[LINUX] Grafisk emailklient?
Fra : Steen Suder, privat

Dato : 07-01-05 17:24

Jeg har igennem mange år efterhånden brugt først Netscape Messenger og
siden Mozilla Mail+News til POP3 og IMAP.

Jeg vil gerne skifte til en anden grafisk POP3/IMAP-klient, men er i
tvivl om hvilken eller hvilke jeg bør bruge energi på.

Hvilke grafiske POP3/IMAP-klienter vil I anbefale, hvis de ikke skal
have nogen "uhensigtsmæssigheder", er stabile og har et rimeligt sæt af
features (filtre osv.)?

Jeg efterlyser hands-on-erfaringer og "fornemmelser"

--
Steen Suder

Fra : Jesper Krogh

Dato : 07-01-05 17:25

I dk.edb.system.unix, skrev Steen Suder, privat:
> [...]
>
> Hvilke grafiske POP3/IMAP-klienter vil I anbefale, hvis de ikke skal
> have nogen "uhensigtsmæssigheder", er stabile og har et rimeligt sæt af

Jeg er ganske tilfreds med mozilla-thunderbird største problem er at den
ikke kan køre i en screen, men det er i øjeblikket ikke så kompatibelt
med X.

Jesper

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk
Danmark har fået sit eget Mozillaforum:

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 07-01-05 17:30

Jesper Krogh wrote:

> Jeg er ganske tilfreds med mozilla-thunderbird største problem er at den
> ikke kan køre i en screen, men det er i øjeblikket ikke så kompatibelt
> med X.

Benytter Moz-TB ikke den samme "motor" som Moz Mail+News?
Altså så man risikerer at rage ind i de samme særheder som Moz Mail+News
har...

--
Steen Suder

Fra : Jesper Krogh

Dato : 07-01-05 17:32

I dk.edb.system.unix, skrev Steen Suder, privat:
> Benytter Moz-TB ikke den samme "motor" som Moz Mail+News?
> Altså så man risikerer at rage ind i de samme særheder som Moz Mail+News
> har...

Har du nogle "særheder" jeg kan prøve at bekræfte eller afkræfte?

Jesper

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 07-01-05 17:47

Jesper Krogh wrote:

> Har du nogle "særheder" jeg kan prøve at bekræfte eller afkræfte?

Det, der er "dråben" til denne forespørgsel, er nok at klienten ikke
magter at fortælle mig at en POP3konto ikke kan checkes fordi... tjah,
det ved jeg ikke.

Jeg kan så lukke Moz og starte den igen hvor den så ræser afsted og
henter flere hundrede emails.

De andre ting har jeg nok "absorberet" med tiden, så jeg kan ikke lige
pinpointe dem.

--
Steen Suder

Fra : Jesper Krogh

Dato : 07-01-05 22:13

> [...]
> Det, der er "dråben" til denne forespørgsel, er nok at klienten ikke
> magter at fortælle mig at en POP3konto ikke kan checkes fordi... tjah,

Der kan jeg ikke sige noget.. jeg benytter imaps og det virker ganske
fortrinligt. Der er lidt med at den ikke helt lurer at checke foldere
for ny post når der har været noget inde på serveren og flytte rundt på
det i forvejen. Hvis den kun skal bruge sine egne filtre, så virker det
fint.

Jesper

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 07-01-05 17:26

Steen Suder, privat wrote:
> [...]
>
> Jeg vil gerne skifte til en anden grafisk POP3/IMAP-klient, men er i
> tvivl om hvilken eller hvilke jeg bør bruge energi på.

Til de vittige hoveder:
Jeg betragter ikke gnus, pine og mutt som "grafiske"

<KLIP>

--
Steen Suder

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 07-01-05 17:34

"Steen Suder, privat" <sfs_news_spam@suder.dk> writes:

> Til de vittige hoveder:
> Jeg betragter ikke gnus, pine og mutt som "grafiske"

Gnus har i modsætning til pine og mutt et X-interface. At du ikke vil
kalde Gnus grafisk er naturligvis dit valg, men den er (sammen med
Emacs) væsentlig mere grafisk end pine og mutt.

Ud fra hvad du ellers siger, så lyder det som om du skal kigge på
Mozilla Thunderbird, som vist er en af de emailklienter, hvor der er
mest fart på udviklingen lige for tiden.

--
Jacob

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 07-01-05 17:44

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> Gnus har i modsætning til pine og mutt et X-interface. At du ikke vil
> kalde Gnus grafisk er naturligvis dit valg, men den er (sammen med
> Emacs) væsentlig mere grafisk end pine og mutt.

Det lyder som noget en meget gammel eller meget nørdet nørd siger til en
mindrevidende newbie

Det kan der selvfølgelig være noget om; det er kun 11 år siden jeg
installerede den første Linux

> Ud fra hvad du ellers siger, så lyder det som om du skal kigge på
> Mozilla Thunderbird, som vist er en af de emailklienter, hvor der er
> mest fart på udviklingen lige for tiden.

Det er jeg klar over, men ligeledes er den også ret "ung".
Da jeg bruger emailklienten i indtjeningen af mit levebrød, skal den
helst virke nogenlunde

--
Steen Suder

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 07-01-05 17:48

Steen Suder, privat wrote:
> [...]
>
> Jeg vil gerne skifte til en anden grafisk POP3/IMAP-klient, men er i
> tvivl om hvilken eller hvilke jeg bør bruge energi på.

Hvad synes folk om klienter som f.eks. Evolution og Kmail?

<SNIP>

--
Steen Suder

Fra : Sune Vuorela

Dato : 07-01-05 18:25

On 2005-01-07, Steen Suder, privat <sfs_news_spam@suder.dk> wrote:
> Hvad synes folk om klienter som f.eks. Evolution og Kmail?

