mit barns dyne
Fra : stinna

Dato : 23-12-04 23:46

Hej....
Når min -måneders årige søn sover sparker han sin dyne op over sit hoved, og
jeg ligger jo også og sover og så vågner jeg a at han er vildt ked a det
pga. den dyne, som han har over hovedet... Hva kan jeg gøre så det ikke
sker???

hva tid er det normalt at et spædbarn kommer i seng om aften? jeg vil helst
godt have en time for mig selv inden jeg skal i seng!
Han er meget stædig og vil under ingen omstændigheder sove i sin seng.... Og
er nu igang med at lære ham det, men.... ja... han falder i søvn med det
samme når jeg tager ham op, og når jeg så ligger ham i sin seng igen vågner
han, lige næsten lige meget hvor lang tid han har været hos mig....
Og jo det er da hyggeligt at bære rundt på ham nu, men ikke når han er 2
år, vel?
Hva kan jeg gøre??
Vi har faste rutiner med bad, mad osv.

Mv mig

Fra : Laziter [9440]

Dato : 24-12-04 00:16

"stinna" <stinna_andersen86@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej....
> Når min -måneders årige søn

Øhh??

> hva tid er det normalt at et spædbarn kommer i seng om aften? jeg vil
helst
> godt have en time for mig selv inden jeg skal i seng!

Jamen det skal du da bare tilpasse så du får den time du har behov for.
Put ham i seng sådan at det passer med søvnbehov, min datter f.eks. har
siden hun var 14 dage gammel sovet natten igennem hvis hun kom i seng ved
20-21 tiden.

> [...]
> han, lige næsten lige meget hvor lang tid han har været hos mig....
> Og jo det er da hyggeligt at bære rundt på ham nu, men ikke når han er 2

Nu har jeg ikke helt forstået hvor gammel din søn er, men jeg går ud fra at
han er spæd (kunne jeg læse mig til), så mit spørgsmål er om han ligger i
lift når han skal sove?
At ligge i en lift eller noget tilsvarende gør at barnet føler sig mere tryg
i forhold til at ligge i en seng (sådan en er altså stor for sådan en bette
en), din søn har jo opholdt sig en del tid under trange kår inde i din mave,
og en lift giver lidt den samme fornemmelse (en vane fra mavsen).
Så prøv at lægge ham i en lift og stil den op i sengen når han skal sove.
Alternativt kan du også anskaffe dig en tyk sengerand og lægge i sengen, den
giver omtrent samme størrelse som en lift.

Mvh
Benjamin

Fra : stinna

Dato : 30-12-04 18:32

">> Hej....

> Øhh??
-Undskyld, men min søn er 4 måneder....
Er der ikke andre måder at lære ham at falde i søvn i sin seng uden han skal
ligge og græde en halv time.....? Det er ret hårdt eftersom jeg bare sidder
ved siden a sengen og prøver at berolige ham....

Mvh. stinna

Fra : Inger Pedersen

Dato : 30-12-04 19:34

"stinna" <stinna_andersen86@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> -Undskyld, men min søn er 4 måneder....
> Er der ikke andre måder at lære ham at falde i søvn i sin seng uden han
> skal ligge og græde en halv time.....?

Jeg mener ikke, hverken børn på 4 mdr. eller andre skal græde sig i søvn.
Den der med den kolde tyrker kan man anvende over for voksne, der vil holde
op med at ryge, men IKKE over for børn!
De lærer ikke at sove af det, men at det er nytteløst at kalde på hjælp og
nærvær - men ok: de voksne får ro.

Sengetid:
Der er børn, der har en døgnrytme, der ikke passre til vores kulturkreds, og
den er hammersvær at vende - men måske kan du bruge dette trick:
Start med den sengetid, der passer barnet.
Træk sengetiden ½ - 1 time hver dag (altså senere og senere) - så er Pusser
klar til at sove. På et eller andet tidspunkt i løbet af nogle dage/uger har
I ramt den sengetid, der passer DIG, og så holder I fast ved den.

Såre enkelt og logisk - jeg så den et eller andet sted i forbindelse med
behandling af søvnløshed - og kunne ønske, jeg havde kendt den, da min
yngste var lille (havde han været den første, havde vi vist kun ét barn

At sove i sin egen seng:
Allerførst skal du bestemme dig til, hvad DU vil, så du gør det helhjertet.
I andre kulturer sover børn ikke alene, og sammen med andre har de
trygheden - men en irriteret mor er nok ikke den bedste sovekammerat?
Hvis du MENER, han skal sove i sin egen seng, kan du evt. starte med
barnevognen - de fleste børn vil gerne sove i den, og når han så har lært
det, kan du flytte liften over i sengen og gå videre derfra.

