Fedora og min nye computer.
Fra : Hans Larsen

Dato : 27-01-05 16:37

Hejsa,

Jeg har lige fået ny computer, og måske også lidt for ny. Jeg har købt
mig et asus A8N-SLI Deluxe, og et Geforce 6600 GT PCI-X. Da jeg prøvede
at ligge Fedora ind, var der problemer med den grafiske installetion.
Man kunne absolut ikke se noget, så jeg brugte den tekst baseret udgave
istedet. Efter jeg fik lagt det ind, ville Grub 2 ikke starte. Den hang
bare da den prøvede at starte op, så jeg prøvede igen at installerer
fedora, men man kunne ikke vælge andet end Grub 2, og man kunne ikke
lave en boot-disk.
Er der nogen der har en idé hvad jeg skal gøre. Findes der en bootloader
som måske kan installeres fra windows XP (som jeg allerede har lagt
ind)? Er der måske en måde man kan få den grafiske installetion til at
virke på mit grafik-kort?

Hilsen
Hans.

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 27-01-05 16:50

Hans Larsen <user@example.net> wrote in news:aU7Kd.85564$Vf.3775632
@news000.worldonline.dk:

> [...]
> som måske kan installeres fra windows XP (som jeg allerede har lagt
> ind)? Er der måske en måde man kan få den grafiske installetion til at

Man kan ikke lave en boot-disk til Fedora FC2 og opefter, for kernen er for
stor til en floppy.

Man kan angive parametre til kernen i Grub (som tvinger VGA-mode igennem),
men hvis du ikke kan installere Grub skal det jo løses først.

Jeg forstår vist ikke helt bootloader-problemet:

Du kan starte Windows nu, men ikke Fedora?

Mvh. NKJensen

--
Fjern begge DYT
Remove both DYT's

Fra : Sune Vuorela

Dato : 27-01-05 16:59

On 2005-01-27, Niels Kristian Jensen <midlertidigDYT2004@tisDYTcali.dk> wrote:
> Man kan ikke lave en boot-disk til Fedora FC2 og opefter, for kernen er for
> stor til en floppy.

Så må man jo ty til live-cd'er ;)

--
Sune

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 27-01-05 17:34

Sune Vuorela <nospam@vuorela.dk> wrote in

> Så må man jo ty til live-cd'er ;)

Til Fedora findes en rescue-CD, den er såmænd OK. Jeg er bare så gammeldags
at jeg betragter en boot-disk som en floppy.

--
Fjern begge DYT
Remove both DYT's

Fra : Hans Larsen

Dato : 27-01-05 17:08

Niels Kristian Jensen wrote:

> Jeg forstår vist ikke helt bootloader-problemet:
>
> Du kan starte Windows nu, men ikke Fedora?

Efter jeg havde lagt fedora ind og genstartet, kom grub frem på skermen
med beskeden "starter grub..." eller hvad der nu end står, og derefter
skete der ikke noget. Jeg blev nød til at ligge windows cd'en i
computeren for at genskabe mbr'en, før jeg kunne starte windows op igen.

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 27-01-05 17:36

Hans Larsen <user@example.net> wrote in news:gl8Kd.85572$Vf.3775917
@news000.worldonline.dk:

> [...]
> skete der ikke noget. Jeg blev nød til at ligge windows cd'en i
> computeren for at genskabe mbr'en, før jeg kunne starte windows op igen.

Av. Så er problemet Grub, ikke Fedora.

Der må jeg melde pas, prøv at se hvad google siger til "grub
troubleshooting" eller "grub bootloader trouble" osv.

Mvh. NKJensen

--
Fjern begge DYT
Remove both DYT's

Fra : Hans Larsen

Dato : 27-01-05 17:44

Niels Kristian Jensen wrote:

> Av. Så er problemet Grub, ikke Fedora.
>
> Der må jeg melde pas, prøv at se hvad google siger til "grub
> troubleshooting" eller "grub bootloader trouble" osv.

Ja, jeg må bare prøve mig lidt frem... Men tak for hjælpen.

Hilsen
Hans.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 27-01-05 22:51

Hans Larsen wrote:

> [...]
> skete der ikke noget. Jeg blev nød til at ligge windows cd'en i
> computeren for at genskabe mbr'en, før jeg kunne starte windows op igen.

Grub of Fedora Core 3 virker også ad helvede til her på mit forholdsvist
nye socket 754 asus-MB. Jeg kender ingen løsning, andet end at vente på
nye og opdaterede drivere.

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Per Rønne

Dato : 27-01-05 17:48

> [...]

