dhcp server problemer
Fra : andy

Dato : 20-01-05 16:31

hej ng
nu er jeg ved at være færdig med min server men der er en ting der
driller, og det er dhcp server.
når jeg prøver at starte den skriver den.
/etc/init.d/dhcp start
* ERROR: not enough args.

* Usage: dhcp { start|stop|restart }
* dhcp without arguments for full help

Er der en der kan sige hvad jeg skal have med i min /etc/dhcp/dhcpd.conf
fil?
og hvad med nano /etc/conf.d/net

jeg får min ADSL via DHCP på midt eth.1 og vil gerne tildele ip adresser
via midt eth0

# /etc/conf.d/net:
# $Header: /home/cvsroot/gentoo-src/rc-scripts/etc/conf.d/net,v 1.7 2002/11$
# Global config file for net.* rc-scripts

# This is basically the ifconfig argument without the ifconfig $iface
#
#iface_eth0="192.168.0.2 broadcast 192.168.0.255 netmask 255.255.255.0"
#iface_eth1="207.170.82.202 broadcast 207.0.255.255 netmask 255.255.0.0"

# For DHCP set iface_eth? to "dhcp"
# For passing options to dhcpcd use dhcpcd_eth?
#
#iface_eth0="dhcp"
#dhcpcd_eth0="..."
ifconfig_eth1=( "dhcp" )
ifconfig_eth0=( "192.200.0.1 broadcast 192.200.0.255 netmask
#255.255.255.0" )

hvis der er en der kender en god guide ville det være rart har fulgt gentoos

http://www.gentoo.org/doc/en/home-router-howto.xml

men det har ikke fået det hele til at falde på plads for mig.

Servern sider p.t efter en DHCP server men skal sener selv køre DHCP
server for ca 3 PCer

Fra : andy

Dato : 21-01-05 13:54

andy wrote:
> [...]
>
> men det har ikke fået det hele til at falde på plads for mig.
>
> Servern sider p.t efter en DHCP server men skal sener selv køre DHCP
Nu har jeg forsøgt med en anden instilling, med den tror jeg at dhcp
servern virker men når jeg pinge taber den alle pakkerne.
fik at vide at jeg skulle køre med en poxy og jeg har instaleret squid.
men jeg har stadig ikke hul igennem.
Min /etc/dhcp/dhcpd.conf ser sådan ud.

option domain-name "brandorff.net";
option domain-name-servers 192.168.0.1; # see next chapter

default-lease-time 6000;      # in seconds..
max-lease-time 7200;
ddns-update-style ad-hoc;
authoritative;            # as it's the only dhcp-server
log-facility local7;
subnet 192.168.0.0 netmask 255.255.255.0
{
range dynamic-bootp 192.168.0.20 192.168.0.39;
option subnet-mask 255.255.255.0;
option netbios-name-servers 192.168.0.1;   # see next++ chapter
option broadcast-address 192.168.0.255;
option routers 192.168.0.1;
host max
{
hardware ethernet 00:C0:DA:FD:AA:1D;
fixed-address 192.168.0.17;
}
}

Fra : Klaus Larsen

Dato : 21-01-05 17:46

andy wrote:
> [...]
> fil?
> og hvad med nano /etc/conf.d/net
>
> jeg får min ADSL via DHCP på midt eth.1 og vil gerne tildele ip adresser

Med risiko for at have misforstået dit indlæg, som jeg ikke til fulde
forstår, vil jeg påpege at det normalt er dhcpd man starter. D for dæmon
på jævnt dansk. Dhcp er klienten.

Altså refererer din dhcpd.conf til server versionen. Altså til den der
skal uddele adresser.

Vh

Klaus

Fra : andy

Dato : 21-01-05 21:19

Klaus Larsen skrev:

> [...]
> på jævnt dansk. Dhcp er klienten.
>
> Altså refererer din dhcpd.conf til server versionen. Altså til den der

Min dhcp del virker som sådan o.k pånær at jeg er nød til at køre med en
pokxy som i midt tilfælde er squid. og det ville jeg som sådan gerne
være for uden. Da det giver en del problemer for mig.
Er det muligt at lave en dhcp-server uden poxy og eventuel hvordan.

P.S jeg kan godt se nu at midt indlæg var lidt rodet.

Fra : Klaus Larsen

Dato : 21-01-05 22:45

> [...]
> Er det muligt at lave en dhcp-server uden poxy og eventuel hvordan.
>
> P.S jeg kan godt se nu at midt indlæg var lidt rodet.

En DHCP dæmon er selvstændig og har ikke nødvendigvis sammenhæng med en
proxy server. Den kan dog fx pege klienterne mod en proxy server. Det er
stort set bare at konfigurere via dhcpd.conf i /etc og starte dæmonen.