distribution til gammel pc
Fra : \(-Peter-\)

Dato : 11-01-05 13:14

hej...

hvilken linux distribution skal jeg væge til en 233 mhz (pentium!) med 32 mb
ram, der skal anvendes til mail, inet og evt. skrive et enkelt dokument..

/peter

---

Fra : Michael Knudsen

Dato : 11-01-05 14:46

On Tue, 11 Jan 2005 13:13:37 +0100, (-Peter-) wrote:

> hvilken linux distribution skal jeg væge til en 233 mhz (pentium!) med 32 mb
> ram, der skal anvendes til mail, inet og evt. skrive et enkelt dokument..

Jeg har selv en tilsvarende maskine stående. Det lykkedes mig at
installere Fedora Core 2 på den. Mandrake (de nyeste versioner i hvert
fald), fungerer ikke med så lidt hukommelse.

--
Michael Knudsen

Fra : jesper

Dato : 11-01-05 17:48

Michael Knudsen wrote:

> [...]

vectorlinux

Fra : Alex Holst

Dato : 11-01-05 18:54

Michael Knudsen wrote:
> Jeg har selv en tilsvarende maskine stående. Det lykkedes mig at
> installere Fedora Core 2 på den. Mandrake (de nyeste versioner i hvert
> fald), fungerer ikke med så lidt hukommelse.

Hvad!

OSS/FAQ for dk.edb.sikkerhed: http://sikkerhed-faq.dk

Fra : Alex Holst

Dato : 11-01-05 19:01

Alex Holst wrote:

> Hvad!

Ah, du er den forkerte Michael Knudsen. Koer du bare FC hvis du har lyst.

OSS/FAQ for dk.edb.sikkerhed: http://sikkerhed-faq.dk

Fra : Jes Vestervang

Dato : 11-01-05 15:13

"\(-Peter-\)" <garfieldpbj@mail-online.dk> writes:

> hvilken linux distribution skal jeg væge til en 233 mhz (pentium!)
> med 32 mb ram, der skal anvendes til mail, inet og evt. skrive et
> enkelt dokument..

Tjaeh, Debian er sikkert fin hvis du har lidt erfaring med Linux og
kommandolinjen generelt (eller ikke er bange for at sætte dig ind i
sagerne). Overvej evt. at smide noget mere ram i - det koster ikke
meget og gør en stor forskel på hastigheden.
--
mvh Jes Vestervang @ Debian Sid

Fra : Henrik Farre

Dato : 11-01-05 15:28

tir, 11 01 2005 kl. 13:13 +0100, skrev (-Peter-):
> hej...
>
> hvilken linux distribution skal jeg væge til en 233 mhz (pentium!) med 32 mb
> ram, der skal anvendes til mail, inet og evt. skrive et enkelt dokument..

Jeg har hørt gode ting om Cobind:

http://cobind.com/desktop.html

Den er baseret på Fedora, men bruge f.eks. xfce som desktop i stedet for
gnome eller kde, så den ikke æder så mange resourcer.

--
Mvh. / Kind regards
Henrik Farre - http://www.rockhopper.dk

Get Firefox! - http://www.spreadfirefox.com/?q=affiliates&id=31865&t=1

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 11-01-05 15:48

Henrik Farre <look@my.signature.txt> wrote:

>Jeg har hørt gode ting om Cobind:
>
>http://cobind.com/desktop.html
>
>Den er baseret på Fedora, men bruge f.eks. xfce som desktop i stedet for
>gnome eller kde, så den ikke æder så mange resourcer.

Grafisk brugerflade, selv med xfce, fungerer ikke ordentligt med 32 Mb
RAM. Der skal mere til, mindst 128 Mb og gerne 256 Mb. Men så kan den
gamle 233 MHz Pentium også bruges til seriøst arbejde.

<mlr>

Fra : Kent Friis

Dato : 11-01-05 17:22

Den Tue, 11 Jan 2005 15:48:15 +0100 skrev Michael Rasmussen:

> Grafisk brugerflade, selv med xfce, fungerer ikke ordentligt med 32 Mb
> RAM. Der skal mere til, mindst 128 Mb og gerne 256 Mb. Men så kan den
> gamle 233 MHz Pentium også bruges til seriøst arbejde.

Jeg kørte da fvwm på en maskine med 16MB uden problemer, indtil for et
år eller to siden.

Mvh
Kent

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 11-01-05 17:44

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

>Jeg kørte da fvwm på en maskine med 16MB uden problemer, indtil for et
>år eller to siden.

Jeg installerede i sidste uge fedora på en gammel P200 med 64 MB RAM -
bare sådan til lidt Samba filserver og ftp. Det rykkede sig ikke en
meter, den stod bare konstant og swap'ede til disk.

Men med 128 Mb fungerer det faktisk ganske hæderligt....

<mlr>

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 11-01-05 19:13

On Tue, 11 Jan 2005 17:43:34 +0100, Michael Rasmussen wrote:

> Jeg installerede i sidste uge fedora på en gammel P200 med 64 MB RAM -
> bare sådan til lidt Samba filserver og ftp. Det rykkede sig ikke en
> meter, den stod bare konstant og swap'ede til disk.

Nu du skriver server går jeg ud fra det selvf. er uden x-window systemet.

Det lyder mærkeligt den swapper så meget - det har jeg aldrig oplevet.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Kent Friis

Dato : 11-01-05 21:19

Den Tue, 11 Jan 2005 17:43:34 +0100 skrev Michael Rasmussen:

> [...]
> meter, den stod bare konstant og swap'ede til disk.
>
> Men med 128 Mb fungerer det faktisk ganske hæderligt....

Nu var det her så også en SuSE 6.3 eller deromkring, før de begyndte
på at få den til at æde al RAM'en før man overhovedet er kommet igang.

(For SuSE's vedkommende var det mellem 7.0 og 7.2 de fik den ide, så
jeg stoppede ved 7.0)

Mvh
Kent

Fra : Henrik Farre

Dato : 11-01-05 15:58

tir, 11 01 2005 kl. 15:48 +0100, skrev Michael Rasmussen:
> [...]

> RAM. Der skal mere til, mindst 128 Mb og gerne 256 Mb. Men så kan den
> gamle 233 MHz Pentium også bruges til seriøst arbejde.

True, det overså jeg lige. Det skal dog lige siges at jeg kørte Redhat
6.0 (måske 5.x) på en P133 m. 48Mb ram, og det kørte fint med Gnome 1..2
eller der omkring, så det kan godt lade sig gøre.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 11-01-05 19:12

> [...]

> hvilken linux distribution skal jeg væge til en 233 mhz (pentium!) med 32
> mb ram, der skal anvendes til mail, inet og evt. skrive et enkelt

Debian med framebuffer sat op og så links2, mutt og vim evt. til det du
skriver ovenover.

Hvis du vil pine dig selv med x-window så forsøg evt. med Fluxbox.

Jeg anbefaler Debian specielt da jeg ved dens installer ikke er så
krævende som fx. de mere "moderne" eye-candy-editions.

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 12-01-05 17:13

garfieldpbj@mail-online.dk wrote :

> hvilken linux distribution skal jeg væge til en 233 mhz (pentium!) med 32 mb
> ram, der skal anvendes til mail, inet og evt. skrive et enkelt dokument..

Hvis du også vil lære Linux bedre at kende så skulle en Slackware 10
kunne køre på dit hardware.
--
Thomas O.

This area is designed to become quite warm during normal operation.