MS Windows
briani 27239
Alle gode gange 3 (DCOM fejl)
Fra : LDA

Dato : 29-01-05 04:51

Hej.

Her er en lille gåde til de kvikke.
Hver gang jeg starter/gen-starter min pc'er kan jeg inde under
'Computeradministration - Logbog - System' se 3 fejl, som altid dukker op
ved hver eneste opstart.
De ser således ud:

1) Fejlen "Tjenestedatabasen er låst. " opstod på DCOM under forsøg på at
starte tjenesten winmgmt med argumenterne "" for at køre serveren:
{8BC3F05E-D86B-11D0-A075-00C04FB68820}

2) Fejlen "Tjenestedatabasen er låst. " opstod på DCOM under forsøg på at
starte tjenesten netman med argumenterne "" for at køre serveren:
{BA126AE5-2166-11D1-B1D0-00805FC1270E}

3) Fejlen "Tjenestedatabasen er låst. " opstod på DCOM under forsøg på at
starte tjenesten EventSystem med argumenterne "" for at køre serveren:
{1BE1F766-5536-11D1-B726-00C04FB926AF}

Fælles for alle 3 fejl er: Kilde: DCOM, Kategori: Ingen, HændelsID: 10005
Hvis jeg så installerer softwaren til min printer (Brother DCP-110C) dukker
der en fjerde fejl op i logbogen. Fejlbeskrivelsen er magen til de 3 andre,
bortset fra at tjenesten nu hedder 'StiSvc'
Det skal siges, at pc'eren ser umiddelbart ud til at køre fint - også når
printeren bliver installeret, men når jeg nu ser disse fejl i Logbogen, så
er der alligevel noget der tyder på, at visse ting ikke fungerer helt efter
hensigten.
Jeg har fjernet og af-installeret al ekstern usb-udstyr undtagen mus
(MX-1000) og keyboard (Logitech Internet Navigator SE) der begge kører ps/2.
Jeg har ikke tidligere haft dette problem og undrer mig nu, hvorfor det
begynder at komme.En lille mistanke har jeg dog til et Sony Ericsson DCU-11
usb-kabel, som jeg installerede til min K700i. Det gav lidt problemer sammen
med printeren og har et par gange resulteret i en stopfejl - den berygtede
Blue Screen Of Death Jeg er >> næsten << sikker på, at DCOM-fejlene kom
efter installationen af dette usb-kabel, men selvom jeg har af-installeret
driver og software til kablet, så bliver DCOM-fejlene ved med at dukke op.

Jeg har været rundt forskellige steder på nettet og tjekke sagen, bl.a. hos
eventid.net og er ikke blevet klogere. Er der nogen af Jer derude, der har
et bud på, hvad der kan være galt og evt. hvad jeg kan gøre ved det ? Eller
skal jeg bare glemme alt om disse DCOM-fejl (pc'eren ser jo som sagt ud til
at køre godt nok) ?

Pc'eren er en P4 2.4 Ghz, Asus P4P800-E Deluxe, ATI-radeon 9600 Pro, 1 gb
Ram, Onboard LAN, Audigy 2 ZS lydkort.
I 'system tray' kører følgende programmer: MSN messenger, Creative Volume
Control, Kaspersky Anti Virus og Anti Hacker, ATI kontrolpanel samt software
til mus og keyboard.
Hele herligheden drives af Windows XP Prof. DK inkl. SP2.

Alle forslag hilses velkommen og jeg vil også følge op på denne tråd uanset
resultat.

På forhånd mange tak.
Mvh, LDA.

PS! Vedr. Systemgendannelse: Desværre kan jeg ikke gå så langt tilbage og
foretage dette......desværre

Fra : jda^fx

Dato : 29-01-05 13:09

On Sat, 29 Jan 2005 04:51:08 +0100, "LDA"
<bredgade75@fjern-dette.yahoo.dk> wrote:

> [...]
>er der alligevel noget der tyder på, at visse ting ikke fungerer helt efter

Jeg har tre bud: enten så har du en eller to tjenester der ikke
starter, du har fået slået DCOM fra eller du har noget i run som er
blevet afinstalleret. Hvis du prøver at gå ind i Kontrolpanel ->
administration -> tjenester kan du næsten nederst finde 'Windows
management instrumentation' Den skal stå til status: startet,
starttype: automatisk. Hvis den ikke gør det, højreklik på den, vælg
egenskaber og sæt den til starttype automatisk. Find derefter lidt
længere oppe 'Remote procedure call (RPC). Den skal stå på samme måde,
ellers sæt også den til automatisk start.
Prøv derefter at hente DCOMbobulator, et lille tool til at slå DCOM
til og fra med, det kan hentes her: http://grc.com/dcom/intro.htm Kør
..exe filen, vælg fanebladet DCOMbobulate Me og vælg Enable DCOM. Prøv
så at genstarte. Hvis det ikke hjælper, skal du ind og kigge på hvad
du har til at starte som muligvis kan lave problemer. Spybot (som man
bør have installeret alligevel, kan hentes her:
http://www.safer-networking.org/en/index.html) har en god oversigt
over hvad der starter: Vælg Mode -> advanced mode og Tools -> system
startup. Er der noget som ikke skal være der prøver du første at
fjerne check mærket, og hvis det hjælper sletter du den entry helt

jda^fx

Fra : LDA

Dato : 30-01-05 04:39

Hej igen.

Jeg prøvede de nævnte forslag men intet hjalp, så derfor forberedte jeg mig
på at om-installere Windows. Det skulle så vise sig ikke at være nødvendigt.
Jeg kontaktede min bror, som er høvding i en computerforretning og han var
også på bar bund i sagen om mine DCOM-fejl. Han foreslog en Bluetooth dongel
til min mobiltlf, som han smed ned til vores forældre, som jeg besøgte her
til aften. Nu er jeg hjemme igen og efter få minutter var mit mareridt
forbi. Det viste sig, at der faktisk stadig lå en 'Phone Monitor' i
Kontrolpanel fra min Sony Ericsson software, hvilket jeg jeg opdagede ved et
tilfælde (lidt pinlig, måske). Den fik jeg aflivet ganske hurtigt og efter
at have foretaget utallige reboots, så har der ikke været så meget som
skyggen af en eneste DCOM fejl. Glæden ville ingen ende tage, for det her
Bluetooth skulle jo også afprøves. Det krævede en lille smule setup, men det
var lige til at gå til - og det kørte bare perfekt med det samme og som en
ekstra gevinst, er der meget mere knald på Bluetooth forbindelsen i forhold
til usb-kablet.

Ergo holdte min teori om usb-kablet stik men samtidigt må jeg også erkende,
at jeg sov i timen, da jeg ikke opdagede den 'Phone Monitor' entry i
Kontrolpanel.
At den så kan lave så meget rav i den er en hel anden sag, som jeg ikke
orker at spekulere mere i
Jeg skylder alligevel at sige tak for hjælpen. Jeg fik da lært noget nyt og
håber, at dette indlæg kan medvirke til at hjælpe andre, der er uheldige at
komme i samme situation.

Mvh, LDA.