administratorkonto i samba
Fra : John Wegge

Dato : 31-12-04 15:25

er det ikke muligt at oprette en administrator i samba - der så fungere som
administrator på xp pro klienterne - det er lidt besværligt at skulle
tilføje en adminsitrator manuelt på alle klienterne

/john

Fra : Morten Graae

Dato : 03-01-05 07:36

On Fri, 31 Dec 2004 15:25:02 +0100, "John Wegge" <weggeXX@klog.dk>
wrote:

>er det ikke muligt at oprette en administrator i samba - der så fungere som
>administrator på xp pro klienterne - det er lidt besværligt at skulle
>tilføje en adminsitrator manuelt på alle klienterne
tilføj i smb.conf

domain admin group = brugernavn1 brugernavn2

Fra : John Wegge

Dato : 03-01-05 20:50

> tilføj i smb.conf
>
> domain admin group = brugernavn1 brugernavn2

Ja det troede jeg også at det bare var det - men det har jeg desværre ikke
fået til at virke...
men jeg lurede fra www.samba.org at man skal knytte unix-grupper til
NT-gruppen
http://us1.samba.org/samba/docs/man/Samba-HOWTO-Collection/groupmapping.html

eks admins til Domain Admins
root# net groupmap add ntgroup="Domain Admins" unixgroup=admins

de brugere der så er medlem af admins på samba/linux - fungere nu fint som
Administratorer på xp/2000 klienter... kanon - lige hvad vi skulle bruge...

/john