Software til TV-optagelse, DVD, DivX
Fra : Nils Emil P. Larsen

Dato : 10-01-05 21:39

Hej

Jeg har prøvet følgende softwarekombinationer og jeg er ikke helt
tilfreds.
Min hardware: Bt787-baseret TV-kort, DVD-drev og XP1600-CPU. Skal
erstatte TV+VHS i stuen.

Mandrake 10.0 + Freevo:
- mulighed for at se direkte TV samt optage
- ikke mulighed for at pause 'live' TV
- afspille DVD (kun vha. Xine)
- ser meget lovende ud, men virker ikke så pålideligt og er besværligt
at sætte op

Mandrake 10.0 + MythTV
- mulighed for at se direkte TV, optage og pause 'live' TV
- besværligt at indstille TV-kanaler (MANGE indstillinger) og brug af
XMLTV til program guider fra tv2.dk er tricky (og virker kun indtil
TV2 ændrer hjemmesidedesign)
- afspille DVD (kan dog ikke få det til at virke)

Mandrake 10.0 + kommandolinjebaseret mplayer, mencoder, xawtv
- virker perfekt og er relativt nemt at bruge (hvis man er til
kommandolinjer). Mplayer virker fantastisk godt og færdiggjort
- ulempe: kommandolinjebaseret

Jeg vil meget gerne fortsætte med MythTV, men jeg har efter mange
timer givet op på det nuværende system - jeg får segmentation faults
fra libdvdread og det skyldes sikkert, at mine mange libraries ikke er
i kompatible versioner (nogle har jeg selv compilet andre har jeg
hentet i binær form - urpmi havde ikke altid lyst til at hjælpe).

Spørgsmål: Findes der en distribution, der er mere egnet til TV/DVD
end Mandrake? Som f.eks. har MythTV indbygget? Måske en distribution,
der ikke er beregnet til andet end TV/DVD? Kodeordet er nemt
(installation & brug).

Provokerende spørgsmål: Findes der Windows-software, der løser
problemet bedre og nemmere?

Sprøgsmål: Kan man bruge MythTV helt uden XMLTV (som jeg ikke mener er
fremtidssikret pga. afhængigheden af tv2.dk)?

mvh
Nils Emil P. Larsen
--
My reply-address is valid. www.bios-flash.dk
Min svar-adresse er gyldig. Redning af døde BIOS'er

Fra : claus

Dato : 10-01-05 22:00

Nils Emil P. Larsen wrote:

> Hej

> kommandolinjer). Mplayer virker fantastisk godt og færdiggjort
> - ulempe: kommandolinjebaseret

Du kan sagtens få et flot gui til mplayer. Der er mindst 25 at vælge
imellem. www.mplayer.hu

> Spørgsmål: Findes der en distribution, der er mere egnet til TV/DVD
> end Mandrake?

Der er en der er lettere at have med at gøre i netop det tilfælde:

http://www.oreillynet.com/cs/user/view/cs_msg/27687

Hilsen Claus

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 10-01-05 22:37

Nils Emil P. Larsen wrote:
> [...]
> end Mandrake? Som f.eks. har MythTV indbygget? Måske en distribution,
> der ikke er beregnet til andet end TV/DVD? Kodeordet er nemt

KnoppMyth er en knoppix-baseret debian-installation som er med det ene
formål at være en MythTV-box.

http://www.mysettopbox.tv/knoppmyth.html

/Andreas

Fra : Nils Emil P. Larsen

Dato : 12-01-05 22:55

Hej

Tak for de gode forslag. Jeg er startet med at prøve KnoppMyth.

>KnoppMyth er en knoppix-baseret debian-installation som er med det ene
>formål at være en MythTV-box.
>
>http://www.mysettopbox.tv/knoppmyth.html

Det har jeg prøvet nu, men jeg kan ikke få det til at virke out-of-the
box.

Jeg prøver at afspille en Encrypted DVD med mplayer:
mplayer dvd://4

Første gang fik jeg at vide, at jeg skulle installere libdvdread ved
at køre et shell-script (for at kunne afspille encrypted DVDs). Det
gjorde jeg og det virkede umiddelbart.
Dernæst kunne jeg ikke som ikke-priviligeret bruger afspille DVD'en
(Could not read /dev/dvd). Det virkede som root, så jeg lavede
chmod a+s mplayer

Nu kan jeg afspille min DVD - men det hakker en smule. Det burde det
vel ikke på en XP1400, Geforce2MX & SB Live! ?

