Hvilken Linux distribution
Fra : Kenneth

Dato : 23-01-05 13:41

Hvilken Linux distribution er den nemmeste at gå til hvis man er
forholdsvis ny i denne verden?

/Kenneth

Fra : Søren Reinke

Dato : 23-01-05 14:11

Kenneth wrote:

> Hvilken Linux distribution er den nemmeste at gå til hvis man er
> forholdsvis ny i denne verden?

Suse

Hilsen Søren Reinke

Fra : T.Jakobsen

Dato : 23-01-05 15:21

Søren Reinke wrote:

> Suse

HMmmm

MEPIS - UBUNTU - debian.. Eller andre men bestemt ikke SuSE ;)

Men et meget farligt spørgsmål - alle har deres egen favorit og jeg kan
kun anbefale at du selv går i gang med at teste nogle forskellige.
Måske er SuSE den som passer bedst til dig - Det ved kun du !

http://www.linuxpc.frac.dk (server desværre nede PT)
http://www.mepis.linuxkiosken.dk

Udover disse to så findes der på http://www.linuxin.dk en god
introduktion/guide til Fedora core 3

Men ellers.. Så er det bare at komme igang med at teste og med det mener
jeg at sætte sig lidt ind i hver enkel distrobution og ikke bare
installere den og sige "neeej, hvor er den grim"... Der skal lidt
længere tid til.

Men der er jo MANGE http://www.distrowatch.com - Prøv at kigge lidt
på "top 100" i højre side af skærmen... Burde være nok til at starte med

Venligst
Tom

Fra : Søren Reinke

Dato : 23-01-05 15:34

> MEPIS - UBUNTU - debian.. Eller andre men bestemt ikke SuSE ;)

Ja det er jo nemt at kritisere andres forslag, men hvorfor ?

/Søren

Fra : T.Jakobsen

Dato : 23-01-05 15:55

Søren Reinke wrote:

> Ja det er jo nemt at kritisere andres forslag, men hvorfor ?
>
> /Søre

Hey Søren

læste du videre i mit indlæg ? Ellers så får du den lige igen her...

"Måske er SuSE den som passer bedst til dig - Det ved kun du !"

Personligt er jeg ikke begejstret for SuSE da det har været den dist som
har kørt absolut dårligst her hos mig. Og jeg mener også at de har ALT
for travlt med at være "den næste windows" så funktionalitet går fløjten.

Og mandrake som også er en af "de store" som tit bliver anbefalet til
newbies...BRÆK - Hvis Windows kaldes for verdens største beta-test så må
mandrake være præ-beta...UUHHH Det kørte dårligt med mange bugs.

Men altså.. generelt så er alle jo velkomne til at komme med et bud ikke
? og du kan jo starte med at fortælle hvorfor du anbefaler SuSE i stedet
for at blive fornærmet over at jeg driller dig lidt ;)

Og som jeg skrev i mit første indlæg :
"alle har deres egen favorit og jeg kan kun anbefale at du selv går i
gang med at teste"

iøvrigt så vejer apt-get også en del i min anbefaling af debian baserede
distroer - diverse pakke-managere er intet værd hvis man holder det op
imod dpkg/apt-get i en terminal Selv hærdede Windows folk bliver
begejstrede når jeg viser dem hvordan det virker.

Eneste værdige alternativ til apt-get er gentoo's "emerge" og mandrake
URPMI mener jeg ikke er noget særligt.

Well.. Sådan ser jeg nu engang på tingene og du skal være velkommen til
at mene noget andet ! :)

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 23-01-05 16:58

T.Jakobsen wrote:

> [...]
> imod dpkg/apt-get i en terminal Selv hærdede Windows folk bliver
> begejstrede når jeg viser dem hvordan det virker.

Apt-get findes også til din hadedistribution nr. 1: SuSE (findes også til
Mandrake for den sags skyld). Kig på http://linux01.gwdg.de/apt4rpm/

Jeg bruger ikke selv SuSE i øjeblikket (jeg bruger Gentoo), men jeg er
særdeles uenig med din vurdering af SuSE. Det er rigtigt at SuSE 9.1 havde
nogle småproblemer, hvor de måske var lidt for hurtige til at inddrage 2.6
kernen og AMD's 64-bit arkitektur, men ellers vil jeg anbefale SuSE til
enhver nybegynder...

Fra : T.Jakobsen

Dato : 23-01-05 17:11

Jacob Tranholm wrote:

> Apt-get findes også til din hadedistribution nr. 1: SuSE (findes også til
> Mandrake for den sags skyld). Kig på http://linux01.gwdg.de/apt4rpm/

Tjohh - Jeg har rodet lidt med at få det til at køre på fedora så jeg
ved skam godt at det er muligt at sætte op på andre distroer - Meeen

> [...]
> nogle småproblemer, hvor de måske var lidt for hurtige til at inddrage 2.6

A´ ha... Du mener altså at deres "nye" 32.bit er blevet betydeligt bedre
end 9,1 var ?
jeg er heller ikke begejstret for og deres 64.bit version - og at de
ligefrem tillader sig at tage penge for den mener jeg er helt forrykt
for den er (mener jeg) stadig ret så beta-agtigt.

