Latterligt sygeplejerske
Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 18-01-05 17:29

Min kæreste er indlagt (anden historie), så jeg skulle besøge hende sammen
med vores 11 mdr gamle datter. Hun har sut i munden da vi ankommer, og da en
sygeplejerske træder ind falder denne på gulvet.

"Så nu skal den skoldes desinficeres osv så den putter far jo i lommen"
siger hun. Ganske korrekt. Omend gulvet så meget rent ud... men "pædagogisk
set" er det jo korrekt.

Lidt senere kommer den samme sygeplejerske tilbage. Min datter sidder nu og
leger med sin jakke på gulvet. Så lyder det vrissent fra hende "Sig mig"
(stadig "henvendt til min datter - underforstået mig) Lærte far ikke noget
af sidst jeg var herinde? Der er fuld af baktusser på gulvet jo! Du må kun
gå på det! Ikke sidde og lege!

Så forklarede jeg hende osse at hvis deres gulv var så bakterie-fyldt måtte
de jo nok hellere tage at vaske det.

Hvis det gulv var så farligt at sidde på undrer det mig. Der havde ganske få
minutter før været en og vaske gulvet. Det får mig til at mene at hvis det
gulv var farligt, jamen så er det herhjemme jo nærmest børneplageri. Tænk
hvis hun fandt et støv-fnug en dag og puttede det i munden!

Fra : Mus

Dato : 18-01-05 17:53

Martin / Fårevejle <Jadahva@SPAMhotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:41ed3932$0$204$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> [...]

> gulv var farligt, jamen så er det herhjemme jo nærmest børneplageri. Tænk
> hvis hun fandt et støv-fnug en dag og puttede det i munden!

Både og vil jeg selv vurdere

Jeg ville dog mene at derhjemme var bedre - bakteriemæssigt. Det er jo trods
alt et sygeshus med sygdomsbakterier, selv om der vaskes gulv.

På den anden side ja så ville din datter jo slet ikke kunne røre ved noget
på sygehuset så.

LN

Fra : Stinne og Rune

Dato : 18-01-05 17:54

En ting er at man skulle mene der er rent på et hospital, men virkeligheden
er desværre en anden.

Der er så fyldt med infektioner, bakterier, sygdomme og hvad ved jeg og det
ville være en fuldstændig umulig opgave at desinficere hele hospitalet så
ofte som det er nødvendigt. Jeg synes slet slet ikke den sygeplejerske er
hysterisk, derimod påpasselig med at jeres datter ikke skal tage derfra
fyldt med div. bakterier.

En anden gang bør du nok lige lytte til et velmenende råd, fremfor bare at
dømme personalet hysterisk!

Stinne

Fra : Inger Pedersen

Dato : 18-01-05 17:57

"Martin / Fårevejle" <Jadahva@SPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> gulv var farligt, jamen så er det herhjemme jo nærmest børneplageri. Tænk
> hvis hun fandt et støv-fnug en dag og puttede det i munden!

For en gangs skyld er jeg enig med dig.
Logikken halter.
Godt nok er der forskel på, om man sidder hjemme blandt de "velkendte"
bakterier, eller om man sidder på et hospital.
Men hvis ikke børn kan sidde på hospitalets gulve, bliver det jo nødvendigt
enten at lukke børneafdelingerne - eller også opbevare børnene konstant i
tremmesenge, som man gjorde for 50 - 100 år siden.

Og galt er det da også, at en sygeplejerske, hvis arbejde for en stor del
består af kommunikation, ikke kan finde ud af at tale direkte til dig (hvis
det ER dig, hun vil tale med) eller tune ind på en næsten-et-årig (hvis det
er barnet, hun vil tale med).

Er du sikker på, det var en sygeplejerske og ikke en rengøringsassistent?

Hilsen Inger

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 18-01-05 19:08

> For en gangs skyld er jeg enig med dig.
> Logikken halter.

Jubiiii..... ;)

> [...]
(hvis
> det ER dig, hun vil tale med) eller tune ind på en næsten-et-årig (hvis

Hun talte til mig gennem min datter. Hun kunne sådan set ligeså godt have
sagt "hvad er din far for et værre svin at lade dig lege på gulvet".

> Er du sikker på, det var en sygeplejerske og ikke en rengøringsassistent?

100% for hun kom med piller så det håber jeg da!!!

Fra : Brian k

Dato : 21-01-05 12:49

Martin / Fårevejle wrote:

> 100% for hun kom med piller så det håber jeg da!!!

Så kunne de jo rent hypotetisk godt være en fra den mentale afdeling!!
*smiler endnu bredere*

Fra : Brian k

Dato : 21-01-05 12:48

Inger Pedersen wrote:
> Er du sikker på, det var en sygeplejerske og ikke en
> rengøringsassistent?

Eller en fra den mentale afdeling? *smiler bredt*

Fra : SR

Dato : 18-01-05 18:02

> [...]
> gulv var farligt, jamen så er det herhjemme jo nærmest børneplageri. Tænk
> hvis hun fandt et støv-fnug en dag og puttede det i munden!

-LoL-
Så'n skulle hun ikke ha' snakket til mig da ...
Hvor nedladende!
Kan godt forstå du blev lidt oprevet ...
Og spørgsmålet er så også, HVOR meget vi skal gå og
pylre og beskytte vores børn?

Fra : Bettina Hansen

Dato : 18-01-05 18:03

Hej Martin

Martin / Fårevejle wrote:
> "Så nu skal den skoldes desinficeres osv så den putter far jo i lommen"
> siger hun. Ganske korrekt. Omend gulvet så meget rent ud... men "pædagogisk
> set" er det jo korrekt.