Kan I tyde output fra Mplayer nedenfor? (Jeg gætter på, at jeg har
installeret libdvdreadforkert?)

mvh
Nils Emil P. Larsen

MPlayer 0.92-3.3.2 (C) 2000-2003 MPlayer Team
CPU: Advanced Micro Devices Athlon 4 PM Palomino/Athlon MP
Multiprocessor/Athlon XP eXtreme Performance (Family: 6, Stepping: 2)
Detected cache-line size is 64 bytes
CPUflags: MMX: 1 MMX2: 1 3DNow: 1 3DNow2: 1 SSE: 1 SSE2: 0
Compiled for x86 CPU with extensions: MMX MMX2 3DNow 3DNowEx SSE

Reading config file /usr/local/etc/mplayer/mplayer.confReading config
file /home/mythtv/.mplayer/config
Reading /home/mythtv/.mplayer/codecs.conf: Reading
/usr/local/etc/mplayer/codecs.conf: Using built-in default codecs.conf
Font /home/mythtv/.mplayer/font/font.desc loaded successfully! (206
chars)
Using usleep() timing
Setting up LIRC support...

Playing DVD title 4
Reading disc structure, please wait...
There are 4 titles on this DVD.
There are 33 chapters in this DVD title.
There are 1 angles in this DVD title.
DVD successfully opened.
MPEG-PS file format detected.
VIDEO: MPEG2 720x576 (aspect 3) 25.00 fps 9800.0 kbps (1225.0
kbyte/s)
Opening audio decoder: [liba52] AC3 decoding with liba52
AC3: 2.0 (stereo) 48000 Hz 192.0 kbit/s
AUDIO: 48000 Hz, 2 ch, 16 bit (0x10), ratio: 24000->192000 (192.0
kbit)
Selected audio codec: [a52] afm:liba52 (AC3-liba52)
vo: X11 running at 1024x768 with depth 16 and 16 bpp (":0.0" => local
display)
Opening video decoder: [mpegpes] MPEG 1/2 Video passthrough
VDec: vo config request - 720 x 576 (preferred csp: Mpeg PES)
Could not find matching colorspace - retrying with -vop scale...
Opening video filter: [scale]
VDecoder init failed :(
Opening video decoder: [libmpeg2] MPEG 1/2 Video decoder v2.0
libmpeg2: Using MMXEXT for IDCT transform
libmpeg2: Using MMXEXT for motion compensation
VDec: vo config request - 720 x 576 (preferred csp: Planar YV12)
VDec: using Planar YV12 as output csp (no 0)
Movie-Aspect is 1.78:1 - prescaling to correct movie aspect.
VO: [x11] 720x576 => 1024x576 Planar YV12
Using MMX2 for colorspace transform
SwScaler: using unscaled Planar YV12 -> BGR 16-bit special converter
Selected video codec: [mpeg12] vfm:libmpeg2 (MPEG 1 or 2 (libmpeg2))
Checking audio filter chain for 48000Hz/2ch/16bit ->
48000Hz/2ch/16bit...
AF_pre: af format: 2 bps, 2 ch, 48000 hz, little endian signed int
AF_pre: 48000Hz 2ch Signed 16-bit (Little-Endian)
AO: [oss] 48000Hz 2ch Signed 16-bit (Little-Endian) (2 bps)
Building audio filter chain for 48000Hz/2ch/16bit ->
48000Hz/2ch/16bit...
Starting playback...
A: 0.3 V: 0.0 A-V: 0.263 ct: 0.000 1/ 1 0% 0% 0.0% 0 0

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 12-01-05 23:29

On Wed, 12 Jan 2005 22:55:06 +0100, Nils Emil P. Larsen wrote:

> [...]
>
> MPlayer 0.92-3.3.2 (C) 2000-2003 MPlayer Team CPU: Advanced Micro Devices
> Athlon 4 PM Palomino/Athlon MP Multiprocessor/Athlon XP eXtreme

Jeg kan se af ovenstående, at det er en tusse gammel version af mplayer,
du benytter, så måske en opgradering ville løse dine problemer. Sidste
nye version:
News
2004.12.29, Wednesday :: MPlayer 1.0pre6 re-released
posted by Roberto

Et andet bud til at øge performance er at oversætte den selv fra source,
da dette betyder, at den slår autodetektion af CPU fra. Dvs. du får en
kompileret kode, der er specifikt optimeret til din hardware.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Jonas

Dato : 12-01-05 23:38

> Nu kan jeg afspille min DVD - men det hakker en smule. Det burde det
> vel ikke på en XP1400, Geforce2MX & SB Live! ?

Har du installeret nvidias driver ?, jeg tror ikke den følger med
knoppmyth, der er muligvis et script med der kan klare det, men ellers
kan du finde driveren på nvidias hjemmeside.

