fdisk
Fra : andy

Dato : 30-01-05 22:20

Hej jeg har en server kørende hvor jeg har linux på hdc og jeg har en
extra hd hdd som jeg gerne vil have at skulle kunne bruges af både linux
og vindows. fra migne andre PCer. via samba. hvordan montere jeg den i
fstab. og kan kan xp læse ext3 eller er det kun fat.

# $Header: /home/cvsroot/gentoo-src/rc-scripts/etc/fstab,v 1.14
2003/10/13 20:0$#
# noatime turns off atimes for increased performance (atimes normally aren't
# needed; notail increases performance of ReiserFS (at the expense of
storage
# efficiency). It's safe to drop the noatime options if you want and to
# switch between notail and tail freely.

$

# NOTE: If your BOOT partition is ReiserFS, add the notail option to opts.
/dev/hdc1 /boot ext2 noauto,noatime
$/dev/hdc3 / ext3 noatime
$/dev/hdc2 none swap
sw $/dev/cdroms/cdrom0 /mnt/cdrom
iso9660 noauto,ro $#/dev/fd0
/mnt/floppy auto noauto $

Fra : Mikael Hansen

Dato : 30-01-05 23:31

andy wrote:
> [...]
> og vindows. fra migne andre PCer. via samba. hvordan montere jeg den i
> fstab. og kan kan xp læse ext3 eller er det kun fat.

Noget i retning af
/dev/hdd1    /mnt/hdd1 ext2 defaults 1 2

først angives device, næste er mountpointet, partitionstypen, defaults =
så mountes ved opstart, tallene har noget med den automatiske fsck at
gøre (rekkefølge for test)

hvis disken skal tilgås over nætværket og din server udelukkende køre
linux, kan du sagtens bruge ext3, skal windows kunne læse disken direkte
duer ext typer ikke uden ekstra software for at kunne læse disse.
hvis både linux & win skal kunne skrive til disken bør det være FAT
typer, linux kan godt læse NTFS, men ikke skrive sikkert til disse.

håber det hjælper dig videre
m.v.h. Mikael

Fra : Søren A Christensen

Dato : 31-01-05 10:10

Hvis du share'r din disk - eller dele af de - via samba eller nfs kan
disken være i hvilket som helst filsystem-format som din server
understøtter, også ext2/3. Det er samba / nfs der virtualiserer
filsystemet og presenterer det i et standardiseret format over for
klienterne.

For at dele et bibliotek med samba skal du rette i smb.conf, der findes
i /etc/samba eller /usr/local/samba/lib. Det er som regel masses af
eksempler i filen.

/Søren

Fra : andy

Dato : 31-01-05 22:11

Søren A Christensen skrev:
> [...]
>
> For at dele et bibliotek med samba skal du rette i smb.conf, der findes
> i /etc/samba eller /usr/local/samba/lib. Det er som regel masses af

Tak og det virker. og jeg kan se min server via samba men hvordan,
sætter jeg et passwd for mine win maskiner eller gør så de undgår at
bruge passwd, eventuel med at de bliver "paret"