Mounte iso image?
Fra : Kasper Nordal Lund

Dato : 01-01-05 19:28

Hej ng.

Jeg forsøger at mounte et iso image med følgende kommando:

#mount -o loop fil.iso /mnt/iso

jeg har også prøvet med følgende:

#mount -t iso9660 -o loop=/dev/loop1 fin.iso /mnt/iso

Men jeg får i begge tilfælde følgende output:

mount: Not a directory

Hvad gør jeg forkert?

/mnt/iso er oprettet og der er rettigheder til alt.

/Kasper

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 01-01-05 19:29

Kasper Nordal Lund <someone@somewhere.com> skrev 2005-01-01:
> /mnt/iso er oprettet og der er rettigheder til alt.

Er iso også et katalog?

Thomas

Fra : Kasper Nordal Lund

Dato : 01-01-05 19:39

On Sat, 01 Jan 2005 18:29:15 +0000, Thomas S. Iversen wrote:

> Er iso også et katalog?
>
> Thomas
Katalog? den er oprettet som en mappe med mkdir /mnt/iso, så det er vist
et ja - jeg går ud fra at katalog er et andet ord for mappe.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 01-01-05 19:58

Kasper Nordal Lund wrote:

> Katalog? den er oprettet som en mappe med mkdir /mnt/iso, så det er vist
> et ja - jeg går ud fra at katalog er et andet ord for mappe.

Kært barn har mange navne, dette går også som dir, direktori m.fl.

Når jeg skal mounte en iso fil skriver jeg

mount -o loop /var/spool/CD1.iso /mnt/inst/cd1

Du skriver at du prøvet med
mount -t iso9660 -o loop=/dev/loop1 fin.iso /mnt/iso

jeg ved ikke hvad -t er til, men du skal ikke have = tegnet, og hvis et
filnavn indeholder mellemrum, så skal du have filnavn (incl evt. sti) i " "
altså bliver det til

mount -o loop "/dev/loop1 fin.iso" /mnt/iso

Hvis du har andre tegn, som BASH (eller hvilken komandofortolker du nu måtte
bruge) fortolker som special tegn, så skal du også have "" om det.

Ivar Madsen

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 01-01-05 20:02

Kasper Nordal Lund <someone@somewhere.com> skrev 2005-01-01:

> #mount -o loop fil.iso /mnt/iso

prøv

mount -t iso9660 -o loop fil.iso /mnt/iso

Thomas

Fra : Jesper Staun Hansen

Dato : 01-01-05 23:29

Kasper Nordal Lund wrote:
> Hej ng.
>
> Jeg forsøger at mounte et iso image med følgende kommando:
>
> #mount -o loop fil.iso /mnt/iso
>
> mount: Not a directory

Kan vist ikke sige andet end mount ikke kan fine den mappe der...
Udover det er det rigtigt nok. Har prøvet din lille kommando du gav.

#ll /mnt/

Skulle give en linje med

drwxr-xr-x 11 root root 6144 Sep 28 2003 iso/

Hvis den ikke findes... ja så er det dit problem

Fra : Jes Vestervang

Dato : 03-01-05 22:25

Jesper Staun Hansen <dsl125723@vip.cybercity.dk> writes:

> #ll /mnt/

$ ll
-bash: ll: command not found

'll' er jo et alias for 'ls -l', som vist kun findes i RedHat-
kloner. Det kan godt betale sig at være opmærksom på den slags, hvis
det ikke skal være alt for irriterende at komme over på et andet
system, ligesom det jo også kan give bøvl i situationer som denne.
--
mvh Jes Vestervang @ Debian Sid

Fra : Sune Vuorela

Dato : 03-01-05 22:29

On 2005-01-03, Jes Vestervang <jes.vestervang@gmail.com> wrote:

> [...]
> det ikke skal være alt for irriterende at komme over på et andet
> system, ligesom det jo også kan give bøvl i situationer som denne.

Den er også næsten som alias i debian. I standard .bashrc er den
udkommenteret, så hvis man fjerner en havelåge, så har man den som alias
;)

--
Sune

Fra : Allan Joergensen

Dato : 04-01-05 08:35

Jes Vestervang <jes.vestervang@gmail.com> wrote:

> [...]
> det ikke skal være alt for irriterende at komme over på et andet
> system, ligesom det jo også kan give bøvl i situationer som denne.

SuSE bruger det også; jeg har altid troet at det var noget nogen havde
fundet på for at hjælpe nye brugere indtil en kollega fortalte mig at
det også findes i HPUX.

Allan Joergensen

"Everybody remember where we parked." -Admiral Kirk, ST:IV

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 04-01-05 09:14

Allan Joergensen <allan@nowhere.dk> writes:

> Jeg har altid troet at det var noget nogen havde
> fundet på for at hjælpe nye brugere indtil en kollega fortalte mig at
> det også findes i HPUX.

Det citat er lige til en eller andens .sig ....

--
O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N

Fra : Jesper Krogh

Dato : 04-01-05 09:23

I dk.edb.system.unix, skrev Allan Joergensen:

> SuSE bruger det også; jeg har altid troet at det var noget nogen havde
> fundet på for at hjælpe nye brugere indtil en kollega fortalte mig at
> det også findes i HPUX.

Nye brugere kan måske ikke komme fra HPUX?

Jesper

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk
Danmark har fået sit eget Mozillaforum:

Fra : Allan Joergensen

Dato : 04-01-05 10:02

Jesper Krogh <jesper@krogh.cc> wrote:

> Nye brugere kan måske ikke komme fra HPUX?

Hvis man læser det bagfra så kunne det også være fordi nogen havde fået
ideen med ll for lang tid siden.

--
Allan Joergensen

"Hop in the time machine, Hobbes!" - Calvin

Fra : Kasper Dupont

Dato : 02-01-05 14:00

Kasper Nordal Lund wrote:

> [...]
>
> jeg har også prøvet med følgende:
>
> #mount -t iso9660 -o loop=/dev/loop1 fin.iso /mnt/iso
>
> Men jeg får i begge tilfælde følgende output:

Prøv lige at skrive: ls -ld fil.iso /mnt/iso

--
Kasper Dupont

Fra : Kasper Nordal Lund

Dato : 02-01-05 18:23

On Sat, 01 Jan 2005 19:27:37 +0100, Kasper Nordal Lund wrote:

> Hej ng.
>
> Jeg forsøger at mounte et iso image med følgende kommando:

Tak for svarene alle sammen, jeg har klaret det. Det var fordi det var en
iso fil lavet med et specielt program, og den skulle derfor pakkes ud med
et specielt program.

Jeg kunne til orientering heller ikke mounte den med daemontools (windows
prog.)