Men altså.. test-test-test og det er da også muligt at der bare er
mine boxe som ikke er begejstret for SuSE.

UHH.. Det er farligt at sige sin mening på usenet... he-he
Men det er jo også godt at høre at selv de linux distroer som jeg
afskriver er andre mennerskers foretrukne...

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 24-01-05 20:02

T.Jakobsen wrote:

> UHH.. Det er farligt at sige sin mening på usenet... he-he
> Men det er jo også godt at høre at selv de linux distroer som jeg
> afskriver er andre mennerskers foretrukne...

SuSE er ikke min personligt foretrukne distribution. Jeg anvender selv
Gentoo, men til venner og bekendte har jeg et par gange hjulpet med at få
både SuSE 9.1 og 9.2 til at køre "fejlfrit" på deres maskiner. Det skal
siges, at jeg sjældent har anvendt yast til denne konfigurering i
detaljerne. Normalt starter jeg med at anvende yast til at lave den mest
grundlæggende konfiguration, og så kan resten klares vha. en manuel
konfigurering af filerne... Men jeg har endnu aldrig oplevet et problem på
SuSE, der ikke kunne løses. - SuSE er ikke fejlfri, men der er et godt
grundlag for en stabil og velfungerende distribution.

Til enhver nybegynder vil jeg dog stadig anbefale SuSE. Anskaf
distributionen, forsøg selv, og når der opstår ufremkommelige problemer, må
du ringe til nogle af dine venner, der har mere erfaring med Linux.

Fra : Claus Larsen

Dato : 24-01-05 00:06

Jacob Tranholm wrote:

> Apt-get findes også til din hadedistribution nr. 1: SuSE (findes også til
> Mandrake for den sags skyld). Kig på http://linux01.gwdg.de/apt4rpm/

For en god ordens skyld:

Apt-get til suse og fedora bør ikke sammenlignes med apt-get til debian.
Mængden af pakker til apt-get debian er laaangt mere omfattende.

Til Kenneth vil jeg sige:

Download nogle forskellige dists og prøv dem af en af gangen.

Debian er blevet meget lettere at have med at gøre med den nye installer, se
www.debianguiden.dk

Suse kan downloades her:
ftp.heanet.ie/pub/suse/pub/suse/ftp.suse.com/suse/i386/9.2

Fedora og mandrake kan hentes på www.klid.dk

Og den virkeligt fede knoppix kan hentes hos sslug:
http://tyge.sslug.dk/knoppix/

Hilsen Claus
Der skriver dette brev fra suse 9.2 x86_64

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 24-01-05 20:20

Claus Larsen wrote:

> Apt-get til suse og fedora bør ikke sammenlignes med apt-get til debian.
> Mængden af pakker til apt-get debian er laaangt mere omfattende.

Jeg har selv tidligere anvendt Debian i en længere periode; og du har ret,
pakkeudvalget er ekstremt imponerende. Men det betyder ikke at
pakkeudvalget er (ret meget) mindre imponerende til andre distributioner
ved anvendelse af Apt. Til SuSE 9.2 (32-bit) kan du for eksempel kigge på
http://ftp.gwdg.de/pub/linux/suse/apt/SuSE/9.2-i386/ hvor pakkeudvalget er
næsten lige så imponerende.

Fra : claus

Dato : 25-01-05 14:45

Jacob Tranholm wrote:

> Jeg har selv tidligere anvendt Debian i en længere periode; og du har ret,
> pakkeudvalget er ekstremt imponerende. Men det betyder ikke at
> pakkeudvalget er (ret meget) mindre imponerende til andre distributioner

Hvis du tager de uofficielle sourcelists (www.apt-get.org ) samt
backports er pakkevalget til debian voldsomt meget større.

Jeg har selv somsagt en suse kørende og jeg får en lang næse hver gang
jeg bruger apt på suse fordi jeg er vant til debian.

Faktisk sysnes jeg at yast byder på mere end apt når vi taler suse. Man
kan indsætte flere kilder til yast, b.la kan man på den måde holde kde
mere opdateret.
Som f.eks dette
ftp://ftp.heanet.ie/pub/suse/pub/suse/ftp.suse.com/suse/i386/supplementary/

Den grafiske brugerflade til suse er efter min smag, rigtig lækker.
Fonte står knivskarpt.