/Jonas

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 12-01-05 23:47

On Wed, 12 Jan 2005 23:38:11 +0100, Jonas wrote:

> Har du installeret nvidias driver ?, jeg tror ikke den følger med
> knoppmyth, der er muligvis et script med der kan klare det, men ellers kan
> du finde driveren på nvidias hjemmeside.

Driveren til Nvidia findes på cd'en. Læs her under Installation:
http://www.mysettopbox.tv/doc.html

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : claus

Dato : 13-01-05 13:37

Nils Emil P. Larsen wrote:

> Kan I tyde output fra Mplayer nedenfor? (Jeg gætter på, at jeg har
> installeret libdvdreadforkert?)

Hvis du ikke kender til Debian var det måske værd at nævne apt-get.

Som root apt-get update samt evt apt-get upgrade.

Installation af libdvdread; apt-get install libdvdread

Fra : Jonas

Dato : 12-01-05 01:16

> [...]
> i kompatible versioner (nogle har jeg selv compilet andre har jeg
> hentet i binær form - urpmi havde ikke altid lyst til at hjælpe).

Har du kun problemer med afspilling af DVD gennem Myth ?
Hvis det er tilfældet, forstår jeg det ikke rigtigt, da MythDVD jo bare
kalder mplayer når du vælger DVD i menuen, prøv at kikke på player
opsætningen i setup for MythDVD, og ret den evt. til med samme kommando
som du bruger til at afspille DVD'er "udenfor" myth. Jeg rettede den til
xine da jeg gerne ville have support for menuer, hvis du også vil have
support for fjernbetjening, skal du sørge for at xine/mplayer
understøtter lirc og selv rette i .lircrc.

> [...]
> end Mandrake? Som f.eks. har MythTV indbygget? Måske en distribution,
> der ikke er beregnet til andet end TV/DVD? Kodeordet er nemt

konppmyth som er nævnt, men ellers kan du også benytte Fedora som en har
skrevet en guide til som for meget ros (har ikke selv prøvet den):
http://wilsonet.com/mythtv/fcmyth.php

> Provokerende spørgsmål: Findes der Windows-software, der løser
> problemet bedre og nemmere?

Jeg har en kollega som er ret glad for Meedio (payware):
http://www.meedio.com/

> Sprøgsmål: Kan man bruge MythTV helt uden XMLTV (som jeg ikke mener er
> fremtidssikret pga. afhængigheden af tv2.dk)?

Det er vist kun i USA og Canada man kan benytte andet end XMLTV, men
ellers mener jeg at den svenske XMLTV grapper også har en del danske
kanaler med, så for man godt informationer på svensk, men det kan jeg
jeg leve med en overgang, hvis tv2 skulle ændre deres side.

/Jonas

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 12-01-05 09:33

> [...]
> end Mandrake? Som f.eks. har MythTV indbygget? Måske en distribution,
> der ikke er beregnet til andet end TV/DVD? Kodeordet er nemt

Jeg bruger selv Fedora Core (pt 1 men opgraderer snart til 2 eller 3).
Jeg bruger også Wilsons guide som der allerede er skrevet link til.
Jeg har også prøvet at boote på en Knoppmyth CD og det virkede umiddelbart
som frontend.

> Sprøgsmål: Kan man bruge MythTV helt uden XMLTV (som jeg ikke mener er
> fremtidssikret pga. afhængigheden af tv2.dk)?

Der findes også et XMLTV grabber script til tdckabeltv.dk som jeg pt bruger.
På grund af faren for layoutskifte har vi oprettet en dansk XMLTV gruppe på
http://dk.groups.yahoo.com/group/xmltvdk/, hvor vi er 54 medlemmer pt. De
fleste af dem, som har skrevet på tv2.dk og tdckabeltv.dk grabberne er også
med og begge grabbere kan downloades derfra.
Så da der ved juletid var problemer med tdckabeltv.dk (de skiftede til
danske månedsnavne i stedet for engelske), så kom der en ny grabber samme
dag.

Der kom hurtigt MythTV specifiske spørgsmål på listen, så der blev også
oprettet en dansk mythtv gruppe på
http://dk.groups.yahoo.com/group/mythtvdk/ (pt 21 medlemmer).

Hilsen
Niels Dybdahl

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 12-01-05 09:56

> Provokerende spørgsmål: Findes der Windows-software, der løser
> problemet bedre og nemmere?

