Ownership på filer fra RPM pakke ?
Fra : Brian Ipsen

Dato : 10-01-05 18:53

Hej,

Jeg prøver at compile/bygge qmail via på et RHEL 3 kompatibelt system, men
har et problem med ownership på filer og kataloger i den endelige RPM (altså
når RPM'en installeres)...

I spec-filen står der bl.a.:

%files

%defattr(-,-,qmail)
%attr(0755,root,root) %config(noreplace) %{_sysconfdir}/rc.d/init.d/qmail
%attr(0644,root,root) %config(noreplace) %{_sysconfdir}/tcprules.d/tcp.smtp
%attr(0644,root,root) %config(noreplace) %{_sysconfdir}/skel/.qmail
%attr(0644,root,qmail) %config(noreplace) %{qdir}/control/badmailfrom
%attr(0644,root,qmail) %config(noreplace) %{qdir}/control/badmailto

Men når jeg checker ownership efter installation (og ved at kigge på
indholdet af RPM pakken ved hjælp af Midnight Commander), så ser alle filer
ud til at være ejet af root/root (både uid og gid) ...

Nogle ideer til hvorfor det sker ? Gruppen qmail er oprettet på maskinen,
inden at RPM pakken bygges - så det bør ikke være problemet...

Eller er det bedre "standard" at søge efter uid/gid, evt. oprette de
manglende - og så sætte owner/permissions bagefter i postinstall scriptet ??

/Brian

Fra : Kasper Dupont

Dato : 10-01-05 19:34

Brian Ipsen wrote:

> Eller er det bedre "standard" at søge efter uid/gid, evt. oprette de
> manglende - og så sætte owner/permissions bagefter i postinstall scriptet ??

Nej bestemt ikke. At sætte owner og permissions kan lade
sig gøre uden brug af postinstall script. Og der skal
helst ikke ændres sidenhen.

Men jeg har ikke selv prøvet at lave en spec fil hvor
der var brug for andet end root, så jeg kan ikke sige
med sikkerhed hvad den rigtige fremgangsmåde er. Har du
prøvet at kigge på eksisterende .spec filer?

Får du nogle fejlmeldinger når du bygger pakken? Og
hvad siger den her kommando, hvis du anvender den på
den byggede pakke?

rpm --qf '[%{FILEUSERNAME}\n]' -qp filnavn.rpm

--
Kasper Dupont