Og så foretrækker min hustru suse fremfor alle de andre. Og det må man
jo bøje sig for :)

Hilsen Claus

Fra : Søren Reinke

Dato : 23-01-05 17:10

Hej T.

> læste du videre i mit indlæg ? Ellers så får du den lige igen her...
>

> "Måske er SuSE den som passer bedst til dig - Det ved kun du !"

Læste den udemærket godt, og også at du senere skrev alle havde deres
favorit, men som jeg skrev det er nemt at kritisere når man ikke begrunder.

> Personligt er jeg ikke begejstret for SuSE da det har været den dist som
> har kørt absolut dårligst her hos mig. Og jeg mener også at de har ALT
> for travlt med at være "den næste windows" så funktionalitet går fløjten.

Ja og at det ligner windows er nok en fordel for folk der ikke kender
til linux i forvejen, og gerne vil havde en fin GUI med velkendte ting
og sager, istedet for bare en shell.

Men igen, nogle ønsker det ene andre det andet.

> Og mandrake som også er en af "de store" som tit bliver anbefalet til
> newbies...BRÆK - Hvis Windows kaldes for verdens største beta-test så må
> mandrake være præ-beta...UUHHH Det kørte dårligt med mange bugs.

Skal nok passe har aldrig prøvet den.

> Men altså.. generelt så er alle jo velkomne til at komme med et bud ikke
> ? og du kan jo starte med at fortælle hvorfor du anbefaler SuSE i stedet
> for at blive fornærmet over at jeg driller dig lidt ;)

Læs min efterfølgende posting.

Jeg er skam ikke fornærmet, undrer mig bare over at du først kritiserer
mit forslag, for derefter at mene alle har deres favorit.

> Og som jeg skrev i mit første indlæg :
> "alle har deres egen favorit og jeg kan kun anbefale at du selv går i
> gang med at teste"

Lige netop.

> [...]
> imod dpkg/apt-get i en terminal Selv hærdede Windows folk bliver
> begejstrede når jeg viser dem hvordan det virker.

Enig, men for en linux nybegynder er f.eks. Yast en rigtig rar ting.

> Well.. Sådan ser jeg nu engang på tingene og du skal være velkommen til
> at mene noget andet ! :)

Tak i lige måde

/Søren

Fra : Søren Reinke

Dato : 23-01-05 15:37

> MEPIS - UBUNTU - debian.. Eller andre men bestemt ikke SuSE ;)

Glemte lige at skrive at jeg netop foreslog Suse pga den er meget nem at
installere og sætte op.
Det var den jeg selv startede med, siden er jeg så hoppet over til
Debian, men det skyldes ene og alene at jeg synes den er nemmere at
havde med at gøre når man skal remote admin'e sin server.

Mange tests der har været nævnt på f.eks. www.osnews.com nævner netop
Suse som en rigtig god begynder distro.

/Søren

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 23-01-05 15:42

On Sun, 23 Jan 2005 13:41:05 +0100, Kenneth wrote:

> Hvilken Linux distribution er den nemmeste at gå til hvis man er
> forholdsvis ny i denne verden?

En af dem ens kammerater bruger.

(Debian har et projekt der hedder "Debian Jr.", men jeg gætter på det
ikke var det du mente:
<http://www.debian.org/devel/debian-jr/>)

Svaret på dit spørgsmål afhænger også af hvor erfaren med edb man er
og hvor meget tid man ønsker at investere på at lære nyt.

Mvh.

--
"Lad bare kulturministeren kalde H. C. Andersen et Adam Sjøgren
'fantastisk brand' - det siger alt om niveauet i dansk asjo@koldfront.dk

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 23-01-05 16:43

Kenneth wrote:

> Hvilken Linux distribution er den nemmeste at gå til hvis man er
> forholdsvis ny i denne verden?

Hvad vil du bruge den til ?

Skal du have webserver med PHP og SQL server backend ? Skal du have egen
mail server med flere webmail brugere ? Skal du have en FTP server
kørende, skal du primært bruge den til tekstbehandling og regneark, skal
den bruges til C eller C++ udvikling ? Er du tidligere hærdet Windows
bruger og glad for det eller gammel Mac bruger - hvad er dine
bevæggrunde for at ville bruge Linux ? Skal det primært være til en dual
boot for at se "giraffen" eller vil du gerne skifte imellem en masse
forskellige skins på brugerfladen - eller skal den mindre og din gamle
OS/2 ?

Prøv at skriv lidt om hvad du har af erfaring, hvad du kan lide/ikke
lide, og hvad du har af ønsker til din brug af Linux. Husk at Linux
"blot" er en kerne - resten uden om (farverne og point& klik) ikke er
Linux, men en masse andre programmer som kan afvikles ovenpå Linux kernen.