Jeg har svært ved at se hvad det har med pædagogik at gøre, men
hygiejnisk set er det korrekt ;)

> [...]
> gulv var farligt, jamen så er det herhjemme jo nærmest børneplageri. Tænk
> hvis hun fandt et støv-fnug en dag og puttede det i munden!

Netop når gulvet lige er vasket er der ekstra mange bakterier pga.
fugtighed. Og at putte noget i munden som lige har været en tur på
gulvet (specielt på et hospital) er altså direkte ulækkert (synes jeg).
Selvom gulvet ser rent ud så er der jo mange fremmede bakterier sådan et
sted - og altså specielt når gulvet lige er blevet vasket.

Og det er jo helt urealistisk at kræve at hospitalet skal holde gulvet
så sterilt at små børn kan slikke på det eller putte ting i munden som
har været i kontakt med gulvet (hænder, sutter eller jakker).

Jeg vil give dig ret i at sygeplejersken burde have talt anderledes til
dig/jer men jeg må altså også give hende ret i at gulvet på et hospital
nok ikke er det bedste sted at "opbevare" sutter eller små børn (som
propper alting i munden).

Mvh Bettina

--
http://chin.dk
http://sponsorbarn.info

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 18-01-05 19:14

> Jeg har svært ved at se hvad det har med pædagogik at gøre, men
> hygiejnisk set er det korrekt ;)

Ja okay den er bedre ;)

> Selvom gulvet ser rent ud så er der jo mange fremmede bakterier sådan et
> sted - og altså specielt når gulvet lige er blevet vasket.

Ehrr... der slår jeg altså koldt vand i blodet må jeg indrømme. Kan godt
forstå sutten skal skoldes, men at hun ikke engang må sidde på gulvet.. så
undrer det mig at menneskeheden som sådan overhovedet er overlevet
stenaldernen.

> Og det er jo helt urealistisk at kræve at hospitalet skal holde gulvet
> så sterilt at små børn kan slikke på det eller putte ting i munden som
> har været i kontakt med gulvet (hænder, sutter eller jakker).

ja men sammenlign det lige med folks hjem. På hospitaler gør de rent op til
flere gange dagligt. Jeg skal da blankt erkende at jeg ikke støvsuger 5
gange om dagen!

> [...]
> dig/jer men jeg må altså også give hende ret i at gulvet på et hospital
> nok ikke er det bedste sted at "opbevare" sutter eller små børn (som

Måske hun slet ikke skulle have udtalt sig om noget som helst, Vi var på en
helt anden afdeling. Der var i alt 8 sygeplejersker, hun var den ene, de
andre havde mere travlt med at beundre hende, og den ene tog endda en
gummihandske og tegnede næse øjne og mund på som "gave". Hvis deres gulv er
helt levende af bakterier skulle de måske vaske det lidt grundigere. Det er
jo ikke meningen man skal dø af at komme på hospital!

P.S. Kan nogen gætte hvilket hospital det drejer sig om?

Fra : Holst

Dato : 18-01-05 19:24

Martin / Fårevejle wrote:

> P.S. Kan nogen gætte hvilket hospital det drejer sig om?

Skt. Hans?

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 18-01-05 19:41

Skt. Hans?

Not Quite... prøv igen hehe

Fra : Inger Pedersen

Dato : 18-01-05 20:21

"Holst" <newsjan05@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> Skt. Hans?

LOL!!!

Hilsen Inger

Fra : Gitte

Dato : 18-01-05 20:44

Hejsa

>P.S. Kan nogen gætte hvilket hospital det drejer sig om?

Det kunne sagtens være både Horsens og Vejle (de eneste steder, jeg
selv har været indlagt) - begge steder har der været nullermænd under
sengene af direkte skræmmende proportioner - også efter gulvvask...

MVH
Gitte - der i øvrigt mener, at rengøringen generelt burde være bedre
på vore sygehuse (gad vide hvorfor så mange får infektioner efter
operationer? Bare en lille tanke herfra)

Fra : Bettina Hansen

Dato : 19-01-05 02:56

Hej Martin

Martin / Fårevejle wrote:
> [...]
> forstå sutten skal skoldes, men at hun ikke engang må sidde på gulvet.. så
> undrer det mig at menneskeheden som sådan overhovedet er overlevet

Jeg tror såmænd ikke at din datter dør af at lege på gulvet på et
hospital ;) Eller af at få en sut der har været en tur på gulvet på et
hospital... De fleste dør ikke af et par fremmede baktusser men derfor
*behøver* man vel ikke ligefrem at opsøge dem ;)

Mange mennesker vasker også hænder når de været på toilettet - til trods
for at de formodentlig ikke ville dø af at lade være. Faktisk er det
ikke sjældent at jeg ser mennesker som *ikke* vasker hænder efter at
have benyttet et offentligt toilet - og jeg går ud fra at de fleste af
dem overlever - men det giver mig ærlig talt myrekryb hver gang jeg ser
det... Jeg begriber ikke at folk kan gøre det - ligesom jeg ikke
begriber at folk kan overveje et sekund at lade være med at proppe
sutten i lommen efter at den har været på gulvet på et hospital - eller
at sætte små børn på samme gulv hvis de er i den alder hvor de putter
fingre og alt andet i munden til trods for at det har været i kontakt
med gulvet...

> ja men sammenlign det lige med folks hjem. På hospitaler gør de rent op til
> flere gange dagligt. Jeg skal da blankt erkende at jeg ikke støvsuger 5
> gange om dagen!

