Mangler synaptic i Mepis :-(
Fra : Michael

Dato : 05-01-05 23:33

Jeg kan ikke finde Synaptic Package Manager nogle steder.
Prøvet på nuværende tidspunkt:
apt-get update
apt-get install
apt-get install synaptic

Prøvet at slette package cache i Mepis system center.
Har før installeret Synaptic Package Manager i knoppix 3.3 3.6 3.7
uden problemer.

Hjælp ønskes!

Michael

Fra : Sune Vuorela

Dato : 05-01-05 23:44

On 2005-01-05, Michael <nospam2me@invalid.dk> wrote:
> Jeg kan ikke finde Synaptic Package Manager nogle steder.
> Prøvet på nuværende tidspunkt:
> apt-get update
> apt-get install
> apt-get install synaptic

Nu er jeg ikke lige så stiv i mepis, men lidt har jeg da leget med
debian og pakkearkiver - og det er vidst bare en debian i forklædning.

(Nogen der kan fortælle hvad forskellen er - mepis.org gav ikke så
meget)

Bruger mepis debians almindelige pakkearkiv?
Har kun kunnet finde bonusarkiver til mepis - og de var relativt tomme.
Hvis mepis bruger debians pakkearkiv, har du så de korrekte sarge eller
unstable linjer i din /etc/apt/sources.list

Til debianhajer: Når I installerer debian hos nybegyndere, så husk at
installere synaptic pakkemanager også. Den er rar for sådanne nogle.

--
Sune

Fra : Jes Vestervang

Dato : 05-01-05 23:44

Michael <nospam2me@invalid.dk> writes:

> Jeg kan ikke finde Synaptic Package Manager nogle steder.
> Prøvet på nuværende tidspunkt:
> apt-get update
> apt-get install
> apt-get install synaptic

Hvordan ser din /etc/apt/sources.list ud? Det er den, der indeholder
listen over servere hvorfra pakker kan hentes.
--
mvh Jes Vestervang @ Debian Sid

Fra : Michael

Dato : 05-01-05 23:55

Jes Vestervang wrote:

> Hvordan ser din /etc/apt/sources.list ud? Det er den, der indeholder
> listen over servere hvorfra pakker kan hentes.

# This file may be edited by the MEPIS System Center
# Do not modify the comments manually!
# Change sources only in the section at the end of this file!

# Primary
deb ftp://ftp.us.debian.org/debian testing main contrib non-free
#deb-src ftp://ftp.us.debian.org/debian testing main contrib non-free
deb ftp://ftp.us.debian.org/debian unstable main contrib non-free
#deb-src ftp://ftp.us.debian.org/debian unstable main contrib non-free

# non-us
deb ftp://non-us.debian.org/debian-non-US testing/non-US main contrib
non-free
#deb-src ftp://non-us.debian.org/debian-non-US testing/non-US main
contrib non-free
deb ftp://non-us.debian.org/debian-non-US unstable/non-US main contrib
non-free
#deb-src ftp://non-us.debian.org/debian-non-US unstable/non-US main
contrib non-free
deb http://download.videolan.org/pub/videolan/debian sid main

# MEPIS cds
#deb file:/mnt/auto/cdrom unstable main

# MEPIS pool - specific packages available on-line
deb http://2004.mepis.org/mepis testing main

# DO NOT EDIT ABOVE THIS LINE
# mplayer
deb ftp://ftp.nerim.net/debian-marillat/ unstable main
# java
deb ftp://metalab.unc.edu/pub/linux/devel/lang/java/blackdown.org/debian
unstable main non-free

Michael

Fra : Sune Vuorela

Dato : 06-01-05 00:04

On 2005-01-05, Michael <nospam2me@invalid.dk> wrote:

> [...]
> deb ftp://ftp.us.debian.org/debian unstable main contrib non-free
> #deb-src ftp://ftp.us.debian.org/debian unstable main contrib non-free

Hvis du retter us i ovenstående til de eller se - så får du et hurtigere
spejl placeret i enten tyskland eller i sverige.
Synaptic burde være i debian testing og debian unstable.

