Harddisk fra slave til master
Fra : Stefan Bruhn

Dato : 28-01-05 21:51

Hej!

Jeg får en ny harddisk i morgen og påtænker at installere Linux på den,
og dualboote med windows
Som start vil jeg sætte den op som slave, så Windows ligger på min
nuværende disk, og Linux på den nye. Men sidenhen vil jeg nok også
flytte Windows over på den nye, og disken skal derfor på det tidspunkt
ændres til master for at Windows vil anerkende den.
Vil det skift mellem at være slave og master påvirke Linux og gøre det
nødvendigt med en geninstallation, eller det nok bare lige at fortælle
LILO at der er sket ændringer?

Jeg regner med at det bliver Mandrake jeg installerer, hvis det har
nogen betydning.

--
Mvh. Stefan
For at e-maile udskift "spamfilter" med mit fornavn.

Fra : Sune Vuorela

Dato : 28-01-05 22:12

On 2005-01-28, Stefan Bruhn <spamfilter@ghashul.dk> wrote:
> Vil det skift mellem at være slave og master påvirke Linux og gøre det
> nødvendigt med en geninstallation, eller det nok bare lige at fortælle
> LILO at der er sket ændringer?

Du skal også rette i /etc/fstab sådan at det stemmer overens med at
linuxdisken har det rigtige bogstav (hda, hdb, ...)

--
Sune

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 28-01-05 22:19

On 28 Jan 2005 21:11:39 GMT, Sune Vuorela <nospam@vuorela.dk> wrote:

>Du skal også rette i /etc/fstab sådan at det stemmer overens med at
>linuxdisken har det rigtige bogstav (hda, hdb, ...)

Ok, men udover det er det intet problem? Cool nok.
Når Windows geninstalleres bliver LILO generelt smadret, kan man få den
gendannet bare med CD'en, eller skal der en bootdiskette til? Jeg gider
ikke rigtigt disketter, hvis jeg kan være fri.

Fra : Sune Vuorela

Dato : 28-01-05 22:20

On 2005-01-28, Stefan Bruhn <spamfilter@ghashul.dk> wrote:
> [...]
> gendannet bare med CD'en, eller skal der en bootdiskette til? Jeg gider
> ikke rigtigt disketter, hvis jeg kan være fri.

Live-cd'er kan i hvert fald sådan noget. (Knoppix med mere)

--
Sune

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 28-01-05 22:27

On 28 Jan 2005 21:19:37 GMT, Sune Vuorela <nospam@vuorela.dk> wrote:

>Live-cd'er kan i hvert fald sådan noget. (Knoppix med mere)

Hmm, ja det er selvfølgelig en idé.

Nu et ekstra spørgsmål som jeg aldrig har fået løst:
E-mails. Når man dualbooter, hvordan deler man så sine e-mails med sig
selv, så at sige.
Altså så man kan se det hele under både Windows og Linux.
Og jeg har ikke adgang til at sætte en anden PC op som IMAP server (det
var ellers en god løsning, i den tid hvor jeg havde en server stående)

Fra : Simon Lyngshede

Dato : 28-01-05 22:51

On Fri, 28 Jan 2005 22:26:34 +0100, Stefan Bruhn wrote:

> [...]
> Og jeg har ikke adgang til at sætte en anden PC op som IMAP server (det
> var ellers en god løsning, i den tid hvor jeg havde en server stående)

Det kommer vel meget an på hvad man bruger af email klient, men man kunne
jo have en FAT32 partition hvor man ligger sine emails, så har både
Windows og Linux adgang til dem. Bruger man f.eks Mutt skulle det ikke
være noget problem.

Med Thunderbird kunne jeg forstille mig at det kunne gøre ved at
konfigurere "Local Folders" til at ligge på de FAT32 partition.

Det du nok ikke skal gøre er at benytte forskellige email klienter, det
virker nok meget dårligt at mixe f.eks Pine og Outlook.

Personligt har jeg altid haft et operativ system hvor jeg har haft adgang
til mine emails, men nu benytter jeg mig heller ikke meget at dual-boot.

--
Simon Lyngshede
simon@giraf.spiceweasel.dk

Fra : Peter Jensen

Dato : 28-01-05 23:46

Stefan Bruhn wrote:

> Nu et ekstra spørgsmål som jeg aldrig har fået løst: E-mails. Når man
> dualbooter, hvordan deler man så sine e-mails med sig selv, så at
> sige. Altså så man kan se det hele under både Windows og Linux.

