Tillade udvalgte direktorier i vsftpd
Fra : Martin Siegumfeldt

Dato : 01-02-05 20:05

Jeg forsøger at opsætte vsftpd i min Fedora Core 3. Jeg har oprettet
brugere som kan logge ind via ftp, og browse hele filsystemet. Jeg
ønsker at give tilladelser så kun udvalgte direktorier kan ses og læses
for ftp-brugeren, men kan ikke rigtigt finde den option der muliggør
dette. For det er da muligt ikke?

Mvh

Martin

Fra : Simon Lyngshede

Dato : 01-02-05 22:29

On Tue, 01 Feb 2005 20:04:53 +0100, Martin Siegumfeldt wrote:

> [...]
> ønsker at give tilladelser så kun udvalgte direktorier kan ses og læses
> for ftp-brugeren, men kan ikke rigtigt finde den option der muliggør

Den hedder funktion du leder hedder:
chroot_local_user og evt. chroot_list_enable
Det er fint beskrevet i man side, som også er på vsftpds hjemmeside:
http://vsftpd.beasts.org/vsftpd_conf.html

Det vil forhindre brugeren i at komme ud af sit homedir, jeg ved godt at
mange der kommer fra Windows og ting som ServU leder efter et sted hvor
de kan specificere en række directories der skal "dukke op" når en
bruger logger ind... men det kan man altså ikke.

Hvis de filer en bruger skal have adgang til ikke ligger i vedkommendes
homedir, kan du enten ændre homedir'et til det sted hvor filerne ligger.
Hvis de ting brugeren skal have adgang til gengæld ligger spredt ud over
flere forskellige directories, så er det er lille mount trick man kan
bruge.

Lad os gå ud fra at brugeren er begrænset til sit homedir (chrooted) og
homedir'et er /home/ftp-user
Nå skal "ftp-user" så gerne have adgang til /mnt/pr0n og /var/www/music
Så kan du i /home/ftp-user lave to directories /home/ftp-user/pr0n og
/home/ftp-user/music

Med "mount --bind /mnt/pr0n /home/ftp-user/pr0n" og "mount --bind
/var/www/music /home/ftp-user/music" få indholdet af de to directories
gjort tilgængelig for "ftp-user"

Du skal selvfølgelig huske at smide de to mount kommandoer ind i dine
opstarts script, hvis du ikke skal til manuelt at gentage processen efter
en reboot... jeg tror /etc/init.d/rc.local er det korrekt sted for den
slags, du kan muligvis også skrive det ind i fstab. jeg har desværre
ikke lige mulighed for at teste om det hele nu også fungere præcist
sådan da jeg ikke lige har en Fedora boks til rådighed, men jeg håber
da du har en ide om hvordan du kan løse problemet.

--
Simon Lyngshede
simon@giraf.spiceweasel.dk

Fra : Martin Siegumfeldt

Dato : 31-01-05 17:55

"Simon Lyngshede" <simon@giraf.spiceweasel.dk> wrote in message

> [...]
> sådan da jeg ikke lige har en Fedora boks til rådighed, men jeg håber
> da du har en ide om hvordan du kan løse problemet.

Tusind tak. .. Det var lige hvad jeg manglede.

/Martin