> # MEPIS pool - specific packages available on-line
> deb http://2004.mepis.org/mepis testing main

Det er et næsten tomt arkiv. Men lidt er der da, men ingen synaptic

Hvordan fejler
apt-get update
apt-get install synaptic ?

Fra : Michael

Dato : 06-01-05 00:15

Sune Vuorela wrote:

> Det er et næsten tomt arkiv. Men lidt er der da, men ingen synaptic
>
> Hvordan fejler
> apt-get update

root@0[michael]# apt-get install synaptic
Indlæser pakkelisterne... Færdig
Opbygger afhængighedstræ... Færdig
synaptic er i forvejen den nyeste version.
0 opgraderede, 0 netop installerede, 0 at fjerne og 607 ikke opgraderede.
W: Kunne ikke finde kildepakkelisten ftp://metalab.unc.edu unstable/main
Package
(/var/lib/apt/lists/metalab.unc.edu_pub_linux_devel_lang_java_blackdown.org_de
bian_dists_unstable_main_binary-i386_Packages) - stat (2 Ingen sådan fil
eller f
ilkatalog)
W: Du kan muligvis rette problemet ved at køre 'apt-get update'
root@0[michael]# apt-get update
Havde http://download.videolan.org sid/main Packages
Ignorerer http://download.videolan.org sid/main Release
Havde ftp://non-us.debian.org testing/non-US/main Packages
Havde ftp://non-us.debian.org testing/non-US/main Release
Havde http://2004.mepis.org testing/main Packages
Havde http://2004.mepis.org testing/main Release
Havde ftp://non-us.debian.org testing/non-US/contrib Packages
Havde ftp://non-us.debian.org testing/non-US/contrib Release
Havde ftp://ftp.nerim.net unstable/main Packages
Havde ftp://non-us.debian.org testing/non-US/non-free Packages
Havde ftp://non-us.debian.org testing/non-US/non-free Release
Havde ftp://ftp.nerim.net unstable/main Release
Havde ftp://non-us.debian.org unstable/non-US/main Packages
Havde ftp://non-us.debian.org unstable/non-US/main Release
Havde ftp://non-us.debian.org unstable/non-US/contrib Packages
Havde ftp://non-us.debian.org unstable/non-US/contrib Release
Havde ftp://non-us.debian.org unstable/non-US/non-free Packages
Havde ftp://non-us.debian.org unstable/non-US/non-free Release
Henter:1 ftp://ftp.us.debian.org testing/main Packages [3225kB]
Henter:2 ftp://metalab.unc.edu unstable/main Packages
Fejl ftp://metalab.unc.edu unstable/main Packages
Unable to fetch file, server said
'/pub/linux/devel/lang/java/blackdown.org/de
bian/dists/unstable/main/binary-i386/Packages.gz: No such file or
directory '
Henter:3 ftp://metalab.unc.edu unstable/main Release
Ignorerer ftp://metalab.unc.edu unstable/main Release
Havde ftp://metalab.unc.edu unstable/non-free Packages
Havde ftp://metalab.unc.edu unstable/non-free Release
Henter:4 ftp://ftp.us.debian.org testing/main Release [81B]
Henter:5 ftp://ftp.us.debian.org testing/contrib Packages [56,7kB]
Henter:6 ftp://ftp.us.debian.org testing/contrib Release [84B]
Havde ftp://ftp.us.debian.org testing/non-free Packages
Henter:7 ftp://ftp.us.debian.org testing/non-free Release [85B]
Henter:8 ftp://ftp.us.debian.org unstable/main Packages [3389kB]
Henter:9 ftp://ftp.us.debian.org unstable/main Release [82B]
Havde ftp://ftp.us.debian.org unstable/contrib Packages
Henter:10 ftp://ftp.us.debian.org unstable/contrib Release [85B]
Henter:11 ftp://ftp.us.debian.org unstable/non-free Packages [68,8kB]
Henter:12 ftp://ftp.us.debian.org unstable/non-free Release [86B]
Hentede 6740kB på 55s (121kB/s)
Kunne ikke hente
ftp://metalab.unc.edu/pub/linux/devel/lang/java/blackdown.org/debian/dists/unstable/main/binary-i386/Packages.gz
Unable to fetch file, server said
'/pub/linux/devel/lang/java/blackdown.org/debian/dists/unstable/main/binary-i386/Packages.gz:
No such file or directory '
Indlæser pakkelisterne... Færdig
E: Nogle indeksfiler kunne ikke hentes, de er blevet ignoreret eller de
gamle bruges i stedet.
root@0[michael]#

