariet har fundet ud af noget om
> iagttagelser og at bruge seminariets bibliotek.

Vi har lært lidt om det på PGU, men jeg kan ikke finde papirene på det lige
pt. pga. flytning. Spørg på dit seminarie,om der ikke er nogen der kan
hjælpe dig.

Mvh Mel

Fra : WhiteD

Dato : 20-01-05 17:39

> [...]
> og endnu ikke efter et år på seminariet har fundet ud af noget om
> iagttagelser og at bruge seminariets bibliotek.

Tjaa.... jeg tror jeg lader din kommentar stå for sig selv, den siger vist
mere om dig end mig.
Jeg håber dælme ikke det er typer som dig jeg skal arbejde
sammen.....jesuuss christ...."Fader vor, du som er i himlene, fri mig fra
det onde"

Fra : Inger Pedersen

Dato : 20-01-05 23:43

> [...]

> Jeg håber dælme ikke det er typer som dig jeg skal arbejde
> sammen.....jesuuss christ...."Fader vor, du som er i himlene, fri mig fra

Det må du sørme undskylde.
Min fantasi rakte ikke til at forestille mig, at dit indlæg var alvorligt
ment - jeg var overbevist om, at det enten var en joke eller en troll.

Men når det nu åbenbart ER alvor: Du har åbenbart gået på seminariet i et
års tid, siden du snart skal ud 1. lønnede praktik. Er det korrekt forstået?

Er det korrekt forstået, at du endnu ikke har fundet ud af, hvordan du kan
bruge seminariets bibliotek - ved f.eks. at slå "iagttagelse af børn" op på
søgemaskinen? Eller spørge bibliotekaren?

Er det korrekt forstået, at du ikke har fået anvist relevant litteratur om
emnet fra seminariets lærere? Det er ellers det, man lærer som det mest
grundlæggende i de første tre - seks måneder.
Nogle steder i løbet af de første otte uger.

Har du forestillet dig, hvordan det måske kan virke på forældre, at du - som
en kommende pædagog, der skal tage sig professionelt af måske netop DERES
børn - skal ud at spørge forældrene i en familie-barn-gruppe om det mest
basale i dit studium?
Det er dig, der skal vide noget om det her, ikke forældrene.

Og så kan jeg godt love dig, at du kan komme ud for både kolleger og
praktikvejledere, der er væsentligt mere skrappe end jeg, selv om du måske
ikke tror på det lige nu.

Hilsen Inger

Fra : WhiteD

Dato : 21-01-05 02:02

> Men når det nu åbenbart ER alvor: Du har åbenbart gået på seminariet i et
> års tid, siden du snart skal ud 1. lønnede praktik. Er det korrekt
> forstået?

Korrekt.

> Er det korrekt forstået, at du endnu ikke har fundet ud af, hvordan du kan
> bruge seminariets bibliotek - ved f.eks. at slå "iagttagelse af børn" op
> på søgemaskinen? Eller spørge bibliotekaren?

Forkert. Jeg har lige været på et halvt års orlov og derfor ikke mulighed
for adgang til
seminariets biblotek. Jeg har søgt og spurgt vores bibliotikar om
relevant litteratur vedr. iagttagelser
og han kunne ikke anbefale noget.

> [...]
> mest basale i dit studium?
> Det er dig, der skal vide noget om det her, ikke forældrene.

lol..du er fuldstændig ud af proportioner og meget hurtigt til at dømme.
hvis du er udd. pædagog så tror jeg det skræmmer forældre i denne gruppe
mere end at jeg som studerende søger viden.
Grunden til at jeg spørger i denne gruppe var fordi jeg tænkte der nok
skulle befinde sig nogle pædagog'er i sådan et forum.
Og om min viden omkring Iagttagelser er ringe eller god på nuværende
tidspunkt er irrelevant,
da jeg har 2½ år af udd. til at lære det og fordi det på ingen måde kommer
til at påvirke børnene i mine praktikker.
Alle mine Iagttagelser vil være af læringsmæssig karakter og nogle som jeg
drøfter med min vejleder som kender børnene meget bedre end jeg.

> Og så kan jeg godt love dig, at du kan komme ud for både kolleger og
> praktikvejledere, der er væsentligt mere skrappe end jeg, selv om du måske
> ikke tror på det lige nu.
>
> Hilsen Inger

....og så undrer man sig over at der ikke er flere mænd i branchen?

