Gentoo som server
Fra : andy

Dato : 13-01-05 21:32

Hej jeg har fået en p3 server, men jeg bøvler en del med RAID controlern.
Får lige meget hvad jeg gør kan jeg kun instalere sme-server og ingen
anden linux vil hvide af mit system. Jeg ved at den tidliger ejer har
haft linux på den tidliger. Så det burde kunde lykkes.

Når jeg går ind i Raid controlerns utility kan jeg vælge:
1: to delete RAID set
2: to create Raid set
3: to create spare drive
4: to resolv conflicts
5: <ESC> to exit

jeg kan godt gætte at jeg skal ind i (2) og der er så følgende 3 valg

1:to create striped set
2: to create Mirrored set
3: to create mirrored-striped set

men jeg har prøvet alle 3 uden held med at kunne instalere noget som helst.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 13-01-05 21:36

On Thu, 13 Jan 2005 20:31:56 +0000, andy wrote:

> men jeg har prøvet alle 3 uden held med at kunne instalere noget som
> helst.
Du skal slet ikke aktivere "raid". Sat i anførselstegn da det ikke er
rigtig raid men en software emuleret version, der sikkert kun er
understøttet af windows. Med linux medfølger også en softwareraid
funktion, der er mindst lige så god. Den kan anvende den i stedet for,
hvis du ønsker raid.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : andy

Dato : 13-01-05 22:05

Michael Rasmussen skrev:

> [...]
> understøttet af windows. Med linux medfølger også en softwareraid
> funktion, der er mindst lige så god. Den kan anvende den i stedet for,

Hvordan gør jeg så at jeg kommer uden om den?

Der står ellers når jeg booter op at der er en Sil 0680 ATA/133 Medley
RAID controler BIOS vertion 3.0.95 "copyrigth (c) 1997-2002 Silicon
Image Inc

Fra : andy

Dato : 13-01-05 22:35

andy skrev:

> [...]
>

> Der står ellers når jeg booter op at der er en Sil 0680 ATA/133 Medley
> RAID controler BIOS vertion 3.0.95 "copyrigth (c) 1997-2002 Silicon

det skulle være dette kort
http://www.siimage.com/products/product.aspx?id=31

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-01-05 00:19

On Thu, 13 Jan 2005 22:34:35 +0100, andy wrote:

> det skulle være dette kort
> http://www.siimage.com/products/product.aspx?id=31
Det forholder sig stadigvæk, som jeg skrev før, det er ikke hardware
raid. Hvordan du disabler raid, ved jeg ikke, da jeg ikke har et sådan
kort.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : andy

Dato : 14-01-05 10:49

Michael Rasmussen wrote:

> Det forholder sig stadigvæk, som jeg skrev før, det er ikke hardware
> raid. Hvordan du disabler raid, ved jeg ikke, da jeg ikke har et sådan
> kort.

Hej jeg har fundet en how-to-do
http://tldp.org/HOWTO/Software-RAID-HOWTO-1.html

men der står at jeg skal instalere mdadm som er softwate RAID men det
kan jeg jo ikke gøre før at jeg har mounteret mine diske, hvordan
kringler jeg den.

Fra : andy

Dato : 14-01-05 10:45

andy skrev:

> [...]
>
> men der står at jeg skal instalere mdadm som er softwate RAID men det
> kan jeg jo ikke gøre før at jeg har mounteret mine diske, hvordan
Kan det klares ved at købe et raid kort og fås de til ide?
og eventul hvilket vil i anbefale.

Fra : D. Johnson

Dato : 15-01-05 16:18

andy skrev Den. 14-01-2005 10:48:

> [...]
>
> men der står at jeg skal instalere mdadm som er softwate RAID men det
> kan jeg jo ikke gøre før at jeg har mounteret mine diske, hvordan

Intstaller systemet uden raid i første omgang og sæt så din software
raid op bagefter.

--
D. Johnson
/usr/sbin/athcool on

Fra : andy

Dato : 17-01-05 09:01

D. Johnson skrev:

> Intstaller systemet uden raid i første omgang og sæt så din software
> raid op bagefter.

problemet er det at fdisk ikke kan skrive til mine diske, men godt se
mine diske. så jeg kan ikke instalere gentoo?

Fra : andy

Dato : 17-01-05 19:37

andy wrote:

> problemet er det at fdisk ikke kan skrive til mine diske, men godt se
> mine diske. så jeg kan ikke instalere gentoo?
Nu har jeg fundet mine diske i cfdisk hde & hdg begge på 120 GB
så vil jeg høre om nu er jeg ved at instalere gentoo på hde, og jeg vil
gerne have dem til at køre med RAID 1 spejling, om der er noget speciel
jeg skla gøre så jeg ikke midster min gentoo som jeg lige er ved at
instalere på hde. Eller om det er nok at instalere
emerge mdadm

og så sætte det op med i /etc/raidtab

raiddev /dev/md0
raid-level 0