Iøvrigt har jeg selv brugt Mandrake i flere år, og har bestemt ikke
grund til at klage over den, hverken mht. bugs eller stabilitet. Oppetid
over 300 dage, og daglig brug som server og workstation på en og samme
maskine. Så Mr T.Jacobsens "Bræk" synes jeg han skal holde sig for sig
selv, og nøjes med at udtale sig om Debians fortræffeligheder som han
sikkert også kender mere til.

Jørn

Fra : T.Jakobsen

Dato : 23-01-05 17:01

Jørn Hundebøll wrote:
Så Mr T.Jacobsens "Bræk" synes jeg han skal holde sig for sig
> selv, og nøjes med at udtale sig om Debians fortræffeligheder som han
> sikkert også kender mere til.

He-he...Nåh, ja - det er forbudt at udtale sig negativt, det havde jeg
desværre glemt i farten

Beklager - skal prøve at huske "tommelfinger-reglen" fremover :) Men som
jeg også skriver... Test-test-test - Vi er jo alle forskellige og har
forskellige krav (temperament/tålmodighed) så jo.. måske er mandrake DIN
ven..

Fra : Sune Vuorela

Dato : 23-01-05 17:06

On 2005-01-23, Kenneth <ka@boxmail.dk> wrote:

> Hvilken Linux distribution er den nemmeste at gå til hvis man er
> forholdsvis ny i denne verden?

Hvis du har venner/kolleger/kammerater der bruger linux, så synes jeg at
du skal vælge den distribution de bruger, for så har du en at ringe til
;)

Har du ingen venner (der bruger linux ;), så vil jeg anbefale ubuntu.

Ubuntu har alle de rare redskaber fra debian, som gør det let at lege
når man er blevet en erfaren bruger. Men de har som standard en rar
grafisk brugerflade også, hvilket vidst er relativt begyndernemt.

Hvis du bor i københavnsområdet - så vil jeg lige gøre lidt skamløs
reklame for ubuntulinuxinstallationsaften:

http://www.sslug.dk/moede/hygge/2005-01-31/

--
Sune

Fra : T.Jakobsen

Dato : 23-01-05 17:26

http://www.debianforum.dk

Er vist ikke et helt dårligt forum (jydsk underdrivelse)

Fra : andy

Dato : 23-01-05 22:07

T.Jakobsen wrote:

> http://www.debianforum.dk
>
> Er vist ikke et helt dårligt forum (jydsk underdrivelse)
Ja som altid der starter en lille linux krig, når neteop det spørgsmål
kommer på banen.
Men midt forslag er, at du starter med at spørge dig selv om hvad du
skal bruge den til, server eller desktop.
Og så gå ind og læse om de forskelige linuxer & ja der er mange.
og kik godt efter hvilke programmer der følger med i den linux du
vælger, for det kan godt være svært for en nybegynder at instalere nyt
software der ikke er inkloderet i dign linux.
Men der er dog et par undtagelser, hvor du kan instaler ret let over nettet.
Kik eventuel på http://distrowatch.com/ eller http://www.linuxbog.dk/
og se eventuel den der hanler er destro, men der er menge andre gode
bøger der.
Og når du har fundet et par stykker du syntes lyder noget for dig. så
download de ISO filer og brænd dem eller find en af dem der sælger.
Linuxer til ca 30-100 kr.

Men hel og lykke.

Fra : Rune Maagensen

Dato : 24-01-05 00:16

Sune Vuorela wrote:

> [...]
>
> Hvis du bor i københavnsområdet - så vil jeg lige gøre lidt skamløs
> reklame for ubuntulinuxinstallationsaften:

Jeg vil også anbefale Ubuntu, hvis der er tale om desktop. Ubuntus
implementation af Gnome er særdeles velykket, Her taler vi om en menu
som der absolut ingen rod er i. Der er smaddergode guides til hvordan
man installerer de få pakker som ikke er med (mplayer primært), og
udviklingen går superstærkt. Den er rimelig bugfree selvom man kører
bleeding egde, og de bugs der skulle dukke op bliver rettet i løbet af
24-48 timer.

Det skal siges at jeg ikke har prøvet andet end debian og ubuntu i mange
år, men prøvede da Mandrake 8.3 og blev brændt. Sikke noget rod.

