På Internettet via nyt netværk i ejendomme~
Fra : Peter Hansen

Dato : 28-01-05 13:43

Jeg har både Windows og Linux (SuSE 5.3 og 7.3) på 2 maskiner.
Begge maskiner kan gå på Internettet via Windows, når der vælges DHCP
i Netværk opsætningen; så det er ikke netkortet eller andet hardware
der er noget galt med.
Der er heller ikke noget problem via modem.

Men fra Linux virker det ikke.
Kun i SuSE 7.3 har jeg fundet et sted i YaST der taler om DHCP og
derfor valgt det; men det er ikke lykkedes at få hul igennem til
Internettet.

Er der nogen der kan give et vink om hvilke filer der skal redigeres i
for at få det til at virke.

--
Mvh Peter Hansen

Fra : Jesper Krogh

Dato : 28-01-05 13:47

I dk.edb.system.unix, skrev Peter Hansen:
> Jeg har både Windows og Linux (SuSE 5.3 og 7.3) på 2 maskiner.

Start med at finde en nyere Linux-version og prøv igen. SuSE er idag
nået til version 9.2 så 7.3 er omkring 2½ år gammel.

Jesper

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk
Danmark har fået sit eget Mozillaforum:

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 28-01-05 15:11

On Fri, 28 Jan 2005 12:46:37 +0000, Jesper Krogh wrote:

> Start med at finde en nyere Linux-version og prøv igen. SuSE er idag
> nået til version 9.2 så 7.3 er omkring 2½ år gammel.

Undskyld men syntes ikke helt det er et svar som man kan bruge til noget.
Der kan være mange årsager til at man ikke køre den nyeste version,
samt kan det jo meget vel være at man ikke lige ønsker at smide alt man
måtte have liggende ud blot fordi man ikke kan komme på netværket. Når
netværket kommer op og køre så kan en ny version (måske)
hentes/opgraderes til den.

Et par tjek der kan være gode at lave:

Hvad siger dhclient når du køre den? (`dhclient eth0`), måske hedder
den pump/pumpd eller noget tredje afhængig af hvilken dhcp klient du
kører.

finder den dit netkort? ifconfig -a (led efter eth0)
hvis eth0 findes, hvad er output så?

Tjek /etc/network/interfaces (eller hvad den nu hedder på redhat/suse)
Der skal gerne være en entry ala:

auto eth0
iface eth0 inet dhcp

hvis det ikke står der, så skriv det ind og genstart netværket.
Alternativt kan du jo prøve at genstarte netværket via ifdown og ifup
kommandoerne. Skriv evt. her hvad output fra dem er hvis det fejler.

Thomas

Fra : maj171984@yahoo.dk

Dato : 28-01-05 17:53

Thomas Rasmussen wrote:

> Et par tjek der kan være gode at lave: ...

Tak for det hurtige svar om DHCP etc
Jag går igang.

--
Mvh Peter Hansen