Teambuilding
Fra : Ralph

Dato : 13-01-05 22:44

Min kone og jeg skal overnatte i byen på næste lørdag, i den forbindelse
skal vore børn (12, 14 og 16 år) være alene hjemme et døgns tid.

Egentlig havde vi tænkt at forkæle dem lidt og give dem et par hundrede til
pizza - ikke noget der sker hver måned her i huset.

Nu så vi så Zulu-fodboldholdet i TV her til aften, de var på et
teambuilderkursus for at lære at samarbejde og finde en anfører.

Er det ikke sundt for børnene SELV at finde på mad, SELV lave det og SELV
rydde op efter sig?

Nu er vores børn ret forskellige, den ældste (pige) kan sagtens klare at
bestemme hvad de skal spise, indkøb, madlavning og få sine små brødre til at
rydde op.

Den yngste kan godt finde på menu(er kræsen), hjælpe med madlavningen og
hjælpe med oprydning, men ikke alene.

Ham i midten, kan det hele, men vil garanteret ikke tage initiativ hvis han
ikke bliver spurgt.

Hvordan griber vi det an, vi vil helst ikke arrangere FOR meget?

Konto hos lokal købmand, så de skal ikke mangle noget, eller skal VI købe
alt på forhånd?

--
venligst
Ralph

Fra : Christina S

Dato : 13-01-05 22:54

"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> wrote in message
> [...]
> skal vore børn (12, 14 og 16 år) være alene hjemme et døgns tid.
>
> Er det ikke sundt for børnene SELV at finde på mad, SELV lave det og SELV

Og de vil nyde det (forhåbentlig)! Jeg og min bror taler stadig om de
aftener, hvor vi var alene hjemme og lavede mad til hinanden. På et
tidspunkt begyndte mine forældre at tage på ferie alene og det var en fest.
Den tomatsovs, som vi udviklede dengang bliver stadig lavet af min bror! Og
nej ellers har vi ikke været vant til at have en ugentlig maddag, hjælpe
til, rydde op eller lign.
Hos os var der altid en fyldt fryser, køleskab og masser af andre ting, man
bare kunne tage, men der var ikke planlagt en menu. Så køb lidt
basisfødevarer, læg nogle penge og vent på at ungerne bliver sulten. Hvis du
vil være sikker på, at de ikke bestiller en pizza, så læg lige under det,
det vil koste.
Håber I alle 5 får en god dag ud af det,
kh, Christina

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 13-01-05 23:16

Ralph wrote:
> [...]
> teambuilderkursus for at lære at samarbejde og finde en anfører.
>
> Er det ikke sundt for børnene SELV at finde på mad, SELV lave det og

i den alder, jo i allerhøjste grad*G* min søn er 10, og har allerede en fast
ugentlig mad-dag (på eget initiativ*G*)... på nuværende tidspunkt fortælle
rhan hvad han gerne vil lave, så handler vi ind og jeg hjælper ham igennem
madlavningen (med fordeling af krydderier og lign), men som tiden går, får
han lov at stå med det selv...

> [...]
>
> Hvordan griber vi det an, vi vil helst ikke arrangere FOR meget?
>
> Konto hos lokal købmand, så de skal ikke mangle noget, eller skal VI

jeg siger som Christina.... fyld køleskabet med basisvarer, gennemgå gerne
med dem hvad der er i fryseren af kød, og smid et par kogebøger på bordet,
så skal de nok klare den ;) smid 100 kr i en pung til nødforsyninger, og
hvis i vil forkæle dem, så giv dem lidt forsyninger af forudindkøbt snol,
som de godt kan lide.... men sørg for at de ikke har penge nok til at købe
pizza og lignende ind*G*
i kan jo evt sige til ungerne at de kan jo overveje hvad de gerne vil lave
til aftensmad, og om der er noget i skal købe ind for en sikkerheds skyld...
så må de jo samarbejde om planlægningen i morgen ;)

--
Knus, Sabina
DK Shadowfax

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 14-01-05 12:51

Ralph wrote:

> Hvordan griber vi det an, vi vil helst ikke arrangere FOR meget?

Spørg dem!

Venlig Hilsen Kevin Vilhelmsen