Det gør jeg heller ikke ;) Men det er almindeligt kendt at der er flest
bakterier på et gulv fra det er vasket og til ca. 1 time efter - pga.
fugtighed som gør gulvet til et rent bakterie-paradis. Så hyppig
gulvvask er ikke ensbetydende med sterilt gulv...
Så vidt jeg ved så anbefaler sundhedsplejersker også at man "kun" vasker
gulv en gang om ugen når man har små børn i huset...

> [...]
> helt levende af bakterier skulle de måske vaske det lidt grundigere. Det er
> jo ikke meningen man skal dø af at komme på hospital!

Nej - det er ikke meningen. Men der *er* mange bakterier på et hospital.
Og ja - der er faktisk mennesker der dør af lige netop de bakterier
som de bliver udsat for mens de er indlagt (men det er folk som er meget
svækkede i forvejen). Det er selvfølgelig dybt beklageligt, og jeg mener
ærlig talt at hospitalernes opgave er at holde f.eks. deres køkkener og
instrumenter rene nok til at syge mennesker kan "tåle" at være indlagt -
ikke at sørge for at deres gulve er rene nok til at små børn kan putte
ting i munden som har været i kontakt med gulvet...

> P.S. Kan nogen gætte hvilket hospital det drejer sig om?

Jeg vil tro at det kunne ske på et hvilket som helst hospital ;)
I øvrigt er det vel ikke så meget hospitalet men sygeplejersken som er
"problemet" her?

Mvh Bettina

--
http://chin.dk
http://sponsorbarn.info

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 19-01-05 00:03

> [...]
> at sætte små børn på samme gulv hvis de er i den alder hvor de putter
> fingre og alt andet i munden til trods for at det har været i kontakt

Jamen så er jeg jo åbenbart en aldeles uansvarlig forælder for min rengøring
ser ikke sådan ud. Jeg nægter at tro på at hun ville dø af at finde
nullermand på et af hospitales gange som ikke er "i den dur" (der behandles
blot ryglidelser og lign) Jeg kan ikke i min vildeste fantasi se hvorfor
hun ikke skulle måtte sidde på gulvet her, for så burde hun forlængst være
tvagsfjernet sammenlignet med hvad hun bliver "præsenteret" for herhjemme.

Men det er almindeligt kendt at der er flest
> bakterier på et gulv fra det er vasket og til ca. 1 time efter - pga.
> fugtighed som gør gulvet til et rent bakterie-paradis.

Okay det vidste jeg ikke. Men jeg er samtidlig ligeså sikker på at
sygeplejersken ikke vidste at gulvet var vasket 10 min før. ( det var netop
blevet tørt.)

> [...]
> ikke at sørge for at deres gulve er rene nok til at små børn kan putte
> ting i munden som har været i kontakt med gulvet...

Tjahhh... men jeg har det nu engang sådan et hvis mit barn ikke engang kan
sidde på et gulv som er nyvasket hvor faen skal jeg så gøre af hende? Vi
andre er da overlevet det der var værre. Vi kunne jo osse bare "opbevare"
alle børn i et sterilt rum ik. Selvom mit hjem nok hverken er det reneste
sterile, eller det mest beskidte (vil faktisk kalde det i den pæne ende) så
er jeg da overbevist om at hun nok skal finde sig en nullermand i ny og næ.

Jeg har sgu sikkert også ædt nogle selv ;)

> Jeg vil tro at det kunne ske på et hvilket som helst hospital ;)
> I øvrigt er det vel ikke så meget hospitalet men sygeplejersken som er
> "problemet" her?

Jo men jeg oplevede bare samme problematik på en anden måde da hun blev født
så jeg tillod mig at genralisere lidt ;)

- Altså jeg fik nærmest skudt i skoene at hvis jeg ikke øjeblikkeligt
stoppede med at ryge var det det samme som børnemishandling og det der er
værre!

Jeg er selv vokset op i et rygehjem og har ikke fået nogen "defekter" pga
det...!

Synes sgu de er emsige de der kvinder... gælder i øvrigt ogå
sundhedsplejersken ;)

Fra : Nette

Dato : 19-01-05 08:02

"Martin / Fårevejle" skrev

> [...]
> tvagsfjernet sammenlignet med hvad hun bliver "præsenteret" for herhjemme.

Så har jeg også nogle her, der skal tvangsfjernes!!!!
Det er jo ikke et spædbarn vi snakker om. Din datter er et år.

> [...]
> sterile, eller det mest beskidte (vil faktisk kalde det i den pæne ende)

> er jeg da overbevist om at hun nok skal finde sig en nullermand i ny og

Og sådan er det vel ganske almindeligt.
Selvfølgelig er der ting og skidt, vi skal passe på, men jeg tror, vi gør
ungerne en bjørnetjeneste ved at fjerne alt skidt fra dem og netop lade dem
leve i en steril tilværelse. Vi skal have en bunke skidt ind hvert år. - Det
er ikke op til en overoveroverformyndig sygeplejerske at bestemme, om dit
barn skal have en del af sit, på et hospital. - Jeg håber da ikke, hun selv
har børn, som hun pakker så meget ind i vat. For de vil da få problemer, så
snart de render ind i den første lille bakterie.

Nette

Fra : Bettina Hansen

Dato : 19-01-05 12:48

Hej Martin

Martin / Fårevejle wrote:
> [...]
> ser ikke sådan ud. Jeg nægter at tro på at hun ville dø af at finde
> nullermand på et af hospitales gange som ikke er "i den dur" (der behandles

Jeg synes at du overdramatiserer - der er formodentlig inden der mener
at din datter vil dø af at sidde på det gulv - jeg har i hvertfald
allerede tidligere sagt at jeg ikke mener at hun vil dø af det ;)

Men lad mig spørge dig engang: Vasker du hænder når du har været på
toilettet? Og hvis du gør - gør du det så fordi at du er bange for at du
vil dø hvis du ikke gør det eller simpelthen fordi at det er uhygiejnisk
at lade være?

