Lilo contra Grub
Fra : Hans Houmøller

Dato : 13-01-05 16:53

Kan nogen fortælle om/henvise til artikelr om forskellen på Lilo (som jeg
bruger pt.)og Grub mht. hvad de kan i forhold til hinanden/fordele og
ulemper ved dem?
) Hans

Fra : Kent Friis

Dato : 13-01-05 17:15

Den Thu, 13 Jan 2005 16:52:33 +0100 skrev Hans Houmøller:
> Kan nogen fortælle om/henvise til artikelr om forskellen på Lilo (som jeg
> bruger pt.)og Grub mht. hvad de kan i forhold til hinanden/fordele og
> ulemper ved dem?
> ) Hans

- LILO's boot-kode er simpel, al logikken ligger i /sbin/lilo, som man
skal huske at køre hver eneste gang man har pillet ved noget. GRUB
har logikken i boot-koden, og kræver normalt ikke at man kører nogen
kommando, uanset om man skifter kerne eller ændrer i dens config.

- Det medfører så at hvis man fx har lagt en ny kerne ind, som ikke
virker, men glemt at lave et "old" entry, skal man med LILO til at
lede efter boot-disketten, hvorimod man i GRUB blot hopper ud i en
kommando-linie, og skriver stien til den kerne man nu engang vil
boote.

- Hvis det går helt galt, fx ved at man har fået slettet /boot, skal
man med LILO bruge en boot-diskette, og med GRUB en manual for at kunne
boote systemet. Fx hvis man har en dual-boot maskine, og blot sletter
Linux-partitionerne (det har jeg set en gøre), uden at afinstallere
boot-manageren, kommer GRUB stadig med sin Grub> (men menuen er væk),
hvor LILO nærmere vil give "LI-" eller lignende.

- GRUB er noget mere kompliceret at installe, fordi det (i hvert fald
hvis man følger den anbefalede metode) foregår med GRUB's egne
kommandoer fra en boot-diskette, hvorimod LILO blot har lilo.conf,
og så kører man /sbin/lilo indtil den ikke længere melder fejl. Der
er også andre metoder til at installere GRUB, der dog ikke er helt
så sikre (mao, de får problemer hvis BIOS fx kalder hdb for 0x80 og
hda for 0x81 eller andre "sjove" påfund), men dem har jeg ikke brugt,
og derfor ingen erfaring med.

- LILO kræver nasm for at compile, hvor GRUB bruger gnu assembler - for
de fleste en ligegyldig detalje, men det var årsagen til at jeg
skiftede til GRUB, da den version af LILO jeg havde ikke kunne klare
2.6 kerner. Jeg kunne ikke umiddelbart compile en ny LILO.

IMHO er der ingen grund til at skifte medmindre ens distribution gør
det for en, undtagen naturligvis hvis man får problemer med den ene.

Mvh
Kent

Fra : Kasper Dupont

Dato : 14-01-05 09:05

Kent Friis wrote:

> [...]
> boot-manageren, kommer GRUB stadig med sin Grub> (men menuen er væk),
> hvor LILO nærmere vil give "LI-" eller lignende.

Det lyder forkert. LILO bruger udelukkende bloklister til
at finde de filer, der skal indlæses. Så længe der ikke
er blevet overskrevet nogle af dataene burde det ikke skade,
at filerne er blevet slettet. GRUB derimod bruger kun
bloklisten til at indlæse sin egen kode. Umiddelbart ville
jeg tro at stage2 blev indlæst vha. filsystemet. Men jeg
har da vist fået en GRUB kommandolinie op på en maskine
hvor jeg havde slettet /boot, så det kan da godt være du
har ret på det punkt.

> IMHO er der ingen grund til at skifte medmindre ens distribution gør
> det for en, undtagen naturligvis hvis man får problemer med den ene.

Det er jeg da enig i. Der har så være nogen distributioner,
der lod dig selv vælge mellem LILO og GRUB. På de fleste
punkter synes jeg GRUB er det bedste valg. Men hvis
distributionen bruger LILO skal man ikke gøre noget stort
nummer ud af at få GRUB installeret.