Skal du bare køre server er der ingen tvivl om det skal være debian, så
er der lige de flere pakker som man behøver og ubuntus pæne finish er
ikke nødvendigt.

mvh Rune

Fra : Claus Albæk

Dato : 23-01-05 22:44

Kenneth wrote:

> Hvilken Linux distribution er den nemmeste at gå til hvis man er
> forholdsvis ny i denne verden?
>
> /Kenneth
jeg kommer selv fra en FreeBSD verden og har lige forsøgt mig ad med en
bunke linux distributioner, den der er lettest at have igang som en
brugelig desktop vil jeg umiddelbart sige var Ubuntu (umiddelbart fordi
at, alt linux føles som noget rod for en BSD mand :))

Mvh.
Claus Albæk
claude@eugina.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 23-01-05 23:26

On Sun, 23 Jan 2005 22:43:51 +0100, Claus Albæk wrote:

> brugelig desktop vil jeg umiddelbart sige var Ubuntu (umiddelbart fordi
> at, alt linux føles som noget rod for en BSD mand :))

Hehe - ligesom at alt bsd føles som noget rod for en Linux mand :)

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 01-02-05 18:11

In article <pan.2005.01.23.22.25.37.829709@for.contactinfo>,
"Martin Johansen [6000]" <visit_tuxx.dk@for.contactinfo> wrote:

> Hehe - ligesom at alt bsd føles som noget rod for en Linux mand :)

Jeg er klar over at jeg svarer på et ugegammelt indlæg, men:

Enten har du aldrig prøvet BSD, eller også er du ikke en Linux mand -
ellers ville du ikke sige det.

--
Lasse Hillerøe Petersen | "I met someone who looks a lot like you,
----------------------------+ she does the things you do;

Fra : Allan Joergensen

Dato : 01-02-05 17:46

Lasse Hillerøe Petersen <lhp+news@toft-hp.dk> wrote:

> Enten har du aldrig prøvet BSD, eller også er du ikke en Linux mand -
> ellers ville du ikke sige det.

Sikke noget vås. Jeg kørte igennem flere år produktionssystemer på først
BSD/OS og siden FreeBSD. Jeg vil til hver en tid foretrække Linux.

Allan Joergensen

"Bother!" said Pooh, dropping a rock in his crackpipe..

Fra : Jesper Krogh

Dato : 01-02-05 18:34

I dk.edb.system.unix, skrev Allan Joergensen:

> Sikke noget vås. Jeg kørte igennem flere år produktionssystemer på først
> BSD/OS og siden FreeBSD. Jeg vil til hver en tid foretrække Linux.

Hvorfor?

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk
Danmark har fået sit eget Mozillaforum:

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 01-02-05 23:23

On Tue, 01 Feb 2005 17:34:09 +0000, Jesper Krogh wrote:

> Hvorfor?
Jeg kører en offentlig tilgængelig server med en OpenBSD 3.4 - jeg ved
godt, der er kommet en 3.6 Efter lidt indledende tilvending er jeg
faktisk godt tilfreds. Opdateringsfrekvensen for stable versionen er
mindre end Debian Stable, og det faktum at der er en vandtæt separation
mellem kerne/basis-OS og serverapplikationer, tiltaler mig meget. Er man
endvidere til egen-kompilering af applikationer, er portssystemet
uovertruffen, og fuldt på højde med apt i Debian. Det skal dog siges, at
jeg ikke har nogen erfaring med *BSD som desktop maskine, hvorfor mine
erfaringer bygger på en server uden X. Jeg har heller ikke prøvet med
nyere sofistikeret hardware, da min server er en IBM X-server, hvor alt
hardware er 100% understøttet af kerne og OS. Alt i alt kan jeg dog
afsløre, at jeg efter et års prøveperiode har besluttet at beholde
serveren.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Jesper Krogh

Dato : 02-02-05 08:09

I dk.edb.system.unix, skrev Michael Rasmussen:

> Jeg kører en offentlig tilgængelig server med en OpenBSD 3.4 - jeg ved

.... snip...

Du svarer faktisk på det "modsatte" spørgsmål. Jeg ville gerne vide
hvorfor han til enhver tid ville vælge Linux over BSD og ikke omvendt
som er det du besvarer..

Jesper

Fra : Allan Joergensen

Dato : 02-02-05 22:04

Jesper Krogh <jesper@krogh.cc> wrote:

> Hvorfor?

Fordi _jeg_ bedre kan li' Linux (eller retteligt Debian/Ubuntu og
Gentoo).

--
Allan Joergensen

"Not necessarily. I *could* be arguing in my spare time."

Fra : Peter Thomsen

Dato : 23-01-05 23:22

"Kenneth" <ka@boxmail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilken Linux distribution er den nemmeste at gå til hvis man er
> forholdsvis ny i denne verden?
>
> /Kenneth

Xandros

Fra : T.Jakobsen

Dato : 24-01-05 00:02

Stakkels kenneth.... Som bare ville prøve Linux og blev henvist til en
side med hundredevis af slagsen...

Kan pludselig huske hvor stor & uhyggelig linux var med alle de mange
muligheder og de tvetydige svar da jeg var MAX NOOB... He-he

Friheden til alt for mange valg

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 24-01-05 18:18

In article <0XMId.77$Oz2.28@news.get2net.dk>, Kenneth wrote:

> Hvilken Linux distribution er den nemmeste at gå til hvis man er
> forholdsvis ny i denne verden?