Jeg synes ikke at små børn skal leve 100% sterilt men omvendt synes jeg
heller ikke at små børn skal leve som svin ;) Kort sagt er min regel at
jeg ikke ville lade et lille barn putte noget i munden som jeg ikke selv
ville putte i munden ;) Og nej - jeg ville *ikke* samle noget op fra det
hospitalsgulv og putte det i munden uanset om gulvet var vasket 10 min
før eller ej. (Faktisk specielt ikke når gulvet lige var blevet vasket
for som sagt er det på det tidspunkt at der er flest bakterier på et gulv).

> Jeg kan ikke i min vildeste fantasi se hvorfor
> hun ikke skulle måtte sidde på gulvet her, for så burde hun forlængst være
> tvagsfjernet sammenlignet med hvad hun bliver "præsenteret" for herhjemme.

Igen synes jeg at du overdramatiserer - der er vel ingen der har talt om
tvangsfjernelse?
Men ja - jeg synes at der er stor forskel på at lade et barn sidde på et
gulv derhjemme og på et hospital hvor alle mulige og umulige mennesker
går rundt med udendørssko - en af dem kan lige have trådt i en hundebæ
inden vedkommende gik ind på hospitalet ;)

> Okay det vidste jeg ikke. Men jeg er samtidlig ligeså sikker på at
> sygeplejersken ikke vidste at gulvet var vasket 10 min før. ( det var netop
> blevet tørt.)

Du fik det ellers til at lyde som om at - ej hvor er hun da latterlig
dum - gulvet er jo lige blevet vasket ;) Og selvom gulvet er tørt efter
10 min så er der stadig lidt fugt tilbage - og bakterier stortrives i en
time efter at gulvet er blevet vasket netop pga. at det er fugtigt...

> [...]
> er jeg da overbevist om at hun nok skal finde sig en nullermand i ny og næ.

Selvfølgelig kan man overleve ting der er værre - jeg siger det igen -
det er ikke et spørgsmål om at leve eller dø - det er et spørgsmål om at
man ikke lader sine børn udsætte for noget som man ikke selv ville
udsættes for...
F.eks. at man ikke giver dem en sut som lige har været på gulvet -
barnet ved jo ikke at sutten er ulækker, men det ved du og du ville
formodentlig ikke selv have lyst til at putte den i munden...

> [...]
>
> - Altså jeg fik nærmest skudt i skoene at hvis jeg ikke øjeblikkeligt
> stoppede med at ryge var det det samme som børnemishandling og det der er

Tjah - hvis du udsætter din datter for passiv rygning så vil jeg
egentlig give dem ret.

> Jeg er selv vokset op i et rygehjem og har ikke fået nogen "defekter" pga
> det...!

Du var heldig - din datter er måske ikke så heldig. Passiv rygning er
usundt - specielt for små børn... Jeg ved godt at børn fra rygerhjem
ikke pludselig får en tredie arm eller lign. defekter ;) De overlever,
men de ville nok klare sig bedre hvis de ikke blev udsat for passiv
rygning.

I øvrigt har du jo i hvert fald fået en "defekt" - du er selv ryger i
dag. Rygning er "social arv" - dvs. børn fra rygerhjem har større risiko
for selv at ende som rygere...

Jeg er i øvrigt også selv vokset op i et rygerhjem (og har også selv
været ryger) og har da klaret mig rimelig godt, men jeg ville aldrig
udsætte et lille barn for passiv rygning. Du kan vælge at ryge eller
lade være, men din datter kan ikke vælge om hun vil udsættes for passiv
rygning.

Jeg fornemmer da også at de fleste forældre i dag er så "oplyste" at de
ikke ryger i huset - man *ved* jo godt at det er skadeligt så selvom
barnet ikke nødvendigvis dør af det så undgår man det gerne alligevel ;)

Jeg håber da at du også har den indstilling når det kommer til rygning
og små børn - man *behøver* ikke at holde op med at ryge bare fordi man
får børn, men jeg synes at man skylder sine børn ikke at udsætte dem for
passiv rygning...

> Synes sgu de er emsige de der kvinder... gælder i øvrigt ogå
> sundhedsplejersken ;)

Tjah - det skal jeg så ikke kunne sige... Men måske du også selv har en
del af skylden hvis du altid overdramatiserer alting som jeg synes at
ane at du har en tendens til ;)
Måske lægger du for meget i det de siger og tager kritik for nært?

Som sagt synes jeg også at sygeplejersken henvendte sig på en
uhensigtsmæssig måde, men selve budskabet er jeg altså enig i omend
måden det blev fremsat på var uheldig...

Mvh Bettina

--
http://chin.dk
http://sponsorbarn.info

Fra : Nette

Dato : 19-01-05 21:44

"Bettina Hansen" skrev

> [...]
> går rundt med udendørssko - en af dem kan lige have trådt i en hundebæ
> inden vedkommende gik ind på hospitalet ;)

Det kunne de også have gjort, inden de gik ind i vuggestuen. Men alligevel
får ungerne lov til at kravle rundt på gulvet i gangen, hvor der f.eks.
render mange flere rundt på en dag, end på en sengestue på et hospital. Jeg
kan faktisk ikke rigtig se forskellen.

Nette

Fra : Bettina Hansen

Dato : 20-01-05 05:32

Hej Nette

Nette wrote:
> Det kunne de også have gjort, inden de gik ind i vuggestuen. Men alligevel
> får ungerne lov til at kravle rundt på gulvet i gangen, hvor der f.eks.
> render mange flere rundt på en dag, end på en sengestue på et hospital.