Hvad enten det er seng eller barnevogn, handler det om, at du ER der, rører
ved ham, nynner en sang, puster ham blidt på kinden, etc., etc., så han kan
sanse dig.
Men meldingen fra dig er i både ord, kropssprog og handling: Nu er det
sengetid, min skat, og når vi sover, gør vi det her i huset i vores egen
seng. Det er hyggeligt og rart at ligge her, men det er ikke legetid, og du
kommer ikke op.
Jeg skal nok være her, men DIN plads er i sengen, og det er meningen, at du
skal sove.

Hvis han græder, skal trøsten bestå af hans sut, kærlige ord og klap og
aen - men ikke i at tage ham op.
Og hvis du ikke er så fast i troen, at du kan gennemføre det, skal du lade
være med at begynde på det - men trøste dig med, at de fleste unger kommer
ud af ægtesengen, før de selv begynder at tage kærester med hjem!

Hilsen Inger

Fra : Jens E. Nyborg

Dato : 16-01-05 08:43

stinna wrote:
> [...]
> ligge og græde en halv time.....? Det er ret hårdt eftersom jeg bare sidder
> ved siden a sengen og prøver at berolige ham....

Hej Stinna.

Jeg kan godt huske hvordan det var at sidde med vores ældste datter på
maven det meste af natten for at få sovet lidt. Vi havde vågeblus på
hver aften, sundhedsplejersken foreslog at vi skulle slukke det, og hvad
skete der, hun sov. En anden ting vi gjorde var at putte hende i vores
egen seng, hvor vi lå sammen med hende til hun sov, så flyttede vi hende
over i egen seng hvor hun som regel sov resten af natten. Hun blev
efterhånden tryg ved sin egen seng, efter som hun altid vågnede der.
Da vi havde de problemer var vores datter 3½ måned.
Og nej små børn skal ikke ligge og græde i lang tid, det hærder dem
ikke, men får dem nok snarere til at føle sig forladt.
Du kan også prøve at ligge en T-shirt med din duft ned i hans seng, for
din duft er han tryg ved, og duften er der stadig når du går.

Mvh. Lise

Fra : Henrik Petersen

Dato : 25-12-04 08:40

> [...]
> Og jo det er da hyggeligt at bære rundt på ham nu, men ikke når han er 2

Hej og god jul

Vi har en dreng på 10 mdr og han har rutiner (de gode) hiihi han får
aftensmad kl 1800 (+-5min) klokken 1900 er vi færdige med mad og tagen af
bordet, så er det sofaen/gulv mens mor og far ser tv-avisen (ved godt det
snart stopper, det er jo meget volsomt) efter den 1930 er det nattøj og
børste tænder og ind i stuen og sidde ved mor og far og aften hygge, for kl
2000 - 2015 er det sengetid (i egen seng) så kan han godt ligge og pludre i
15 min, men ellr så falder han isøvn med det samme. MEN så har vi så det
problem du kan læse om d. ca 20 dec. han vågner grædende kl 2330-2400 og
sover mens han græder, men ellers derefter sover han til kl 0730 og får
morgenmad kl 0815. morgen lur kl 1000 til 1130 frokost og leg for at sove
eftermiddagslur kl 14-1430 i 1½ time og så er de 24 timer jo gået ikk

Det med dynen, ved jeg ikke, vores dreng han sparkede dynen den anden vej,
altså nedaf.

Men prøv med en junior dyne og lad han sove inden i den ved at læggen den
dubbelt, altså knæk den på midten så han sover på den ene del og bruger den
anden del til dynen.....

godt råd til baby dyne , junior dyne, købe en almindelig dyne og overlog den
så bliver den til 1 junior og 2 baby dyner, det er billigt.....

henrik

Fra : Michael

Dato : 25-12-04 20:25

> [...]
> jeg ligger jo også og sover og så vågner jeg a at han er vildt ked a det
> pga. den dyne, som han har over hovedet... Hva kan jeg gøre så det ikke

Hvad med at sætte den i klemme i fodenden - altså mellem madrassen og
sengen. Så kan du selv bestemme hvor lang en dyne han skal have....

--
Michael
Fjern "FJERN" i mail-adr. ved svar

Fra : Marlene

Dato : 29-12-04 13:36

> [...]
> jeg ligger jo også og sover og så vågner jeg a at han er vildt ked a det
> pga. den dyne, som han har over hovedet... Hva kan jeg gøre så det ikke

Hejsa.
Jeg kan se, at Michael har givet et særdeles udemærket svar mht. dyne. Hvis
det ikke virker, så kan du i forskellige baby/børneforretninger købe nogle
dyner, ligesom soveposer, men bare som de også får over skuldrene som en
slags dyne-dragt. Du kan se en på www.babysam.dk under katalog, tilbehør
senge, 3 række nr. 2.