Kmail er rigtig rart. Kan filtrere på valgfrie headers, kan holde styr
på mange konti og en hel masse andet smart.
Jeg bruger kmail, vim/less og mutt i prioriteret rækkefølge til at læse
mails.

--
Sune

Fra : Mikkel U.

Dato : 07-01-05 21:17

Steen Suder, privat wrote:

> Hvad synes folk om klienter som f.eks. Evolution og Kmail?
>
> <SNIP>

Evolution fandt jeg for bloated til mit behov.

Har du kigget på Sylpheed:

http://sylpheed.good-day.net

/mikkel

--
"The only source of knowledge is experience"

Albert Einstein

Fra : Lars

Dato : 07-01-05 23:17

On Fri, 07 Jan 2005 17:48:09 +0100, Steen Suder, privat wrote:

> Hvad synes folk om klienter som f.eks. Evolution og Kmail?

Jeg har shoppet en del rundt mellem forskellige mailklienter, men jeg
falder altid tilbage på Kmail. Den er jeg ret glad for.

/Lars

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 08-01-05 01:04

On Fri, 07 Jan 2005 23:17:13 +0100, Lars wrote:

> Jeg har shoppet en del rundt mellem forskellige mailklienter, men jeg
> falder altid tilbage på Kmail. Den er jeg ret glad for.

Den bruger jeg også pt. Den er modnet meget på de seneste 12 måneder.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : N/A

Dato : 08-01-05 13:50

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 08-01-05 13:50

On Sat, 08 Jan 2005 12:44:07 +0100, Peter Thomsen wrote:

> Dog arbejder jeg på at finde en måde hvorpå jeg kan have det hele, kun
> nøjes med een klient, og bruge den på alle platforme. ... Og resultates
> lader til at blive Kmail/Evolution (jeg finder ingen forskel i disse to)
> og et webbaseret groupwaresystem som jeg må bruge fra min Win.

Kender du til Kontact? Det er KDE's svar på Evolution hvor maildelen er
Kmail.

Fra : Peter Thomsen

Dato : 09-01-05 13:57

"Martin Johansen [6000]" <visit_tuxx.dk@for.contactinfo> skrev i en
meddelelse news:pan.2005.01.08.12.50.09.206505@for.contactinfo...

> Kender du til Kontact? Det er KDE's svar på Evolution hvor maildelen er
> Kmail.

Ups, det var vidst den jeg talte om i mit forrige svar !

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 10-01-05 05:53

On Sun, 09 Jan 2005 13:57:01 +0100, Peter Thomsen wrote:

> Ups, det var vidst den jeg talte om i mit forrige svar !

Okay :)

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 07-01-05 17:55

> Det lyder som noget en meget gammel eller meget nørdet nørd siger til en
> mindrevidende newbie

Ja, er du da ikke det ?-) Jeg er jo et helt kvart århundrede gammel,
så jeg kan vel godt gå for at være gammel og nørdet nørd

.... men det er faktisk rigtigt hvad jeg skriver. Jeg betragter min
Gnus for værende væsentlig mere grafisk end når jeg starter emacs med
'-nw' og kører Gnus i den. For mig er det blot et ekstra plus at jeg
kan starte emacs med '-nw' og dermed køre Gnus over en langsom
SSH-forbindelse.

> Det kan der selvfølgelig være noget om; det er kun 11 år siden jeg
> installerede den første Linux

Det er 6-7 år siden jeg installerede min første Linux - du vinder.

> Det er jeg klar over, men ligeledes er [Mozilla TB] også ret "ung".

Det kan du naturligvis have ret i. Jeg tror dog at de har lært og lånt
i stor stil fra den "gamle" Mozilla.

> Da jeg bruger emailklienten i indtjeningen af mit levebrød, skal den
> helst virke nogenlunde

Så burde du da skifte til Gnus

Seriøst - jeg har sat flere venner og familiemedlemmer til at bruge
Mozilla Thunderbird, og ikke hørt nævneværdige klager. Jeg har selv
for 3-4 år siden kigget på Balsa, men dengang blev jeg ikke overbevist
om at det var et godt valg. Det er dog meget muligt at den er bedre i
dag.

--
Jacob - www.bunk.cc
Youth. It's a wonder that anyone ever outgrows it.

Fra : Martin Schultz

Dato : 09-01-05 12:32

Steen Suder, privat <sfs_news_spam@suder.dk> skrev 2005-01-07:
> [...]
> features (filtre osv.)?
>
> Jeg efterlyser hands-on-erfaringer og "fornemmelser"

Thunderbird er god og minder en del om mozilla mail.

Den grafiske email klient jeg bedst kan lide under linux er evolution.
Den har "det hele" og jeg har ikke selv løbet ind i nogle rigtige bugs.

Kmail irritere mig af en eller anden grund jeg ikke helt kan forklare.

Martin

med mindre andet er angivet.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 09-01-05 23:11

Martin Schultz wrote:

> Den grafiske email klient jeg bedst kan lide under linux er evolution.
> Den har "det hele" og jeg har ikke selv løbet ind i nogle rigtige bugs.
> Kmail irritere mig af en eller anden grund jeg ikke helt kan forklare.

Jeg har det lige omvendt, evolution røg meget hurtigt ud igen, den er
simpelthen ikke min kop te, mens KMail passer mig beder.

En ting jeg savnede i evoluton, som jeg har i KMail, det er at jeg godt kan
lide at kunne ændre min afsender e-mail adr. for den enkelte mail, det
kunne jeg ikke med evolution, men i KMail, der skriver jeg bare det jeg vil
bruge i From: fæltet.
Filtere bruger jeg ikke til noget, jeg bruger Procmail og Postfix's UCE
kontrol istædet.

Ivar Madsen