Og det synes du ikke er ulækkert/uhygiejnisk eller hvad?

> Jeg kan faktisk ikke rigtig se forskellen.

Det kan jeg såmænd heller ikke - jeg synes at begge dele er ulækkert.

Men OK - der er steder hvor jeg ville være mere påpasselig med at lade
mine børn kravle rundt - jeg ville f.eks. aldrig lade dem kravle rundt
på et offentligt toilet eller et hospital - simpelthen fordi jeg ved at
der er stor risiko for mere ubehagelige bakterier sådan nogle steder...

Mvh Bettina

--
http://chin.dk
http://sponsorbarn.info

Fra : Mette

Dato : 18-01-05 19:44

> [...]

> gulv var farligt, jamen så er det herhjemme jo nærmest børneplageri. Tænk
> hvis hun fandt et støv-fnug en dag og puttede det i munden!

Jeg ville blive sur over den nedladende behandling. Det er meget muligt, at
gulvet er et usundt sted, men hun kunne have sagt, henvendt til dig i en let
tone; "Ved du hvad, jeg ved godt at gulvet ser rent ud, men der er mange
bakterier på gulvet på et hospital, så det er nok bedst for din datter at
lege på dit skød eller på sengen..." Ville det ikke have været bedre?

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 18-01-05 20:09

> [...]
> bakterier på gulvet på et hospital, så det er nok bedst for din datter at
> lege på dit skød eller på sengen..." Ville det ikke have været bedre?
´

Jo bestemt.

Desværre er sygeplejerskerne ikke de eneste de benytter den mærkelige from
for kommunikation. Jeg oplever tit fx "Nååååhhhh har far givet dig
leverpostejshapser" - et spørgsmål folk stiller barnet men er ment til
forælderen. Dybt tragisk egenligt. Men jeg synes nu nok sygeplejersken var
lige grov nok. Man føler sig jo lige pludselig som en sårlig far fordi man
lod sit barn "lege i alle bakterierne".

Nu ved jeg så ikke om der så ekstremt mange bakterier på en
ryg-problem-afdeling som hun mente.... det minder meste mig om noget med
fysioterapi og den slags ikke noget med mange "baktusse-sygdomme" men hvad
ved jeg.

Vi kan i hvert fald konkludere at gulve ikke bliver rene fordi man vasker
dem, Så pas på jeres børn derude!

Fra : Inger Pedersen

Dato : 18-01-05 20:26

"Martin / Fårevejle" <Jadahva@SPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse

> Desværre er sygeplejerskerne ikke de eneste de benytter den mærkelige from
> for kommunikation.

Nej. Det er en ret udbredt uskik - og det er til at få svip af.

Hilsen Inger

Fra : Mette

Dato : 18-01-05 20:47

"Inger Pedersen" <inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Nej. Det er en ret udbredt uskik - og det er til at få svip af.

Det må vel bunde i en skræk for konfrontation, at man taler til forældre
igennem barnet. Puha, hvor er det uprofessionelt.
Min mor siger til min datter, mens jeg er det: "Nu må du sige til mor at,
hun skal huske at (sæt kryds) Vaske vinduer, holde op med at ryge, lave
konfekt" det er i god mening, og jeg kender jo hendes facon og elsker hende,
men når fremmede gør det er det komplet uforskammet.

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 19-01-05 00:07

> [...]
hende,
> men når fremmede gør det er det komplet uforskammet.

Det er netop det der pisser mig af. Jeg kan til nødt acceptere at svigermor
når hun kommer på besøg siger "nå har du fået sovet til middag og en ny
ble?", men når jeg besøger en syg på et sygehus så kan de satme blande sig
FULDSTÆNDIGT udenom.

Fra : Mette

Dato : 19-01-05 00:28

> når hun kommer på besøg siger "nå har du fået sovet til middag og en ny
> ble?", men når jeg besøger en syg på et sygehus så kan de satme blande sig
> FULDSTÆNDIGT udenom.

LOL, jeg kan næsten høre det. Når familie gør det er det vel i bund og grund
udtryk for at de dybest set ser én som et barn, der ikke kan finde ud af at
gøre tingene selv, så derfor må de hellere sikre sig det ved at
spørge..."barnet"...

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 19-01-05 00:54

> [...]
at
> gøre tingene selv, så derfor må de hellere sikre sig det ved at

Ja jeg ved ikke hvorfor folk meget tit spørger barnet (på trods af hun endnu
ikke kan tale)

Gad vide om de forventer et svar.

Men når jeg besøger folk på sygehuset på en helt anden afdeling en noget der
starter med "-børne" så skal de satme ik begynde at belære mig. Det gjorde
de sjovt nok også lige da vi fik hende - hvilket var grunden til vil tog
hjem med hende mindre end et døgn efter hun var født.

Når jeg så stiller i en hel anden sammenhæng... jamen sp vil jeg hellere
holde mig væk for fremtiden,

Og til de nysgerrige, så taler vi om Holbæk sygehus.

Fra : Holst

Dato : 19-01-05 09:48

Martin / Fårevejle wrote:

> Ja jeg ved ikke hvorfor folk meget tit spørger barnet (på trods af hun endnu
> ikke kan tale)

Hun virker måske mere smart end dig ...?

> [...]
> de sjovt nok også lige da vi fik hende - hvilket var grunden til vil tog
> hjem med hende mindre end et døgn efter hun var født.

Hospitaler "belærer" ofte, synes jeg. Lægfolk som os har ofte en meget
ringe viden, og det kan tit og ofte være godt for os at lytte til de
mere vidende inden for dette område. Min mor har lige været på
hospitalet med en blodprop i hjertet, og her belærte hospitalet hende også.

