Skifte fra WinXP til Linux
Fra : Ole Thomsen

Dato : 24-01-05 23:14

Hej alle eksperter!

Hvilken Linux ditribution vil I anbefale til en der vil prøve
at skifte fra WinXP til Linux?
Det jeg har bruger min PC til er til at køre OpenOffice,
mail, news, enkelte spil samt AutoCad. Spil og AutoCad
forbliver nok på min WinXP paration da jeg ikke forventer
at disse kan bringes til at køre under Linux.

Min PC indeholder: AMD Duron 1600, 512 MB Ram,
2 X 40 GB HD, et grafikkort der heder:
ASUS Redeon A9200SE, CD-drev damt CD-brænder

Med venlig hilsen
Ole Thomsen

Fra : Kent Friis

Dato : 24-01-05 23:28

Den Mon, 24 Jan 2005 23:14:05 +0100 skrev Ole Thomsen:
> Hej alle eksperter!
>
> Hvilken Linux ditribution vil I anbefale til en der vil prøve
> at skifte fra WinXP til Linux?

Knoppix.

Genial distribution til begyndere - put CD'en i, og du kører Linux,
tag den ud igen og du kører Windows.

Senere kan den vistnok installeres på harddisken, eller du kan
kigge på en af de normale distributioner, men da ved du sikkert
også mere om hvad du har af ønsker.

> [...]
>
> Min PC indeholder: AMD Duron 1600, 512 MB Ram,
> 2 X 40 GB HD, et grafikkort der heder:
> ASUS Redeon A9200SE, CD-drev damt CD-brænder

Jeg skal måske lige nævne at hvis Knoppix har problemer med grafikkortet
(det var galt sidst jeg prøvede), og ikke vil køre mere ned 640x480 i
60Hz, så er det ikke et generelt problem, jeg har selv købt et
Radeon 9250 (nyere udgave, en anelse hurtigere, men ellers præcis
det samme) netop fordi det var det kort der havde bedst support under
Linux.

Mvh
Kent

Fra : Laziter [9440]

Dato : 24-01-05 23:36

Kent Friis skrev:

> Knoppix.
>
> Genial distribution til begyndere - put CD'en i, og du kører Linux,
> tag den ud igen og du kører Windows.

Tjo den er nu ikke så genial hvis man har et bundkort med nForce2
chipsæt. Jeg prøvede nemlig selv og den kunne ikke finde mit
netværkskort som er onboard og en del af chipsættet..

Jeg skal selv til at køre med Linux, og efter at surfet nettet tyndt
efter informationer, anbefalinger og gode råd, er mit valg faldet på
Mandrake 10.1 som jeg nu er ved at hente hjem.
I starten bliver det kun som sekundært O/S da jeg også har en del spil
der iflg. www.linuxcompatible.com ikke kan køre under Linux.

Mvh
Benjamin

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 25-01-05 00:05

On Mon, 24 Jan 2005 23:36:08 +0100, Laziter [9440] wrote:

> Tjo den er nu ikke så genial hvis man har et bundkort med nForce2
> chipsæt. Jeg prøvede nemlig selv og den kunne ikke finde mit
> netværkskort som er onboard og en del af chipsættet..

Gælder det samme, hvis du skriver linux26 - starter knoppix med kerne 2.6?

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Laziter [9440]

Dato : 25-01-05 00:44

Michael Rasmussen skrev:

> Gælder det samme, hvis du skriver linux26 - starter knoppix med kerne 2.6?

Det ved jeg faktisk ikke, jeg vidste ikke at man havde den mulighed, det
må jeg da hellere få afprøvet ved lejlighed.

Mvh
Benjamin

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 24-01-05 23:35

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:

> Knoppix.
>
> Genial distribution til begyndere - put CD'en i, og du kører Linux,
> tag den ud igen og du kører Windows.

Hmmm... "It's only getting it halfway right, then" :)

--
O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N

Fra : Sune Vuorela

Dato : 25-01-05 00:12

On 2005-01-24, Ole Thomsen <wholle@wholle.dk> wrote:
> [...]
> forbliver nok på min WinXP paration da jeg ikke forventer
> at disse kan bringes til at køre under Linux.

Dine forventninger til linux stemmer nok meget godt overens med
virkeligheden.

Jeg er blevet glad for at anbefale ubuntu til nybegyndere. Den er rar,
den er let at installere og så videre ...

Der er få ledige pladser til et installationsarrangement på amager den
31. januar - hvis det har interesse. Der er et par (halv)-garvede
linuxbrugere der gerne kigger dig over skulderen imens.

http://www.sslug.dk/moede/hygge/2005-01-31/

> Min PC indeholder: AMD Duron 1600, 512 MB Ram,
> 2 X 40 GB HD, et grafikkort der heder:
> ASUS Redeon A9200SE, CD-drev damt CD-brænder

Det burde ikke give nogle problemer.

--
Sune

Fra : andy

Dato : 25-01-05 12:18

Sune Vuorela skrev:

> [...]
> 31. januar - hvis det har interesse. Der er et par (halv)-garvede
> linuxbrugere der gerne kigger dig over skulderen imens.

Jeg kan også kun anbefale knopix eller danpix. men du bør læse dette
http://www.linuxbog.dk/distro/bog/index.html.php og se hvad der ellers
er. men vælg i starten en bootable fra cd så du ikke behøver at
instalere noget og bliv fortrolig med det.
og så sener instalere en destro.
Og velkommen som linux bruger. og besøg eventuel en af de lokale slug
http://www.lug.dk/

Fra : Ole Thomsen

Dato : 26-01-05 00:02

"Sune Vuorela" <nospam@vuorela.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> 31. januar - hvis det har interesse. Der er et par (halv)-garvede
> linuxbrugere der gerne kigger dig over skulderen imens.

Tak for tilbudet, men det ligger lidt langt væk da jeg bor i Randers.

> Det burde ikke give nogle problemer.

OK!
Jeg tror at jeg kaster mig ud i det og henter Ubuntu, så må tiden vise
om jeg kan finde ud af det, samt om Linux er noget for mig.

Med venlig hilsen
Ole Thomsen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 27-01-05 02:14

Ole Thomsen wrote:

> Hvilken Linux ditribution vil I anbefale til en der vil prøve
> at skifte fra WinXP til Linux?

Ubuntu. Den kan iøvrigt bestilles gratis her:
http://shipit.ubuntulinux.org/

Hvis du ikke har tid til at vente, kan du kontakte mig via email; jeg
har et par stykker liggende