> som måske kan installeres fra windows XP (som jeg allerede har lagt
> ind)? Er der måske en måde man kan få den grafiske installetion til at

Ja, jeg kan da så fortælle, at da jeg tidligere i måneden fik en ekstra
harddisk på 160 G, nu installeret som master med den gamle på 40G som
slave, så fik jeg også anskaffet mig en DVD med Fedora 3 {LinuxFormat
januar 2005}. Jeg ville installere den på en partition på 160G
harddisken, hvor jeg også ville have Windows XP Pro.
Linux-installationen smadrede Windows-installationen, og det samme skete
på den gamle harddisk. Så på nuværende tidspunkt kører maskinen med 2,6
GHz og nu 768 M RAM kun XP Pro.

Mon ikke at der har været noget galt med Fedora 3?
--
Per Erik Rønne

Fra : Kent Friis

Dato : 27-01-05 19:05

Den Thu, 27 Jan 2005 17:47:52 +0100 skrev Per Rønne:

> [...]
> GHz og nu 768 M RAM kun XP Pro.
>
> Mon ikke at der har været noget galt med Fedora 3?

Det tvivler jeg nu på. Nok nærmere en fejl 40.

Gad vide om de stadig har den der feature med at hvis man
vælger "workstation" eller "server", så sletter den alle eksisterende
partitioner... Ellers er der nok en der har valgt at oprette
partitioner manuelt, og overskrevet Windows-partitionen.

Jeg har aldrig hørt om en Linux-installer der har smadret/slettet en
Windows-installation uden at være blevet bedt om det.

Mvh
Kent

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 27-01-05 22:53

Kent Friis wrote:

-snip-

> Jeg har aldrig hørt om en Linux-installer der har smadret/slettet en
> Windows-installation uden at være blevet bedt om det.

Jeg tror ellers at min Fedora Core gør det fint nok... Jeg havde et
indlæg her i gruppen for noget tid siden. Søg på google, hvis det er...

Fra : Per Rønne

Dato : 28-01-05 06:45

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

> [...]
>
> Jeg har aldrig hørt om en Linux-installer der har smadret/slettet en
> Windows-installation uden at være blevet bedt om det.

Den smadrer den nu ikke helt, kun muligheden for at /boote/ ind i den.
Tilsyneladende er det en boot-sektor der smadres.

Men det hjælper jo ikke meget, hvis man ikke længere kan komme ind i
Windows. Så derfor har jeg måttet droppe Linux, og må så »nøjes« med at
køre Unix fra min Mac.
--
Per Erik Rønne

Fra : Kent Friis

Dato : 28-01-05 18:42

Den Fri, 28 Jan 2005 06:45:04 +0100 skrev Per Rønne:

> Den smadrer den nu ikke helt, kun muligheden for at /boote/ ind i den.
> Tilsyneladende er det en boot-sektor der smadres.

Smadres, eller overskrives med det man nu engang har bedt den om?

Hvorvidt det program (LILO eller GRUB) man har bedt den installere
rent faktisk virker, har som sådan ikke noget med Linux-installationen
at gøre.

Mvh
Kent

Fra : Kent Friis

Dato : 28-01-05 18:43

Den 28 Jan 2005 17:41:32 GMT skrev Kent Friis:

> [...]
>
> Hvorvidt det program (LILO eller GRUB) man har bedt den installere
> rent faktisk virker, har som sådan ikke noget med Linux-installationen

Iøvrigt kan man jo bare bede den om at installere LILO eller GRUB
på linux-partitionen, så kan det ikke forhindre at man booter
Windows.

Mvh
Kent

Fra : Per Rønne

Dato : 28-01-05 19:45

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

Ikke hvis jeg ellers har forstået de optioner installationsprogrammet
indeholder korrekt. Men bootsektoren overskrives eller smadres altså.

Det vil jeg heller ikke påstå.

> Iøvrigt kan man jo bare bede den om at installere LILO eller GRUB
> på linux-partitionen, så kan det ikke forhindre at man booter
> Windows.

Det så jeg så ikke nogen mulighed for at gøre. Mon vi har samme
installations-DVD, og samme installationsprogram?
--
Per Erik Rønne

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 28-01-05 22:02

Kent Friis wrote:

-snip-

> Iøvrigt kan man jo bare bede den om at installere LILO eller GRUB
> på linux-partitionen, så kan det ikke forhindre at man booter
> Windows.

Det passer vist ikke helt. Den skal stadigt skrive noget i MBR under
alle omstændigheder, hvis jeg forstår det korrekt.