Kan se der er mange ignoranter i denne gruppe.
Mandrake er den der er lettest at gå til, og har bedst
hardwaresupport. Den styrer på desktoppen som den er lavet til.
Der er nok bedre distributioner til servere.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 24-01-05 18:23

On Mon, 24 Jan 2005 17:17:39 +0000, Povl H. Pedersen wrote:

> Kan se der er mange ignoranter i denne gruppe.

Hvem?

> og har bedst hardwaresupport.

Og det er så sandt som det er sagt - det er eneste som ville æde min
faders IBM NetVista.

Fra : Sune Vuorela

Dato : 24-01-05 18:23

On 2005-01-24, Povl H. Pedersen <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote:
> Kan se der er mange ignoranter i denne gruppe.

Velkommen i klubben ;)

--
Sune

Fra : Anders Lund

Dato : 25-01-05 07:42

Sune Vuorela wrote:

> Velkommen i klubben ;)

Jeg tænkte også noget i den stil...

I sær med sætningen "Mandrake er den der er lettest at gå til....".

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 25-01-05 18:15

In article <ct4q0b$iu4$1@news.cybercity.dk>, Anders Lund wrote:

> Jeg tænkte også noget i den stil...
>
> I sær med sætningen "Mandrake er den der er lettest at gå til....".

Det mener jeg stadig den er, og har mest hardware support. Men jeg
nævner også at det er set med desktop/workstation briller. Jeg kører
den godt nok også på min hjemmeserver, men det er fordi jeg ikke altid
gider at skulle have min hurtige maskine startet som distcc server når
jeg skal installere noget under Gentoo.

Fra : Søren Christensen

Dato : 24-01-05 18:55

meddelelse news:slrncvabdj.37l.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...

> Kan se der er mange ignoranter i denne gruppe.
> Mandrake er den der er lettest at gå til, og har bedst
> hardwaresupport. Den styrer på desktoppen som den er lavet til.
> Der er nok bedre distributioner til servere.

Hmm det er så endnu ikke lykkedes mig at installere denne disb
på en forholdsvis standard Pc. Hverken 32 eller 64bit versionen.

Spec:
Amd A64 3200+
Asus bundkort K8V-X
1024mb ram
120Gb Maxtor Sata
Radeo 9800pro

Så jeg ved snart ikke... Gg

Men forsøger dog endnu.

Fra : Sune Vuorela

Dato : 24-01-05 18:58

On 2005-01-24, Søren Christensen <master.klio@hotpower.dk> wrote:

> Hmm det er så endnu ikke lykkedes mig at installere denne disb
> på en forholdsvis standard Pc. Hverken 32 eller 64bit versionen.

Så må du jo bare prøve med en anden distribution ;)

> Spec:
> Amd A64 3200+

Husk at det skal være AMD64-udgave og ikke den til intels 64 bits ting.

--
Sune

Fra : Søren Christensen

Dato : 24-01-05 19:05

"Sune Vuorela" <nospam@vuorela.dk> skrev i en meddelelse

> Husk at det skal være AMD64-udgave og ikke den til intels 64 bits ting.

Hvis du nu kigger engang til står der Amd.

Ja har overvejet Red hat men hvor finder jeg den som download?

Gerne en pakke med lidt pre installeret software som med Mandrake.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 24-01-05 19:15

On Mon, 24 Jan 2005 19:05:29 +0100, Søren Christensen wrote:

> Hvis du nu kigger engang til står der Amd.

Hvis du så kigger en tredie gang så står der du skal huske at bruge den
der er kodet til AMD og ikke til Intels 64-bit

Du skriver bare, at du har prøvet 32 & 64 bit men ikke hvilken 64-bit og
det er det Sune forsøger at gøre dig opmærksom på

> Ja har overvejet Red hat men hvor finder jeg den som download?

På... deres hjemmeside?

http://fedora.redhat.com/download/#download

Fra : andy

Dato : 24-01-05 19:59

Martin Johansen [6000] skrev:

> [...]
>
> Du skriver bare, at du har prøvet 32 & 64 bit men ikke hvilken 64-bit og
> det er det Sune forsøger at gøre dig opmærksom på

eller her http://www.linuxiso.org/
de har download til de mest gængse destroer.
Det er da sikkert at mandraken er en fin destro. specielt til mybegynder
der kommer fra win. Men det er ikke min fortrukne. Efter at jeg har
prøvet debian & gentoo.
Men de er ikke gode til nebegynder.

Fra : Søren Christensen

Dato : 24-01-05 20:02

"Martin Johansen [6000]" <visit_tuxx.dk@for.contactinfo> skrev i en
meddelelse news:pan.2005.01.24.18.14.46.11109@for.contactinfo...