At I bare skrider fra hospitalet, synes jeg, tyder på en meget
uansvarlig holdning fra jeres side.

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 19-01-05 10:42

Hun virker måske mere smart end dig ...?

Næææ.... håber jeg da ikke ;)

Men det kan godt være jeg ser lidt mere "bumset ud" (går i kansas-jakke osv)
end den optimale sterile forælder.

[...]

Ja masser af rådene er jo gode nok. Jeg synes bare det er gået for vidt hvis
et 1-årigt barn ikke kan sidde på gulvet. Så må hun da heller ikke sidde på
gulvet herhjemme.

At I bare skrider fra hospitalet, synes jeg, tyder på en meget
uansvarlig holdning fra jeres side.

Vi "skred" ikke bare. Vi meddelte skam sygeplejersken at vi godt mente at
kunne klare det selv fra starten så vi ville tage hjem. Det gjorde vi så, og
med støtte fra svigermor og moster de første dage gik det aldeles fint. Rent
faktisk har min datter aldrig været syg! Jo hun har da haft en snotnæse, men
sådan en får vi alle vel, også uden at spise nullermænd eller sidde på
gulvet.

Fra : Ukendt

Dato : 19-01-05 11:20

> [...]

> de sjovt nok også lige da vi fik hende - hvilket var grunden til vil tog
> hjem med hende mindre end et døgn efter hun var født.

Hej Martin !

Har selv oplevet, at blive nedgjort på samme måde, da vi var yngre og
fik vores første to børn. Er ved alle vores tre børn, taget hjem fra
sygehuset max. 4 timer efter fødslen. Sygehusene har nu altid behandlet os
pænt også da vores den ældste engang var indlagt.

Jordmoderen har dog aldrig været en fornøjelse: Man kunne ikke klare en
ambulant fødsel, når man var førstegangsfødende, desuden var jeg alt for fed
i graviditeten osv.
Derudover er der kommet mange nedladende og belærende bemærkninger undervejs
fra både dagplejer, pædagoger osv. F.eks.: Godt at mor og far har husket
vanter i dag, da det jo er koldt udenfor. Sjovt nok også henvendt til
barnet, som forøvrigt altid var klædt på efter vejret.

Har altid forbundet det med, at vi var ret unge, da vi fik de to første
børn. ( 17 og 19 år ved det første barn ) Ved det tredie barn havde vi
åbenbart fået erfaring nok til, at f.eks sundhedsplejesken kunne føres en
fornuftig samtale med. Vi kunne spørge og hun kunne svare, uden at være
nedladende og komme med dumme kommentarer undervejs.

Kender en skolelærer, hvis børn skulle have tvillinger i en ung alder. Både
ham og konen havde en masse bekymringer og fordomme over for de unge
forældre. Prøvede at forklare dem, at deres børn nok skulle klare-og vokse
med opgaven og at de skulle prøve, at holde lidt igen med deres fordomme og
i stedet være hjælsomme og lyttende, når de unge forældre havde behov for
det.

Man vokser automatisk med opgaven og får nogle naturlige instinkter, når man
får børn og det er uanset om man er yngre eller ældre, når man får sit
første barn.
Selvfølgelig er der spørgsmål, der opstår undervejs og man skal selvfølgelig
ikke være bange for at spørge om råd og vejledning hos f.eks.
sundhedsplejesken eller familien. Det er dog nemmere for forældrene, at få
stillet de
spørgsmål, hvis man ved, at man kan få et pænt og ordenligt svar.

Folks / familiens velmenende råd og af og til nedladende kommentarer bliver
man dog bedre til, at svare igen på med alderen, så hyg dig med din datter
og fortæl
svigermor og farmor næste gang, at du har styr på tingene og du skal nok
selv spørge, hvis du har brug for hjælp ellers må de godt blande sig udenom.
Hvis opvasken genere farmor for meget, så kan hun jo selv gå i gang.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Kitty

Dato : 19-01-05 23:20

> [...]
> holde mig væk for fremtiden,
>
> Og til de nysgerrige, så taler vi om Holbæk sygehus.

Det er vist meget individuelt hvordan man oplever et hospital (i dette
tilfælde Holbæk). Jeg tilbragte selv to døgn på deres barselsgang for et
halvt år siden, og har kun stor ros tilovers for personalet. De lod os
generelt være i fred, og en enkelt gang om dagen var der lige en der kikkede
ind og spurgte om der var noget hun kunne hjælpe os med - så vi fik altså
ingen belæringer om noget, kun en smule vejledning til badning samt liggende
amning.

Fra : Mette

Dato : 19-01-05 23:39

"Kitty" <sweaREMOVE@ruc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ind og spurgte om der var noget hun kunne hjælpe os med - så vi fik altså
> ingen belæringer om noget, kun en smule vejledning til badning samt

Det kan have noget at gøre med, at Martin og kæresten er forholdsvis unge
forældre, og de andre "voksne og modne" mennesker "ved bedst" "for det kan
sådan nogle børn jo sikkert ikke finde ud af".

Da min mor efter 3 års ægteskab var gravid med barn nr. 2 (Mig) var hun kun
21. Jordmoderen havde den frækhed at spørge hende om unge mennesker ikke
kendte til prævention. Det gjorde de, og jeg var planlagt, men hvad hylen
ragede det hende?

Jeg er også selv ung mor (jeg var knap 22) og oplevede lidt af det samme.
Min mor er dog stadig meget MOR overfor mig, men så driller jeg hende lidt
og siger fra overfor hende. Det er nok bare sværere at sige fra overfor folk
man ikke er så tæt knyttet til, da det let kan tolkes som fjendtlighed.