Fra : Kent Friis

Dato : 29-01-05 00:43

Den Fri, 28 Jan 2005 22:01:53 +0100 skrev Martin Jørgensen:
> Kent Friis wrote:
>
> -snip-

> Det passer vist ikke helt. Den skal stadigt skrive noget i MBR under
> alle omstændigheder, hvis jeg forstår det korrekt.

Nix.

Man kan fx putte bootmanageren på hda1, og sætte hda1 som aktiv partion,
så den almindelige MBR kode loader den.

Eller man kan putte den på hda2, og tilføje den i Windows' indbyggede
bootmanager - forudsat at denne kan boote fra flere partitioner, men
det går jeg ud fra. Ellers kan OS/2 boot manageren

Tilsvarende kunne man også bruge den bootmanager der følger med fx
partion-magic.

- Eller for de rigtigt kreative: Grub på hda starter LILO på hda1 -
eller omvendt

Mvh
Kent

Fra : s?ren christensen

Dato : 28-01-05 23:07

Din Windows er ikke smadret. Der findes en løsning på problemet hvis
man er lidt mere teknisk på linux området end jeg er. Mit windows
partition er blevet smadret efter jeg forsøgte en masse mer eller
mindre uheldige ting. Gg
Men her er et link der beskriver problemet med Grub og løsningen.

http://lwn.net/Articles/86835/

Venligst

Fra : Per Rønne

Dato : 29-01-05 05:32

s?ren christensen <master.clio@12move.dk> wrote:

> Din Windows er ikke smadret.

Som sådan er det også hvad jeg har skrevet; det er en bootsektion den er
galt med. Men det er da også galt, når det betyder at jeg ikke kan boote
ind i Linux.

> [...]
> forsøgte en masse mer eller mindre uheldige ting. Gg
> Men her er et link der beskriver problemet med Grub og løsningen.

Den kan jeg så studere nærmere, når jeg har bedre tid til det. Lige nu
er det en anden maskine jeg skal have rettet op. Reinstallere en
Windows-laptop, fordi den ikke vil acceptere statiske IP-adresser -
efter at have installeret den fra grunden af for kun et døgn siden.
--
Per Erik Rønne

Fra : Hans Larsen

Dato : 27-01-05 20:04

Nu fik jeg grub til at starte op, men den grafiske brugerflade er total
"fucked up". Det ligner bare at den viser noget tilfældigt data fra
hukommelsen. Hvis jeg bare kunne logge ind via en tekst konsol, så kunne
jeg ligge nvidia's driver ind, men når jeg trykker f.eks Ctrl-Alt-F1
eller F2, kan jeg ikke finde nogen, og jeg er ikke helt sikker på
hvordan jeg skal angive parametre til kernen således at den starter i
runtime level 3. Det hjælper ikke at jeg tilføjer parameteren Init=3. Så
skriver den "kernel panic..."

Fra : Kent Friis

Dato : 27-01-05 20:06

Den Thu, 27 Jan 2005 20:03:58 +0100 skrev Hans Larsen:
> [...]
> hvordan jeg skal angive parametre til kernen således at den starter i
> runtime level 3. Det hjælper ikke at jeg tilføjer parameteren Init=3. Så

init= angiver stien til /sbin/init.

Du skal bare bruge parameteren 3 (fx: linux 3)
Mvh
Kent

Fra : Søren A Christensen

Dato : 27-01-05 21:08

Hej

Hvis det er den grafiske loader der hænger (omkring Setting hostname)
skal du prøve at slå grafisk boot fra:

Når GRUB kommer op så afbryd den (tryk Enter, AnyKey eller hvad det nu
er den beder om), så får du en liste over hvilke os'er / kerner den kan
boot'e. Tryk 'e' for at editere den første, pil-ned for at markere linie
2, der slutter med 'rhgb quite'. Tryk 'e' igen og pil så ud og slette
rhgb. Tryk 'b' for at boot'e.

Hvis Linux nu kommer op, kan du rette /boot/grub/grub.conf så du
permanent booter i tegnbaseret bootlaoder - det du gjorde før gælder kun
for denne boot.

Hvis ovenstående ikke virker kan du boote pc'en på install-cd'en, og i
prompten skrive 'linux rescue', følge beskrivelsen og rette /etc/inittab
(dvs /mnt/xxxxxx/etc/inittab) så du booter i runlevel 3, dvs. uden X /
grafik overhovedet. Boot igen, log ind på tekst prompten, og prøv at
starte X op med startx og måske kan du se hvad den er "sur over". Under
alle omstændigheder opdater FC3 med nyeste patches ved at køre 'up2date'
eller 'yum update' - der er 200 - 300 rettelser, bla. updatede kernels mm.

/Søren