Fra : Mette

Dato : 22-01-05 15:48

> [...]
mulighed
> for adgang til
> seminariets biblotek. Jeg har søgt og spurgt vores bibliotikar om

Selvom man har et halvt års orlov, så er det vigtigt at kunne arbejde
selvstændigt, ved f.eks. at lære at bruge google eller som du har fået
anvist "bibliotek.dk". Jeg har læst til lærer og læser nu på uni og jeg
ville ikke nå nogen vejne, hvis jeg ikke selv var ude og søge litteratur og
bruge timer på det lokale bibliotek.
At blive god til det man studerer kræver også selvstændighed.

> lol..du er fuldstændig ud af proportioner og meget hurtigt til at dømme.
> hvis du er udd. pædagog så tror jeg det skræmmer forældre i denne gruppe
> mere end at jeg som studerende søger viden.

Deri tager du fejl. Det er da skræmmende, at du vælger et forum for forældre
til at søge viden om din uddannelse, istedet for f.eks. at kontakte din
underviser.

> ...og så undrer man sig over at der ikke er flere mænd i branchen?

Så du mener, at kvinder er skrappere og det dét, der er årsagen til at mænd
ikke gider at være pædagoger? Tsk tsk.
En anden ting: hvis du ikke kan tåle at blive gået lidt på klingen nu, så
får du det svært. Er der nemlig noget som alle indenfor især det pædagogiske
felt kommer til at stå overfor er det nemlig en masse stillen spørgsmåltegn
ved ens praksis, og så skal man både være stærk og kunne forsvare sin
faglighed, og også kunne være åben, istedet for at feje evt. kritik af
bordet med "Det er også bare dem, der er dumme/kvinder".

Fra : WhiteD

Dato : 22-01-05 21:22

> Deri tager du fejl. Det er da skræmmende, at du vælger et forum for
> forældre
> til at søge viden om din uddannelse, istedet for f.eks. at kontakte din
> underviser.

Jeg valgte som sagt forumet fordi der var stor chance
for at der var pædagoger i det og det var sådan set
også dem jeg regnede med at få svar fra, for hvor mange alm. forældre
begynder at læse specifikke bøger om iagttagelser og analyse?

Iflg. jer så havde det været i orden hvis jeg ikke var pæd stud.? Dvs. fordi
jeg er pædagog stud. så må forældre ikke få det indtryk af at jeg ikke er
alt vidende inden for omr??
Så må jeg se om jeg kan finde et lukket forum for pædagoger hvor forældre
med andet erhverv ikke har adgang, de skulle jo nødigt finde ud af at vi
ikke er alt vidende.

Pædagog'er / Lærer burde jo også være ret gode til konfliktløsninger, giraf
sporg mm. gad vide hvad der gik galt her?? Jeg ved ikke hvad der er mest
skræmmende?..
En uddannet Pæd og en udd. lærer der lige har vist hvordan man fuldstændig
misfortolker en situation og laver en fjer om til 10 høns eller en Pæd
stud.der henvender sig i gruppen for at få nogle anbefalinger på nogle
bøger......jeg er målløs og det var de 9 studerende jeg mødtes med i dag
også da de læste dette her.

F.Nedergaard

Fra : Bente Hansen

Dato : 22-01-05 23:10

> [...]
> med andet erhverv ikke har adgang, de skulle jo nødigt finde ud af at vi

Jeg vil bare nævne et forum som www.Jagoo.dk
Dette forum er beregnet for pædagoger og pædagogstuderende, så måske du vil
få en bedre behandling der.

MVH Bente
Pædagog og praktikvejleder

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 26-01-05 11:36

> Tjaa.... jeg tror jeg lader din kommentar stå for sig selv, den siger
vist
> mere om dig end mig.

Bestemt siger Ingers kommentar mere om Inger, end om dig. Det er særdeles
fornuftigt, hvad hun er kommet med.

Dit spørgsmål og dine reaktioner siger tilsvarende en hel del om dig og hvad
du indtil nu har lært - og det fik Inger udtrykt på en måde, der faktisk
synes at være ganske præcis og dækkende.

Mvh. Lisbeth

Fra : Marianne

Dato : 19-01-05 20:47

Gå ind på www.bibliotek.dk

Tast pædagogik observationer i søgefeltet

så får du lidt at starte på.

mvh
Marianne

Fra : WhiteD

Dato : 20-01-05 17:40

"Marianne" <handelfjerndette@lundbak.dk> skrev i en meddelelse
> Gå ind på www.bibliotek.dk
>
> Tast pædagogik observationer i søgefeltet
>
> så får du lidt at starte på.
>
> mvh
> Marianne

Tak for det Marianne, det vil jeg prøve.

Mvh F.Nedergaard