[...]
Packages

Fra : Sune Vuorela

Dato : 06-01-05 00:28

On 2005-01-05, Michael <nospam2me@invalid.dk> wrote:
> [...]

Okay. Vi tager lige det her i småbidder:

> root@0[michael]# apt-get install synaptic
> Indlæser pakkelisterne... Færdig
> Opbygger afhængighedstræ... Færdig
> synaptic er i forvejen den nyeste version.

Her skriver den at synaptic er installeret. Du bør derfor kunne starte
den ved at skrive synaptic - evt. som root.

> 0 opgraderede, 0 netop installerede, 0 at fjerne og 607 ikke opgraderede.

Denne linje giver sig selv. Måske bør du prøve en apt-get upgrade - Men
vær opmærksom på hvad den skriver inden du svarer ja !! Måske ville jeg
fjerne alle linjer med enten unstable eller sid fra sources.list inden
(evt udkommentere dem vha havelåge # )

> [...]
> bian_dists_unstable_main_binary-i386_Packages) - stat (2 Ingen sådan fil

Hmm... Der er åbenbart et spejl - dit blackdown-mirror der er dødt

Hvis du udskifter linjen hvor der står det der med metalab.unc.edu med:

deb http://www.carfield.com.hk/mirror/blackdown/debian/ unstable main

så får du ikke den fejl tror jeg.

Herefter bør du køre apt-get update.

> [...]
> Henter:1 ftp://ftp.us.debian.org testing/main Packages [3225kB]
> Henter:2 ftp://metalab.unc.edu unstable/main Packages

En masse linjer der fortæller hvor der er kommet nye fillister som den
henter og hvor der ikke er kommet nye fillister (Hvor den gamle som den
_havde_ i forvejen)

> [...]
> directory '
> Henter:3 ftp://metalab.unc.edu unstable/main Release

Det var så denne som den ikke henter ... Fordi det spejl ikke eksisterer
mere.

Håber på at det giver mening det jeg skriver.

--
Sune

Fra : michael

Dato : 06-01-05 13:16

Jeg havde ikke tænkt på at bruge synaptic kommando i en
terminal.
Kom med denne fejl meddelse:
> assword:
> root@0[michael]# synaptic
>
> (synaptic:1802): Gdk-WARNING **: locale not supported by Xlib
>
> (synaptic:1802): Gdk-WARNING **: can not set locale modifiers
>
> (synaptic:1802): Gdk-CRITICAL **: file gdkgc.c: line 465

(gdk_gc_get_colormap): assertion `GDK_IS_GC (gc)' failed

Har kørt synaptic og har hentet alle opdateringer, men jeg ved
ikke hvordan jeg kommer videre nu. Synaptic er ved at installere
noget Java.
Teminal: bla. bla bla. license agremet (END)

Hvad skal taste så den fortsætter med opdateringen?
Michael

Fra : Michael

Dato : 06-01-05 13:53

Jeg har opgivet at bruge Mepis
Jeg kom desværre til at lukke terminalen inden
den var færdig med at opdatere. Nu kan jeg
ikke logge ind i KDE, bliver smidt ud.
Jeg prøver måske Mepis på et andet tidspunkt.
Jeg går tilbage til Knoppix eller måske Ubuntu
Jeg synes I er meget hjælpsomme i denne gruppe
Takker for hjælpen!

Michael