MS Windows
briani 27239
XP i sort skærm med Geforce :o(
Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 30-01-05 10:04

Jeg har lovet at kigge på en kammerats computer. Den vil ikke starte op i
Windows XP Pro. Den booter fint op, og det sidste skærmen viser inden den
går i sort er der hvor der står Windows XP pro og der kører den lille
statusbar i bunden. Derefter går skærmen i sort og der sker ikke mere.

Den kan starte i fejlsikret tilstand uden problemer. Hvis jeg i
enhedshåndtering fjerner grafikkortet (Geforce4 4400) så kan den godt starte
op i normal tilstand, men så snart jeg installerer driver til grafikkortet
har jeg samme problem igen. Det er både med gamle og nye drivere.

Jeg har prøvet at gendanne til tidligere punkter i systemgendannelsen uden
held.

Er der nogen der har nogle ideer til hvad der kan være galt inden jeg
formatterer det hele og begynder forfra? Det er Windows XP Pro SP1.

På forhånd tak.

--
MVH Thomas
http://www.pudekamp.dk - live webcam

Fra : Torben

Dato : 30-01-05 10:14

".°o.O Thomas O.o°." <flash4 it.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er der nogen der har nogle ideer til hvad der kan være galt inden jeg
> formatterer det hele og begynder forfra? Det er Windows XP Pro SP1.

Kunne måske være et defekt grafikkort, prøv et andet.
--
Mvh Torben

Fra : Futte

Dato : 30-01-05 10:21

> [...]
>
> Er der nogen der har nogle ideer til hvad der kan være galt inden jeg
> formatterer det hele og begynder forfra? Det er Windows XP Pro SP1.

Hej
Noget kunne tyde på at du har fat i en forkert driver
til grafikkortet, prøv at hente den sidste nye fra
producentens hjemmeside, ikke NVidia, men producenten
af kortet.

Mvh
Futte.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 30-01-05 18:29

..°o.O Thomas O.o°. wrote:

> Er der nogen der har nogle ideer til hvad der kan være galt inden jeg
> formatterer det hele og begynder forfra? Det er Windows XP Pro SP1.

Noget tyder på en forkert opløsning - skærmen kan ikke vise det
grafikkortet sender ud.

Gå i fejlsikret tilstand og fjern grafikkortet. Start op normalt og
installér grafikkortet - _genstart ikke_ men sæt korrekt opløsning.
Derefter genstartes.

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 30-01-05 20:04

> Noget tyder på en forkert opløsning - skærmen kan ikke vise det
> grafikkortet sender ud.

Var også mit første bud.

> Gå i fejlsikret tilstand og fjern grafikkortet. Start op normalt og
> installér grafikkortet - _genstart ikke_ men sæt korrekt opløsning.
> Derefter genstartes.

Det hjælper ikke - hælder nu mere til et defekt grafikkort. Det er bare
underligt, at det kun er når driveren til kortet er installeret at problemet
opstår. Har også prøvet med MSI's driver i stedet for Nvidias uden held.

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 30-01-05 20:44

> [...]
problemet
> opstår. Har også prøvet med MSI's driver i stedet for Nvidias uden held.

Hmm... har nu byttet grafikkort i to maskiner. Og nu virker begge
maskiner... underligt... begge kort geforce - det ene et G4 ti4400 det andet
et G3 ti200. Underligt at G4 4400 ikke kan køre på den ene maskine.

Fra : John Vedsegaard

Dato : 30-01-05 23:10

> [...]
> andet
> et G3 ti200. Underligt at G4 4400 ikke kan køre på den ene maskine.

Det kan være opstæning af AGP hastighed i BIOS.

Nogle kort kan KUN køre i EN hastighed.

John

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 31-01-05 00:29

> [...]
>
> Gå i fejlsikret tilstand og fjern grafikkortet. Start op normalt og
> installér grafikkortet - _genstart ikke_ men sæt korrekt opløsning.

Jeg rodede med sådan en pc for nylig. Ved installation af driver satte den
automatisk en forkert opløsning i forhold til skærmen (tft) så den startede
hele tiden op med sort skærm. Jeg fjernede også i Fejlsikret og
geninstallerede så efterfølgende, men så lavede den samme nummer igen.
Løsningen blev så at starte i VGA-tilstand i stedet for.
Der starter den op med standard driver, men den rigtige driver læses
åbenbart også ind, og nu kan man bare ændre opløsningen til en, som skærmen
kan klare, og det virkede så.

Kurt

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 31-01-05 01:09

Kurt B. Andersen wrote:

> Jeg rodede med sådan en pc for nylig. Ved installation af driver
> satte den automatisk en forkert opløsning i forhold til skærmen (tft)
> så den startede hele tiden op med sort skærm. Jeg fjernede også i

Jeg har prøvet det selv og jeg fandt ud af at løse det ved at ignorere
driverinstallationens opfordring om at genstarte maskinen.

> samme nummer igen. Løsningen blev så at starte i VGA-tilstand i
> stedet for. Der starter den op med standard driver, men den rigtige
> driver læses åbenbart også ind, og nu kan man bare ændre opløsningen

Ja, det er underligt at man skal bøvle sådan med det... :-/