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 20-01-05 23:01

De lod os
> [...]
> ind og spurgte om der var noget hun kunne hjælpe os med - så vi fik altså
> ingen belæringer om noget, kun en smule vejledning til badning samt

Okay så har i været heldige. De skiftede jordemor midt i det hele for
nuhavde hun jo fri. Fair nok. Så sende de en polak ind der end ikke kunne
tale dansk. Altså generelt var de da flinke, men detaljerne mangler. Fx 2
timer efter føsdslen undredede vi os over hvorfor hun skreg og tænkte om de
mon havde undersøgt hende grundigt nok. Vi havde lige skiftet + gidet hende
"pat" så vi mente jo ikke det kunne være det der var galt. Så komme
sygeplejersken ind efter jeg har hevet i snoren og siger "Det er da klart
hun er sur - hun har jo skidt". Ja okay men vi havde lissom ik prøvet det
før OG skiftet hennde 5 minutter før - men vi kan seføli ikke styre hvornår
hun får lyst til at skide.

Np men anyway, det ser ud til min kæreste kommer hjem imorgen og tingene
normaliserer sig, så det er jo godt ;)

Godnat folkens!

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 20-01-05 23:05

- så vi fik altså
> ingen belæringer om noget, kun en smule vejledning til badning samt
liggende
> amning.

Så tror jeg det afhænger af hvad tid på døgnet man føder på. Hvem der nu
lige er der. Det er ikke så fedt at nå ens kæreste ligger og "lider" at så
man ikke kan forstå hvad jordemoren siger fordi hun ikke kan tale ordenligt
dansk. Min kæreste fattede jo ikke engang hvad det var hun stak i snotten på
hende da hun ville give hende ilt i maske.. Og så skifte jordemor midt i en
fødsel?

Fra : Cat

Dato : 20-01-05 23:08

> [...]

> hende da hun ville give hende ilt i maske.. Og så skifte jordemor midt i

Havde I kun to jordemødre? Jeg havde vist fire under det første forløb.

Tine

Fra : Kitty

Dato : 21-01-05 01:04

"Cat" <ss@dd.dk> skrev i en meddelelse

> Havde I kun to jordemødre? Jeg havde vist fire under det første forløb.
>
> Tine

ja og jeg havde slet ikke nogen de første fire timer på fødestuen. Ikke
nogen særligt rar oplevelse men absolut ikke noget jeg klandrer hospitalet
for (der var både tvillingefødsler samt flere kejsersnit samtidig) - de
kunne jo ikke gøre for at hele byen valgte at føde samme nat Til "næste
gang" har jeg dog overvejet hjemmefødsel...

Fra : Mette

Dato : 21-01-05 11:15

> [...]
> kunne jo ikke gøre for at hele byen valgte at føde samme nat Til
"næste
> gang" har jeg dog overvejet hjemmefødsel...

Jeg fødte på privat hospital i USA. Kan klart anbefales KÆMPE enestue,
med slå ud seng til farmand, fjernsyn og eget bad. Dejlige og søde
sygeplejersker, som jeg kom til at kende rigtigt godt, da jeg lå der i over
to døgn - før fødslen! Det var sygeplejerskerne, der tog sig af mig i alle
to dage, mens min faste jordmoder kom en enkelt gang undervejs for at se
hvordan det skred frem og for at træffe beslutningerne (Jeg udvidede mig
ikke, trods vilde veer) og ellers var hun der faktisk kun til selve fødslen.
Jeg savnede hende dog ikke, da sygeplejerskerne var på pletten hele tiden.
Kom endda til at kalde det "Hotel" istedet for hospital..

Fra : Jim Andersen

Dato : 21-01-05 10:28

Cat wrote:

> Havde I kun to jordemødre? Jeg havde vist fire under det første
> forløb.

Så er der jo også lige præcis nok til et slag Whist.

Hvad fik de tiden til at gå med ?

/jim (med 2 uproblematiske fødsler bag sig)

Fra : Cat

Dato : 21-01-05 16:54

"Jim Andersen" <jimVÆÆK@officeconsult.dk> skrev i en meddelelse

> Så er der jo også lige præcis nok til et slag Whist.
>
> Hvad fik de tiden til at gå med ?
>
> /jim (med 2 uproblematiske fødsler bag sig)

De var der en ad gangen - det strakte sig over 1 døgn, så de skiftede hver
8. time. Det ville jeg også gerne have gjort

Tine

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 19-01-05 00:23

> [...]
hende,
> men når fremmede gør det er det komplet uforskammet.

Ja godt nok er jeg ikke meget erfaren i at være forældre men i disse dage
lærer jeg meget da jeg jo er blevet "alenefar" for en tid. Så kan man sige
heldigvis jeg ikke har et job så har jeg tiden til hende.

Så stillede kærestens farmor pludselig: "Skulle du ikke lige have taget
opvasken mens hun sov til middag den time" sagde hun sgu!

Jo det ku da godt være jeg skulle have gjort det men det er ikke hendes
problem, og den halve "fritime" har jeg altså dedikeret til mig selv,
forstået på den ¨måde at så tar jeg mig et computerspil, dyrker min hobby,
et dejligt bad eller lign. I DEN time er en opvask ikke prioriteret. Sådan
er det bare. Om jeg så skal bestille pizza for at få mad så gør jeg hellere
det, for selvom man har en lille man er alene med har man brug for at være
sig selv lidt i bare et lille stykke tid.

Fra : Holst

Dato : 19-01-05 09:50

Martin / Fårevejle wrote:

> Så stillede kærestens farmor pludselig: "Skulle du ikke lige have taget
> opvasken mens hun sov til middag den time" sagde hun sgu!