Jeg har en kollega som har prøvet de fleste gratis Windows programmer, men
han har ikke fundet noget som han er helt tilfreds med og ikke noget som har
samme funktionalitet som MythTV.
Hardwaredrivere kan være nemmere at få fat på til Windows. Her kan det
specielt være tunerne der giver problemer. F.eks er Linux driveren til
Hauppauges nye kort ikke stabil endnu.
Til gengæld er der generelt færre codecs problemer på Linux end på Windows.

Niels Dybdahl

Fra : Nils Emil P. Larsen

Dato : 16-01-05 11:12

Hej

Tak for alle rådene. Her kommer en opfølgning.

KnoppMyth R4V5 virkede ikke ordentligt med kodede DVD'er, hvilket
formentlig skyltes en "tussegammel" Mplayer. Det lykkedes mig aldrig
at få Mplayer i KnoppMyth opgraderet vha. apt-get.

Jeg opgav derfor KnoppMyth og installerede en Debian med "Sarge"
netinstallation. Det var supernemt.
Der findes dog ikke (?) officielle binære deb-pakker med Mplayer. Den
uofficielle fik jeg installeret, men den crashede og brokkede sig over
runtime CPU-detection og manglende videoout (vo) driver.

Dette virkede:
Installation af nvidia's closed-source grafikmodul til X11 med
"xv"-support, som åbenbart er supergodt. Jeg fulgte nvidia's egen
grundige installationvejledning. Desværre blev jeg nødt til at:
apt-get install kernel-source-2.6.8
cp /boot/config-2.6.8-k7-1 /usr/src/linux/.config
(håbede dette var nok, men nej)
make (z i 1 times tid)
Bemærk: ingen make install - ovenstående var nok til at gøre nvidia
tilfreds

Lavede nødvendige ændringer i XF86Config-4.
Tilføjede alias char-major-???-??? nvidia til /etc/modules for at
loade nvidia-modulet automatisk. (Alternativ modprobe nvidia)
Så kørte X igen - nu med nvidia driver.

Compilation af mplayer (se http://www.princessleia.com/MPlayer.html)
Før dette virkede blev jeg nødt til at lave apt-get libdvdcss
libdvdread xlib-dev ... og vist flere endnu:

tar -jxvvf MPlayerVersion.tar.bz2 (where 'Version' is your version, ie
0.92)
cd MPlayerVersion
DEB_BUILD_OPTIONS="--disable-runtime-cpudetection --enable-gui
--enable-streaming --disable-rtc --enable-live --enable-real
--with-reallibdir=/usr/src/mplayer/rp8codecs/" fakeroot debian/rules
binary

That's it! Nu kører DVD-afspilningen perfekt og uden hakkeri og
GMplayer-GUI'en virker pålidelig som mplayer selv.

Ærgerligt at det skulle tage mig SÅ meget tid - og jeg er stadig ikke
kommet til at få TV-tuneren til at virke. Det må blive næste weekend.
ER det virkelig nødvendigt at skulle compile alt muligt for at få
Mplayer til at virke? Findes der ikke en mere færdig løsning? Jeg
kender ikke nogen, jeg vil anbefale ovenstående process!

mvh
Nils Emil P. Larsen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 16-01-05 12:37

On Sun, 16 Jan 2005 11:11:40 +0100, Nils Emil P. Larsen wrote:

> [...]
> Mplayer til at virke? Findes der ikke en mere færdig løsning? Jeg kender
> ikke nogen, jeg vil anbefale ovenstående process!
Du har tilføjet disse link til din /etc/apt/sources.list?
http://www.princessleia.com/MPlayer2.html
Du behøver dermed ikke at oversætte mplayer selv.

Du behøver ikke at hente kernel-source samt kører make for at kunne
installere nvidia. Det er tilstrækkeligt at installere kernel-headers til
den version af kernel, du benytter.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : claus

Dato : 16-01-05 21:52

Nils Emil P. Larsen wrote:

> [...]
> Mplayer til at virke? Findes der ikke en mere færdig løsning? Jeg
> kender ikke nogen, jeg vil anbefale ovenstående process!

skriv dette :deb ftp://ftp.nerim.net/debian-marillat/ testing main

til sourcelisten i /etc/apt/sourcelist

> deb ftp://ftp.nerim.net/debian-marillat/ testing main

Derefter su apt-get update

apt-get install mplayer

Hilsen Claus

Fra : claus

Dato : 16-01-05 21:55

Nils Emil P. Larsen wrote:

> Hej
>
> Tak for alle rådene. Her kommer en opfølgning.

Det lyder som om du er rimelig skrap til computere.
Spar en masse tid og læs www.debianguiden.dk igennem.
Så er du kørende.

hilsen Claus