MS Windows
briani 27239
Windows problem eller ?
Fra : Steen Jensen

Dato : 27-01-05 20:15

Jeg har spurgt i dk.edb.hardware.drev men der var ingen der kunne løse mit
problem så nu prøver jeg så her. Her er har jeg klippet lidt i mine
indlæg.Håber ikke det virker for uoverskuelig.

Første indlæg
Jeg har lige opdaget at den enne af mine to diske køre ultra dma 4(seagate
barracuda ata IV 60 gb) og den anden ultra dma 5((hitachi deskstar 60gb)
Uanset hvor på den primæer ide de sidder. Uheldigvis er det den systemet er
på der køre ultra dma 4 som velsagtens er noget langsomere end ultra dma
5.Mit bundkort er et Abit TH7II.

Andet indlæg
Det eneste jeg har kunnet finde er at den skulle være en ATA 100 disk er det
så ikke ensbetydende med at den skulle køre ultra dma 5. Kan man ikke regne
med at ata 66 noget langsomere end ata 100 ? Jeg fandt denne opstilling.

ATA 33 = Ultra DMA Mode 2

ATA 66 = Ultra DMA Mode 4

ATA 100 = Ultra DMA Mode 5

ATA 133 = Ultra DMA Mode 6

Mvh Steen Jensen

Tredie Indlæg
Nu fatter jeg intet jeg har nu installeret xp forfra på Hitachi disken ( den
der godt kunne køre ultra dma 5)som før var sat som slave men nu sidder som
master og gæt engang nu er problemet det samme med den som det var med
Seagate disken den kan nu kun køre ultra dma 4.Kan det være en instilling i
min bios? Jeg har prøvet et program der hedder HD Tune det viser tydelig
forskel på disken der køre ultra dma 4 og den der køre 5 ca halv hastighed.
Men er det ikke mystisk når diskene sidder som slave er der ingen problem
med at køre dma 5 men så snart den sidder som master kan den/de kun køre 4.

Håber der er en der kan hjælpe.
Mvh Steen Jensen

Sidste indlæg

Master sidder på sidste stik og slave på det midterste og har for
sikkerheds skyld prøvet omvendt uden forskæld. Det er prøvet på det gamle
kabel og har nu skiftet alle kabler med det samme resultat. Jeg har også
prøvet kun at have en disk på strengen men den kører stadig ultra dma 4.Det
korte af det lange er at uanset hvilken disk jeg installere windows på og
hvor på strengen jeg placere den køre master kun ultra dma 4 og slave ultra
dma 5.

Mvh Steen Jensen

Fra : Futte

Dato : 27-01-05 20:59

"Steen Jensen" <steen-jensen@stofanet(nospam).dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> korte af det lange er at uanset hvilken disk jeg installere windows på og
> hvor på strengen jeg placere den køre master kun ultra dma 4 og slave

Hej.

I praksis gør det ikke nogen forskel om en disk kører UDMA-5 eller 6,
disken kan alligevel ikke læse/skrive så hurtigt.

Mvh.
Futte.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 27-01-05 21:03

Futte wrote:

> I praksis gør det ikke nogen forskel om en disk kører UDMA-5 eller 6,
> disken kan alligevel ikke læse/skrive så hurtigt.

Det fik han også at vide i gruppen - spild ikke mere tid på ham.

Fra : Steen Jensen

Dato : 27-01-05 22:27

> Det fik han også at vide i gruppen - spild ikke mere tid på ham.
>

> --
> Med venlig hilsen
> Jesper G. Poulsen

Ikke for at spille klog men diverse tests viser nu tydeligt at der en stor
forskel på om en disk køre udma 4 eller 5 . Hvis tilfældet var at den ene
disk kørt 5 og den anden 6 ville jeg være ligeglad men det er ikke
tilfældet. Jeg har jo nok ikke forklaret det så tydelig at jesper kan forstå
det

Mvh Steen Jensen
Ps Sorry hvis Jeg spilder for meget af din tid Jesper

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 27-01-05 22:53

Steen Jensen wrote:

> Ikke for at spille klog men diverse tests viser nu tydeligt at der en
> stor forskel på om en disk køre udma 4 eller 5 . Hvis tilfældet var

Link?

Hvorfor blande en uvedkommende gruppe ind i dine hardware-spørgsmål?

> er ikke tilfældet. Jeg har jo nok ikke forklaret det så tydelig at
> jesper kan forstå det

Jeg _har_ forstået - det er tilsyneladende dig der ikke fatter en brik.
Jeg har skrevet det, Futte har skrevet det og Michael Rasmussen har
skrevet det. Hvor mange skal skrive det før du fatter det?

Der er mekaniske flaskehalse i dine diske der gør at det ikke giver
nogen forskel i praksis.

EOD fra mig i denne gruppe hvor emnet er 100% off-topic.

Fra : Steen Jensen

Dato : 27-01-05 23:24

Blandet andet dette program viser tydelig forskel www.hdtune.com

> Hvorfor blande en uvedkommende gruppe ind i dine hardware-spørgsmål?

Fordi Jens C Hansen foreslog denne grupper og det kan han måske have ret i.

> [...]
> skrevet det. Hvor mange skal skrive det før du fatter det?
>
> Der er mekaniske flaskehalse i dine diske der gør at det ikke giver

Og de flaskehalse flytter sig efter hvor disken sidder? sidder den som
master er udma 4 som slave udma 5. Mystiske diske hvis mekaniken ændre sig
efter hvor på strengen de sidder.

> EOD fra mig i denne gruppe hvor emnet er 100% off-topic.

Jeg har iøvrigt løst mit problem da jeg har installeret intel application
accelerator nu kører min master disk udma 5 med langt større hastighed end
før 45MiB/s mod nu 60MiB/s så meget for den flaskehals

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 28-01-05 18:46

Steen Jensen wrote:

> Og de flaskehalse flytter sig efter hvor disken sidder? sidder den som

Hvad?

Det elektriske interface kan ikke kompensere for langsom mekanik...

Det _er_ blevet forklaret i den rette gruppe - så læs det dog!