MS Windows
briani 27239
Laaaaangsom PC
Fra : Carsten Pedersen

Dato : 28-01-05 18:11

Hej,

Min computer er helt usandsynlig langsom til at starte op. Den har før været
langsom, men Jeg synes det er blevet værre efter et nedbrud under stormen d.
8 Januar, hvor maskinen stod tændt da der pludselig kom strømafbrydelse.
Efter en "Reparation" af Win XP Pro, er maskinen så blevet langsom til
opstart - det virker næsten som om at der går 30-60 sek. under opstart hvor
HD'en ikke arbejder, og der på skærmen bare står "Windows startes". Når
først den er startet kører det tilsyneladende OK. Jeg har tjekket for
unødvendige tjenester, og drivere der indlæses under start.
Hvad gør Jeg for at få hurtigere opstart?

mvh

Carsten Pedersen

Fra : MVN

Dato : 28-01-05 18:26

"Carsten Pedersen" <carstennp@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> unødvendige tjenester, og drivere der indlæses under start.
> Hvad gør Jeg for at få hurtigere opstart?

lyder underligt.... har du prøvet format c: ?

eller evt et tweak program

hvis du har XP så f.eks customizer xp eller tweak-xp

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 28-01-05 18:48

MVN wrote:

> lyder underligt.... har du prøvet format c: ?

Hvad skulle det hjælpe?

- Filsystemet fejler ikke noget...

Fra : Frede Plesner Sørens~

Dato : 28-01-05 19:21

> [...]
> unødvendige tjenester, og drivere der indlæses under start.
> Hvad gør Jeg for at få hurtigere opstart?

Prøv at give netkortet en adresse, hvis det ikke har.
F.eks 192.168.0.1, subnet 255.255.255.0
Det kunne lyde som om XP leder efgter en IP-adresse; men der er ikke nogen
server at hente den fra.

Fra : Hans Hansen

Dato : 28-01-05 23:38

"Frede Plesner Sørensen" <frede-plesnerFJERN@mail.sonofon.dk> skrev i en
meddelelse news:41fa828c$0$269$bc7fd3c@news.sonofon.dk...

> Prøv at give netkortet en adresse, hvis det ikke har.
> F.eks 192.168.0.1, subnet 255.255.255.0
> Det kunne lyde som om XP leder efgter en IP-adresse; men der er ikke nogen
> server at hente den fra.

Hvor gør man det henne ?
FULDLink dertil eks. kontrolpanel ---> ? ----> funktioner ?

vh Hans

Fra : jda^fx

Dato : 28-01-05 23:53

On Fri, 28 Jan 2005 23:38:27 +0100, "Hans Hansen" <hans@hansen.dk>
wrote:

>"Frede Plesner Sørensen" <frede-plesnerFJERN@mail.sonofon.dk> skrev i en
> [...]

kontrolpanel -> Netværksforbindelser -> højreklik på den forbindelse
du bruger til internet -> egenskaber vælg TCP/IP -> egenskaber. Der
kan du sætte manuelle egenskaber op for dine TCP/IP indstillinger. Men
husk lige at læse vejledningen igen fra din internet udbyder før du
gør det. Det er meget forskelligt for de forskellige udbydere hvordan
indstillingerne skal stå, om man har modem eller router etc.

jda^fx

Fra : Frede Plesner Sørens~

Dato : 29-01-05 17:21

> [...]
> gør det. Det er meget forskelligt for de forskellige udbydere hvordan
> indstillingerne skal stå, om man har modem eller router etc.

Nej, indstillinger>netværksforbindelser, vælg IKKE din internetforbindelse;
men din LAN forbindelse, under generelt marker Internetprotokol(TCP/IP) og
så egenskaber, hak i brug følgende og så udfyld IP + Subnet.
Jeg ved godt det kan være den samme; men hvis du bruger PPOE er der en
særskilt forbindelse, som XP opfatter som en opkaldsforbindelse.

Fra : jda^fx

Dato : 29-01-05 18:22

On Sat, 29 Jan 2005 17:21:11 +0100, "Frede Plesner Sørensen"
<frede-plesnerFJERN@mail.sonofon.dk> wrote:

> [...]
>Jeg ved godt det kan være den samme; men hvis du bruger PPOE er der en
>særskilt forbindelse, som XP opfatter som en opkaldsforbindelse.

Ja, well, kunne måske godt have været lidt mere nøjagtig, men når jeg
skrev 'den forbindelse du bruger til internet' så er det fordi der
hurtigt kan komme ret meget derinde. Et par firewire stik, en
LAN-forbindelse eller to, måske et usb modem og hvad ved jeg. Det
nytter jo ikke meget at sætte IP op på sin firewire

jda^fx

Fra : Carsten Pedersen

Dato : 29-01-05 09:14

> Prøv at give netkortet en adresse, hvis det ikke har.
> F.eks 192.168.0.1, subnet 255.255.255.0
> Det kunne lyde som om XP leder efgter en IP-adresse; men der er ikke nogen
> server at hente den fra.

Hej,

Jeg har godt nok overvejet denne mulighed tidligere, men i bogen fra
Cybercity står der at at "IP-adresse" og DNS-serveradresse" skal hentes
automatisk, og så er det vel ikke en mulighed?
Jeg prøver lige ad.

Carsten

Fra : Carsten Pedersen

Dato : 29-01-05 09:22

> [...]
> Cybercity står der at at "IP-adresse" og DNS-serveradresse" skal hentes
> automatisk, og så er det vel ikke en mulighed?

Det hjalp ikke at sætte en fast IP - opstarten blev ikke hurtigere

Carsten

Fra : Frede Plesner Sørens~

Dato : 29-01-05 17:14

> Det hjalp ikke at sætte en fast IP - opstarten blev ikke hurtigere
>
> Carsten

Microsoft har et program, der hedder bootvis (sådan ca.) det analyserer din
opstart.
Her kan du evt se, hvad det er der tager tid.

Fra : Carsten Pedersen

Dato : 29-01-05 18:08

"Frede Plesner Sørensen" <frede-plesnerFJERN@mail.sonofon.dk> skrev i en
meddelelse news:41fbb628$0$271$bc7fd3c@news.sonofon.dk...

> Microsoft har et program, der hedder bootvis (sådan ca.) det analyserer
din
> opstart.
> Her kan du evt se, hvad det er der tager tid.

Jeg har nu lavet et Trace på min boot, det er tilsyneladende Logon+service
der tager tiden, nemlig "Init time = 120,43 sec." ud af ialt 203 sec.
Mens den kører logon+service kommer der cpu-peaks på 30-50% med mellemrum af
ca. 6 sec. indtil det 70 sec. herefter er der relativt stille i ca. 35 sec,
hvorefter resten af bootprocessen kører.
Hvad kan det skyldes og kan Jeg gøre noget ved det?

Carsten

Fra : Carsten Pedersen

Dato : 29-01-05 20:38

> [...]
> sec,
> hvorefter resten af bootprocessen kører.
> Hvad kan det skyldes og kan Jeg gøre noget ved det?

Jeg har installeret service pack 2 igen, og nu er boottiden under 1 minut.

Carsten

Fra : C. Carlsen

Dato : 29-01-05 17:24

Har du prøvet at kører chkdsk, da der kan være fejl i indekset på
harddisken.
Vælg Denne computer->højreklik på harddisken->vælg egenskaber->vælge
fanebladet funktioner->tryk på "undersøg nu.."-> sæt kryds i begge vælg ->
genstart maskinen.

Dette plejer at hjælpe, når strømmen er taget til computeren, får XP selv
har lukkket ordentligt ned.