> [...]
>
> Du skriver bare, at du har prøvet 32 & 64 bit men ikke hvilken 64-bit og
> det er det Sune forsøger at gøre dig opmærksom på

Det er en download der er navngivet med ................amd64.iso

> På... deres hjemmeside?
>
> http://fedora.redhat.com/download/#download

Takker.... kigge lige....

Venligst

Fra : Søren Christensen

Dato : 24-01-05 20:10

"Søren Christensen" <master.klio@hotpower.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> meddelelse news:pan.2005.01.24.18.14.46.11109@for.contactinfo...

> Det er en download der er navngivet med ................amd64.iso

Nogle der så har erfaring med 64bit versionen af Redhat på Amd Athlon 64?

Venligst

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 25-01-05 09:57

On Mon, 24 Jan 2005 20:09:48 +0100, Søren Christensen wrote:

> Nogle der så har erfaring med 64bit versionen af Redhat på Amd Athlon 64?

Hvis en Fedora Core 3 på en AMD 64 kan gøre det, så har jeg - kører
fint!

--
Mvh.
/Thomas

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 25-01-05 10:19

Thomas Lindgaard <thomas@it-snedkeren.BLACK_HOLE.dk> writes:

> Hvis en Fedora Core 3 på en AMD 64 kan gøre det, så har jeg - kører
> fint!

Derimod har jeg hørt slemme ting om Enterprise Server produktet til 64
bit (min kontakt i Oxford returnerede den). Angiveligt skal man p.t.
have noget der er rimeligt opdateret til den platform, og det hænger
ikke rigtig sammen med ES konceptet.

--
O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 24-01-05 20:48

On Mon, 24 Jan 2005 20:02:13 +0100, Søren Christensen wrote:

> Det er en download der er navngivet med ................amd64.iso

I så fald er det den rigtige.

> Takker.... kigge lige....

Np.

Fra : Sune Vuorela

Dato : 24-01-05 20:27

On 2005-01-24, Søren Christensen <master.klio@hotpower.dk> wrote:
> Ja har overvejet Red hat men hvor finder jeg den som download?
>
> Gerne en pakke med lidt pre installeret software som med Mandrake.

Du kunne også overveje ubuntu.

Hvis du sender din postadresse (evt. pr mail), så kan jeg sende dig en
fint indpakket version ...

--
Sune

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 24-01-05 20:49

On Mon, 24 Jan 2005 19:27:03 +0000, Sune Vuorela wrote:

> Hvis du sender din postadresse (evt. pr mail), så kan jeg sende dig en
> fint indpakket version ...

Nå har du også en 10-stykker liggende i skabet? )

Faktisk en fin pakke!

Fra : Sune Vuorela

Dato : 24-01-05 21:18

On 2005-01-24, Martin Johansen [6000] <visit_tuxx.dk@for.contactinfo> wrote:

> Nå har du også en 10-stykker liggende i skabet? )

har 35-40 i386 liggende, 5 ppc og 5 amd64 ;)
Så det er jo bare at få dem delt ud.

> Faktisk en fin pakke!

Jep - og billig.

--
Sune

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 24-01-05 21:22

On Mon, 24 Jan 2005 20:17:55 +0000, Sune Vuorela wrote:

> har 35-40 i386 liggende, 5 ppc og 5 amd64 ;) Så det er jo bare at få dem
> delt ud.

LOL - jeg kunne ikke få mig selv til, at bestille så mange selvom de
opfordrede til det.

Har ikke engang brugt dem da jeg "konverterede" til Debian Sarge
imellemtiden.

> Jep - og billig.

Meget - helt klart en bundsolid distro. Mon KDE kører lige så fin på
den som Gnome? Mepis er alligevel ikke helt i samme boldgade :/

Fra : Sune Vuorela

Dato : 24-01-05 21:38

On 2005-01-24, Martin Johansen [6000] <visit_tuxx.dk@for.contactinfo> wrote:

> LOL - jeg kunne ikke få mig selv til, at bestille så mange selvom de
> opfordrede til det.

Jeg tog lidt ekstra...
Men nu har jeg også et arrangement at bruge dem på.
(Ubuntu-install-aften)

Og det kan også være at jeg giver partiernes repræsentanter en ubuntu i
hånden på morgendagens it-valgmøde i københavn.b

> Har ikke engang brugt dem da jeg "konverterede" til Debian Sarge
> imellemtiden.

(er det en opgradering eller nedgradering ;)

> Meget - helt klart en bundsolid distro. Mon KDE kører lige så fin på
> den som Gnome? Mepis er alligevel ikke helt i samme boldgade :/

Tjae... jeg er ved at lære lidt om gnome.

--
Sune

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 24-01-05 21:52

On Mon, 24 Jan 2005 20:38:15 +0000, Sune Vuorela wrote:

> Jeg tog lidt ekstra...
> Men nu har jeg også et arrangement at bruge dem på.
> (Ubuntu-install-aften)

Nice initiativ! Hvilken landsdel?

