Parted
Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 28-12-04 00:52

Sad og var i gang med at re-size mit swap space med parted, men efter
boot på disketten (de der små plastik dimser) og start af parted med

parted /dev/hda

skrev den noget om geometri og cylinder 1024 lå på et eller andet.

Mit bundkort er et ældre Pentium II, og disken er en 160GB, som af BIOS
opfattes anderledes, men Linux (2.6) kan fint arbejde med disken.

Da jeg ikke lige gider miste min /dev/hda - men kan jeg bare fortsætte
og ignorere meddelelsen ?

Jeg har lige nu

Device Boot Start End Blocks Id System
/dev/hda1 * 1 510 4096543+ 83 Linux
/dev/hda2 511 549 313267+ 82 Linux swap
/dev/hda3 550 1824 10241437+ 83 Linux
/dev/hda4 1825 19457 141637072+ 83 Linux

hvor hda1 er root, hda3 er home og hda4 er til diverse.

men havde tænkt at slette hda2 og hda3, oprette en ny hda2 til swap -
blot større, også give hda3 resten. Er parted metoden eller skal jeg
over i en winbox med partion magic eller noget tredje ?

parted advarer om at hvis jeg rette i en Linux partion skal jeg rette i
LILO også - men også når jeg "bare" retter i deres størrelse ?

Jørn

Fra : Søren Agergaard Chri~

Dato : 28-12-04 09:13

Hej Jørn

parted er kommandoen, men den er måske ikke lige den mest
brugervenlige måde at gøre det på. Jeg vil anbefale at du bruger qparted
istedet. Den har et nemt grafisk interface og integrerer også tools til
at resize filsystemer mm. Det nemmeste er at downloade en knoppix linux,
brænde den over på en cd og boote derfra. Start en terminal og skriv
qparted .

Du kan selvfølgelig også bruge partitionmagic fra windows (det er
buy-ware, knoppix / qparted er gratis).

Mvh Søren

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 28-12-04 10:00

Søren Agergaard Christensen wrote:
> [...]
> filsystemer mm. Det nemmeste er at downloade en knoppix linux, brænde
> den over på en cd og boote derfra. Start en terminal og skriv qparted .

Men qparted er vel "bare2 en frontend til parted- det betyder vel at de
beskeder jeg har fået stadig er nogen som jeg skal tage stilling til?

> Du kan selvfølgelig også bruge partitionmagic fra windows (det er
> buy-ware, knoppix / qparted er gratis).

PM - Det var mest ment som en provokation i dette forum

Fra : Søren Agergaard Chri~

Dato : 29-12-04 08:53

Jørn Hundebøll wrote:

> Men qparted er vel "bare2 en frontend til parted- det betyder vel at de
> beskeder jeg har fået stadig er nogen som jeg skal tage stilling til?

> PM - Det var mest ment som en provokation i dette forum

qparted er ikke 'kun' en frontend til parted, den integrerer også
forskellige fs-tools til resizeing af filsystemer. Den kan resize både
linux-, dos- og nt-filsystemer.

Du skal selvfølgelig stadigt forholde dig til om partitioner du vil
slette indeholder data som skal gemmes og sørge for at få dem backet-op
inden du sletter partitionen.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 28-12-04 10:10

Jørn Hundebøll wrote:

> [...]
>
> parted /dev/hda
>
> skrev den noget om geometri og cylinder 1024 lå på et eller andet.

Den beskrivelse er ret upræcis. Hvis det bare drejer
sig om, at disken er større end 1024 cylindre, så er
der ingen grund til at bekymre sig. Men, hvis der er
andre problemer, så skal du passe på.

> Mit bundkort er et ældre Pentium II, og disken er en 160GB, som af BIOS
> opfattes anderledes, men Linux (2.6) kan fint arbejde med disken.

Du skal være glad for, at maskinen overhovedet kan
boote fra den disk. BIOS kan sikkert ikke tilgå mere
end de første GB (hvor det præcise antal kunne være
504MB, 7.8GB, 31.5GB, 64GB, eller 128GB afhængigt af
BIOS). Bare sørg for at /boot altid ligger tidligt
på disken.

> Da jeg ikke lige gider miste min /dev/hda - men kan jeg bare fortsætte
> og ignorere meddelelsen ?

Man skal altid passe på, når man partitionerer.

> [...]
> /dev/hda3 550 1824 10241437+ 83 Linux
> /dev/hda4 1825 19457 141637072+ 83 Linux
>
> hvor hda1 er root, hda3 er home og hda4 er til diverse.

Nu skal vi så til at gætte på geometrien. Du har
8032.5KB per cylinder. Det vil sige 16065
sektorer. Den eneste måde det kan gå op er med
63 sektorer per spor og 255 spor per cylinder.

Hvis BIOS og partitionstabel er enige om geometri
må der foregå translation og BIOS kan i så fald
tilgå mindst 7.8GB af disken.

Hvis ikke de er enige, så er det ikke til at vide,
hvad der vil ske.

> men havde tænkt at slette hda2 og hda3, oprette en ny hda2 til swap -
> blot større, også give hda3 resten. Er parted metoden eller skal jeg
> over i en winbox med partion magic eller noget tredje ?

Hvis du blot sletter de to partitioner og opretter
nye, så er der ingen problemer. Du mister selvfølgelig
alle data på partitionerne. Har du nu husket at
backupkopiere /home? Og er du nu helt sikker på,
hvad du har hvor?

> parted advarer om at hvis jeg rette i en Linux partion skal jeg rette i
> LILO også - men også når jeg "bare" retter i deres størrelse ?

Det er kun relevant hvis du ændrer på /boot. Hvis jeg
har forstået dig rigtigt ligger /boot på hda1, som du
ikke har tænkt dig at ændre på.

--
Kasper Dupont

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 29-12-04 01:23

Kasper Dupont wrote:

> Den beskrivelse er ret upræcis. Hvis det bare drejer
> sig om, at disken er større end 1024 cylindre, så er
> der ingen grund til at bekymre sig. Men, hvis der er
> andre problemer, så skal du passe på.

Der var andre problemer - den sagde at man ikke kunne have en partion
udenfor disken, og nægtede at kører videre

> [...]
> 504MB, 7.8GB, 31.5GB, 64GB, eller 128GB afhængigt af
> BIOS). Bare sørg for at /boot altid ligger tidligt

Jeg har set samme "fænomen" på min gamle server - men Linux har har
været ligeglad med hvad BIOS siger. Men jeg har også altid haft boot
liggende først, og aldrig over 10 GB.

> [...]

> må der foregå translation og BIOS kan i så fald
> tilgå mindst 7.8GB af disken.
>
> Hvis ikke de er enige, så er det ikke til at vide,

Så vil parted ikke virker - ved jeg nu.

> [...]
> alle data på partitionerne. Har du nu husket at
> backupkopiere /home? Og er du nu helt sikker på,

Men da parted ikke virkede, måtte jeg logge ind i terminal mode som
root. Unmounte alt, stoppe postfix, ftp, samba, apache osv, lave en
ekstra backup af home - både en tar samt en copy copy til en helt anden
disk, også bruge fdisk til at slette de to partioner, og oprette dem
igen med de nye størrelser. Exit fdisk, mkfs den ene partion og mkswap
-c den anden (-c var nødvendigt for at få den til at acceptere den nye
størrelse ???), også smide min backup tilbage og reboote igen - og vupti
- det virkede s... sørme.

Men føj hvor er man lidt nervøs mens det står på.

Jørn