Tja ... De indkomne mails havde jeg intet problem med at dele dengang
jeg dual-bootede. Jeg satte bare de respektive mail-programmer op til
ikke at slette det der var på serveren. Så skulle jeg bare have booted
begge systemer inden for den måned min server opbevarede mails i, og så
var de i praksis delt mellem systemerne. At dele arkiverne er så en
helt anden sag, som jeg ikke umiddelbart har en løsning på, da det ikke
var relevant for mig (og nok aldrig bliver det).

--
PeKaJe

It's later than you think, the joint Russian-American space mission has
already begun.

Fra : L[x]

Dato : 28-01-05 23:56

Stefan Bruhn wrote:

> E-mails. Når man dualbooter, hvordan deler man så sine e-mails med sig
> selv, så at sige.
> Altså så man kan se det hele under både Windows og Linux.

http://texturizer.net/thunderbird/share_mail.html

Jeg deler selv mails mellem windows og linux og har ikke haft problemer
med det. Dog har jeg ikke brugt ovenstående how-to, men det er sikkert
basalt set det samme der sker.
--
mvh. L[x] - www.ionline.dk

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 29-01-05 10:00

> [...]

> Og jeg har ikke adgang til at sætte en anden PC op som IMAP server (det
> var ellers en god løsning, i den tid hvor jeg havde en server stående)

Måske ikke løsningen på dit problem, men absolut den bedste løsning
alligevel, hav dine mails liggende på en imap server, det du forsøger
vil på et eller andet tidspunkt bide dig i r*ven, hvad enten det er at
dele mellem OS på en fælles FAT32 disk eller undlade at slette mails'ne
når de er hentet fra POP.

Understøtter din mailudbyder ikke IMAP? Eller er det den maskine du
dualbooter der også er din mailserver?

Thomas

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 05-02-05 23:09

On Sat, 29 Jan 2005 09:59:38 +0100, Thomas Rasmussen
<thomas@p7.dk.invalid> wrote:

> [...]
>når de er hentet fra POP.
>
>Understøtter din mailudbyder ikke IMAP? Eller er det den maskine du

Min e-mail er bare min Cybercity POP3 mail. Tror ikke de udbyder IMAP,
har i hvert fald ikke kunnet finde noget om det.

Har ikke selv en mailserver, men havde engang en som kørte imapd.
Maskinen brugte for mange penge på strøm, så den røg sig en tur.

Min regulære box (som dualbooter) står på mit værelse og er ikke tændt
altid og kan derfor ikke bruges som mailserver.

Grunden til at jeg dualbooter nu er for at se om jeg vil kunne være
tilfreds med Linux som desktop system. Har hidtil kun haft erfaring med
det fra min hjemmeserver, hvor jeg synes det var vældigt fint.

Jeg må desværre indrømme at jeg stadig finder på at boote windows det
meste af tiden, måske er linux som desktop bare ikke lige for mig,
ellers også er jeg bare for vant til windows...

Fra : Mikael Hansen

Dato : 06-02-05 12:42

Stefan Bruhn wrote:
> On Sat, 29 Jan 2005 09:59:38 +0100, Thomas Rasmussen
> <thomas@p7.dk.invalid> wrote:

<snip>

> Jeg må desværre indrømme at jeg stadig finder på at boote windows det
> meste af tiden, måske er linux som desktop bare ikke lige for mig,
> ellers også er jeg bare for vant til windows...

Da jeg startede med Linux var det også som dualboot, og er det stadig,
men...

I starten var det for det meste Windows der blev brugt, men efterhånden
som man lærte Linux bedre at kende, er det nu Linux der bruges langt det
meste af tiden.

m.v.h. Mikael

Fra : Niels Baggesen

Dato : 28-01-05 23:53

> [...]
> gendannet bare med CD'en, eller skal der en bootdiskette til? Jeg gider
> ikke rigtigt disketter, hvis jeg kan være fri.

Boot cd 1 og vælg rescue, så får (bl.a.) en option der restaurerer din
booter.

/Niels

--
Niels Baggesen -- @home -- Århus -- Denmark -- niels@baggesen.net
The purpose of computing is insight, not numbers -- R W Hamming

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 29-01-05 09:12

On Fri, 28 Jan 2005 22:53:21 +0000 (UTC), nba@users.sourceforge.net
(Niels Baggesen) wrote:

>Boot cd 1 og vælg rescue, så får (bl.a.) en option der restaurerer din
>booter.

Jeg siger mange tak til jer alle sammen :)
Nu har jeg lidt mere mod på at gå i gang med det hele!