> (er det en opgradering eller nedgradering ;)

Det er en solid opgradering i "nyinstallationsklassen"

> Tjae... jeg er ved at lære lidt om gnome.

Da jeg kørte Ubuntu var der en del ved Gnome der fængede - men ikke nok
og jeg kan mærkeligt nok ikke sætte en finger på hvad det er..

Fra : Sune Vuorela

Dato : 24-01-05 21:55

København, Amager. http://www.sslug.dk/moede/hygge/2005-01-31/

> Da jeg kørte Ubuntu var der en del ved Gnome der fængede - men ikke nok
> og jeg kan mærkeligt nok ikke sætte en finger på hvad det er..

Jeg tror måske at det lidt er enkeltheden - og det at det bare virker og
ser pænt ud.

(Jeg havde dog mine problemer, men det var fordi jeg ville bruge samme
/home til flere installationer, men jeg fik den ned med nakken ;)

--
Sune

Fra : Jesper Krogh

Dato : 24-01-05 21:59

I dk.edb.system.unix, skrev Sune Vuorela:
> (Jeg havde dog mine problemer, men det var fordi jeg ville bruge samme
> /home til flere installationer, men jeg fik den ned med nakken ;)

Du skal bare sørge for synkronisere brugekonti mellem
/etc/passwd,/etc/group og /etc/shadow på de 2 systemer.. så virker det.

Jesper

Fra : Sune Vuorela

Dato : 24-01-05 22:01

On 2005-01-24, Jesper Krogh <jesper@krogh.cc> wrote:

> Du skal bare sørge for synkronisere brugekonti mellem
> /etc/passwd,/etc/group og /etc/shadow på de 2 systemer.. så virker det.

Det var ikke der problemet lå.
Det var noget med min .xsession kombineret med gnome. (Den var den ikke
glad for)

--
Sune

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 24-01-05 22:01

On Mon, 24 Jan 2005 20:55:28 +0000, Sune Vuorela wrote:

> København, Amager. http://www.sslug.dk/moede/hygge/2005-01-31/

Okay. (pis) bor i Kolding.

> Jeg tror måske at det lidt er enkeltheden - og det at det bare virker og
> ser pænt ud.

Ja måske men alligevel ikke for jeg themer den altid så der er krystal
overalt :)

Men ja - det virker bare.

Jeg er nok bare mere KDE-mand som af og til alligevel skal rode lidt med
Gnome.

> (Jeg havde dog mine problemer, men det var fordi jeg ville bruge samme
> /home til flere installationer, men jeg fik den ned med nakken ;)

hehe alt kan lade sig gøre.

Fra : Jesper Krogh

Dato : 24-01-05 22:05

I dk.edb.system.unix, skrev Martin Johansen [6000]:

> Okay. (pis) bor i Kolding.

Arrh.. det tager ikke lang tid med DSB.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 24-01-05 22:17

On Mon, 24 Jan 2005 21:04:44 +0000, Jesper Krogh wrote:

> Arrh.. det tager ikke lang tid med DSB.

Tid har jeg masser af - penge derimod.. der kniber det desværre.

Fra : Søren Christensen

Dato : 24-01-05 21:07

> Du kunne også overveje ubuntu.
>
> Hvis du sender din postadresse (evt. pr mail), så kan jeg sende dig en
> fint indpakket version ...

Det må du da meget gerne.... :)
Har kigget lidt screen shots.
Det ser lidt trist ud men tilgængæld har de nok holdt filosofien. "Keep it
simple"
Så formoder det er et temmeligt stabilt system...
Hvad er din mail adresse??

Venligst

Fra : Sune Vuorela

Dato : 24-01-05 21:17

On 2005-01-24, Søren Christensen <master.klio@hotpower.dk> wrote:
> Det må du da meget gerne.... :)
> Har kigget lidt screen shots.
> Det ser lidt trist ud men tilgængæld har de nok holdt filosofien. "Keep it
> simple"

Gnome skulle være ret let at gøre fancy hvis det er det man vil. (Det er
den grafiske brugerflade de bruger - og det gør de rigtig godt)
www.gnome.org

> Så formoder det er et temmeligt stabilt system...

Det har jeg indtryk af.

> Hvad er din mail adresse??

Min afsenderemailadresse er gyldig.

--
Sune

Fra : Søren Christensen

Dato : 24-01-05 21:11

> [...]
>
> Du kunne også overveje ubuntu.
>
> Hvis du sender din postadresse (evt. pr mail), så kan jeg sende dig en

Lige en ting. Den skal fortrinsvis bruges som desktop computer...
Når jeg er kommet ind i de nye lejlighed kan det da godt være jeg sætter en
server op men Pt desktop...

Venligst