Der er to detaljer ved GRUB som har generet mig. For det
første har jeg ikke fundet noget der modsvarer lilos -R
parameter til at bruge en kommandolinie ved en enkelt
opstart. For det andet virker GRUB ikke under min emulator
fordi den kun understøtter real mode. Men det er
selvfølgelig ikke noget problem for ret mange.

--
Kasper Dupont

Fra : Hans Houmøller

Dato : 14-01-05 16:02

Tak til jer to der har svaret brugbart.
Lige et spørgsmåtil: har brugen af boot loader noget at gøre med, om man har
sn nunlock slået til/fra?
Jeg kan ikke få min maskine til at boote i Linux med numlock slået til, men
det kan jeg godt i WinXP - på samme maskine men på hver sin harddisk!
Hans

Fra : Kent Friis

Dato : 14-01-05 17:25

Den Fri, 14 Jan 2005 16:01:31 +0100 skrev Hans Houmøller:
> Tak til jer to der har svaret brugbart.
> Lige et spørgsmåtil: har brugen af boot loader noget at gøre med, om man har
> sn nunlock slået til/fra?

Nope.

> Jeg kan ikke få min maskine til at boote i Linux med numlock slået til, men
> det kan jeg godt i WinXP - på samme maskine men på hver sin harddisk!
> Hans

XP overtager indstillingen fra BIOS (eller det gjorde tidligere Windows
versioner i hvert fald).

Linux bestemmer selv, og default er off. Hvis du kører KDE eller Gnome,
vil jeg tro de har et kontrolpanel agtigt program hvor du kan
indstille det. Ellers er der jo altid .profile og .xsession

Mvh
Kent

Fra : Hans Houmøller

Dato : 17-01-05 02:01

Jeg har fået løst mit oprindelige problem: numlock! Jeg havde 'postfix' i
min Mandrake, afinstallerede den og vupti: numlock kører!
) Hans

Fra : Kasper Dupont

Dato : 15-01-05 03:47

Hans Houmøller wrote:

> Jeg kan ikke få min maskine til at boote i Linux med numlock slået til,

Jeg går ud fra du mener, at Linux slår numlock fra
når den booter. Man har bevidst valgt at numlock
skulle være slået fra som default fordi tastaturet
på nogle laptops opfører sig "mærkeligt", når
numlock er slået til.

Hvis du vil have ændret default værdien kan det så
vidt jeg erindrer gøres med en parameter til kernen.
(Men du kan selvfølgelig også bare slå den til
manuelt efter maskinen er startet op).

--
Kasper Dupont

Fra : Kent Friis

Dato : 14-01-05 17:23

Den Fri, 14 Jan 2005 09:05:16 +0100 skrev Kasper Dupont:

> [...]
> har da vist fået en GRUB kommandolinie op på en maskine
> hvor jeg havde slettet /boot, så det kan da godt være du

Jeg er lidt i tvivl om hvor meget GRUB kan holde til (Den må da
skulle bruge alle de filer under /boot/grub til noget), jeg har blot
set at den overlever at slette partitionen. Til gengæld var der
ikke nogen der havde en GRUB manual, så vi endte alligevel med
en Win98 CD og fdisk /mbr.

LILO skal der derimod ikke ret meget til at afspore, men hvis man
undgår at overskrive de blokke den bruger, kan man til gengæld
slippe afsted med meget.

Mvh
Kent

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 14-01-05 23:32

Hans Houmøller wrote:

> jeg bruger pt.)og Grub mht. hvad de kan i forhold til
> hinanden/fordele og ulemper ved dem?

Lilo understøtter ikke XFS. Det gør Grub derimod.

Jesper G. Poulsen

Fra : Kasper Dupont

Dato : 15-01-05 03:53

"Jesper G. Poulsen" wrote:

> Lilo understøtter ikke XFS.