Mon ikke du bare er lidt for pirrelig og nærtagende?

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 19-01-05 10:37

Mon ikke du bare er lidt for pirrelig og nærtagende?

Måske. Men det ville du ikke mene hvis du kendte pågældende farmor. Hun
blander sig i _alt_

Fra : Cat

Dato : 18-01-05 21:37

> [...]
>
> "Så nu skal den skoldes desinficeres osv så den putter far jo i lommen"
> siger hun. Ganske korrekt. Omend gulvet så meget rent ud... men

Hospitaler er noget af det mest bakterifyldte, der findes. Der er slet ikke
rengøring nok, og hvis man kommer hjem uden en infektion, er man heldig. Det
er faktisk kun operationsstuerne, der bliver gjort tilstrækkeligt rent.

Du skal også huske på, at det er fuldt af syge mennesker.

Det var en helt rimelig kommentar fra sygeplejersken, og du burde være
taknemmelig.

Tine

Fra : Ukendt

Dato : 18-01-05 22:03

> [...]
>
> Du skal også huske på, at det er fuldt af syge mennesker.
>
> Det var en helt rimelig kommentar fra sygeplejersken, og du burde være

Jeg er helt enig.

Var ungen kommet hjem med en infektion fra hospitalet, havde det jo også
været galt.

Tina

Fra : Mette

Dato : 18-01-05 22:10

"Tina" <wunjo(snabelA)webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg er helt enig.
>
> Var ungen kommet hjem med en infektion fra hospitalet, havde det jo også
> været galt.
>
> Tina

Det er nok mere MÅDEN, der faldt Martin for brystet, og det kan jeg godt
forstå.

Fra : Cat

Dato : 18-01-05 22:46

"Mette" <Mette@wamspamnothanks.dk> skrev i en meddelelse
> "Tina" <wunjo(snabelA)webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Det er nok mere MÅDEN, der faldt Martin for brystet, og det kan jeg godt
> forstå.

Det er selvfølgelig rigtigt - en direkte information ville nok have været
bedre. På den anden side kan det måske være lidt penibelt at sige til en
pårørende, mens patienterne hører på det, at her er hamrende uhygiejnisk, og
at man får infektioner af at være her.....

Tine

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 19-01-05 00:16

Jeg kan fornemme at der er meget delte meninger om dette heh ;)

Der er tale om at min kæreste ligger på en afdeling hvor de arbejder med
fysioterapi og lign. Dvs ikke operration eller ander "bakteriespredende"
aktivitet.

Derfor kan jeg heller ikke se det farlige i at hun sidder på gulvet og leger
lidt. Så burde jeg jo gå ind og vække hende nu, for det ku være der fløj et
støvfnug ned i hendes seng jo!

Jeg ved ikke hvad det er med dem, men jeg synes det var ubehageligt at være
der og det er direkte skyld i at jeg besøger min kæreste mindre.

Jeg kan ikke lade være at tænke (og nu bliver nogle sikkert sure): Hvad
ville de sygeplejersker ikke tænke hvis de vidste at jeg tillader mig at
ryge ud af et vindue herhjemme?

Det er lidt som at i deres terminologi burde min datter egenligt være død
en 5-6 gange nu.

Men det er hun heldigvis ikke ;) Interesserede kan i øvrigt "kigge" til
hende på www.helenasverden.dk

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 19-01-05 00:18

Både og. Jeg kunne ikke lide kommunikationsformen, men samtidigt mener jeg
at hvis mit barn ikke engang kan sidde på gulvet på et hospital i dagens
Danmark så er der sgu noget galt!

> [...]
og
> at man får infektioner af at være her.....

Netop. Synes det er skræmmende...

Fra : SR

Dato : 19-01-05 11:55

> [...]
> Det
> er faktisk kun operationsstuerne, der bliver gjort tilstrækkeligt rent.

Det var da sært ... Jeg har endnu ikke kendt nogen, inklusiv mig selv, der
er kommet hjem med en infektion! Så det er vist ekstremt heldigt, eller hva?

Desuden er der vist oz en grænse for hvor peniben man skal være ...
Man kunne selvfølgelig oz bare lukke en indlagt patient ind på en steril
enestue, og lade besøgende stå bag en glasrude ...

> Du skal også huske på, at det er fuldt af syge mennesker.

Det er der vist ingen der er i tvivl om!

> Det var en helt rimelig kommentar fra sygeplejersken, og du burde være
> taknemmelig.

'Taknemmelig'? Det er ikke rimeligt at snakke til en voksen mand, gennem
hans barn - Og derigennem fortælle hvad og hvad man ikke skal gøre med sit
barn!

Fra : L

Dato : 20-01-05 08:10

> [...]

> gulv var farligt, jamen så er det herhjemme jo nærmest børneplageri. Tænk
> hvis hun fandt et støv-fnug en dag og puttede det i munden!

Det er et sygehus ikkke en legeplads .

Og ikke nok med det så vidste du det godt ??? hallo hvis er den dumme her .

Fra : vvv

Dato : 20-01-05 15:34

">
> [...]
> af sidst jeg var herinde? Der er fuld af baktusser på gulvet jo! Du må kun

Nu har jeg ikke meget forstand på hospitalsgulve, men det lyder da noget
forkert at det skulle være så galt at et barn ikke må sidde og lege på det.

En helt anden ting er at jeg var blevet noget indebrændt hvis hun havde talt
til mig på den måde, det virker meget nedladende - jeg tror jeg ville have
vist hende hvor david købte øllet.

> Så forklarede jeg hende osse at hvis deres gulv var så bakterie-fyldt
måtte
> de jo nok hellere tage at vaske det.
Hvad svarede hun så til det?

vv