[Ubuntu/Hoary] ntpd: Cannot find user `ntp~
Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 27-12-04 05:23

Jeg har for nylig installeret ntp-server (1:4.2.0a-11ubuntu2) fra
Ubuntu/Hoary på en pc der kører Linux 2.6.9, og vil gerne have runit¹
til at holde ntpd i luften. Det pudsige er at hvis ntpd startes fra
init (v.hj.af scriptet ntp-server) eller fra runsv, så nægter ntpd at
starte, men skriver fejlmeddelelsen "Cannot find user `ntp'" til syslog.
Hvis jeg kører init- eller run-scriptet manuelt fra en root-prompt,
kører ntpd som forventet. Er det ikke en besynderlig opførsel?

Jeg benytter flg. run-script:

#v+

#!/bin/sh

exec 2>&1
exec 0</dev/null

echo '====== start by runsv ======'

/usr/bin/svwaitup -v /var/service/dnscache || {
   sleep 1
   exit 1
}

exec /command/envdir ./env /bin/posh -c '
   echo "<env>";
   set;
   echo "</env>";
   exec /usr/bin/nice --adjustment="${NICELEVEL}" \
      /usr/sbin/ntpd -n -p /var/run/ntpd.pid -c /etc/ntp.conf
'
echo "${0}: error starting service" >&2
exit 1

# eof

#v-

Jeg tænkte først at det måske kunne være et chroot-problem, men dels
kører ntpd ikke chroot()'et, dels hjælper det ikke at tilføje "-i /"
til kommandolinjen.

Nogen der har oplevet det samme, eller som har forslag til fejlsøgning?

På forhånd tak for hjælpen.

¹) <http://smarden.org/runit/>
--
Klaus Alexander Seistrup