LILO understøtter faktisk slet ingen filsystemer.
Den eneste måde LILO har til at finde filerne på
er udfra blocklister genereret af lilo. Disse
genererer lilo ved at spørge kernen om fil
blokkes placering på partitionen. Dermed kan LILO
bruge et vilkårligt filsystem som du kan skrive
til under Linux, og som desuden implementerer
bmap.

--
Kasper Dupont

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 15-01-05 19:28

Jesper G. Poulsen wrote :

> Lilo understøtter ikke XFS. Det gør Grub derimod.

Mig bekendt er eneste problem der eksisterer mellem lilo og XFS, den at
man er nød til at lægge bootloaderen ned i MBR, ellers konflikter den
med XFS's superblock.
--
Thomas O.

This area is designed to become quite warm during normal operation.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 15-01-05 00:21

On 14 Jan 2005 22:32:04 GMT, Jesper wrote:

> Lilo understøtter ikke XFS. Det gør Grub derimod.

Er du rar ikke at fortælle min server det? Alle dens filsystemer er
XFS og den bruger lilo som bootloader.

Mvh.

--
"Hvad er Linux? En telefon?" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 15-01-05 14:23

Adam Sjøgren wrote:

> Er du rar ikke at fortælle min server det? Alle dens filsystemer er
> XFS og den bruger lilo som bootloader.

Lilo fungerer ikke med XFS her i huset... Det gør Grub.

Jesper G. Poulsen

Fra : Kasper Dupont

Dato : 15-01-05 14:46

"Jesper G. Poulsen" wrote:

> Lilo fungerer ikke med XFS her i huset... Det gør Grub.

Det kan være forskellige versioner af xfs driveren.
Det kan også være, at din xfs partition bare ligger
et sted som maskinen ikke kan boote fra.

--
Kasper Dupont

Fra : Kasper Dupont

Dato : 15-01-05 14:51

Kasper Dupont wrote:

> Det kan være forskellige versioner af xfs driveren.

Ved nærmere eftertanke, så er det nok ikke xfs
driveren, der er problemet. Jeg mener stage 1.5
eller stage 2 af GRUB skal indlæses vha. en
blokliste lige som det er tilfældet med LILO,
så på det punkt burde LILO og GRUB stille de
samme krav til xfs driveren.

> Det kan også være, at din xfs partition bare ligger
> et sted som maskinen ikke kan boote fra.

Hvis GRUB kan boote derfra kan maskinen åbenlyst
boote derfra. Men det kan være at LILO har svært
ved at boote derfra. På store diske (dvs. over
504MB) har LILO tre forskellige måder at finde
blokkene på (jeg ved ikke hvor mange GRUB har),
det kan være du ikke har prøvet at bede LILO om
at bruge den rigtige.

--
Kasper Dupont

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 15-01-05 14:59

On 15 Jan 2005 13:22:42 GMT, Jesper wrote:

> Lilo fungerer ikke med XFS her i huset... Det gør Grub.

Hvilket naturligvis er et væsentligt andet udsagn end: "Lilo
understøtter ikke XFS. Det gør Grub derimod."

Mvh.

--
"What a waste it is to lose one's mind. Or not to have Adam Sjøgren
a mind is being very wasteful. How true that is. asjo@koldfront.dk

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 15-01-05 15:33

Adam Sjøgren wrote:

> Hvilket naturligvis er et væsentligt andet udsagn end: "Lilo
> understøtter ikke XFS. Det gør Grub derimod."

Det var nu det jeg fik at vide var årsagen til, at Lilo ikke virkede
her.

Jesper G. Poulsen

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 15-01-05 16:14

On 15 Jan 2005 14:33:17 GMT, Jesper wrote:

> Det var nu det jeg fik at vide var årsagen til, at Lilo ikke virkede
> her.

Har du en reference?

Mvh.

--
"Now there sits a man with an open mind. You can feel Adam Sjøgren
the draft from here." asjo@koldfront.dk

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 15-01-05 16:35

Adam Sjøgren wrote: