MS Windows
briani 27239
C:\ og D:\ partitioner?
Fra : Ukendt

Dato : 27-01-05 17:11

Jeg har en bærbar, som jeg opdeler i en c: (system) og en d (data) partion.
Problemet er, at jeg gentagene gange nu har oplevet, at maskinen bytter om
på drevene - så d bliver systempartitionen. Værst var det her sidste gang,
da jeg efter en backup af c-partitionen med Ghost 9 får systemet på
c-partitionen men alle boot-filerne ligger på d-drevet!! Altså boot.ini og
ntldr ligger på d-partitionen.

Når jeg så vil reparere med windows xp cd-en siger den, at systemet ligger
på D-part. hvilket er skide irriterende!

Jeg tænker på, om jeg gør noget forkert, når jeg formatere d-part.'en.

Altså fra starten af, sletter jeg alle partitioner med win xp cd'en.
Opretter ex. en partition på 10GB (HD = 40 GB) og installere win xp på
denne. Efter inst. går jeg i diskhåndtering og formattere d-drevet. Men
hvordan skal den formateres? Jeg har nogle valgmuligheder så som primary,
logical etc. Hvad skal jeg vælge?

Håber på gode svar, som sparer mig for en del tid, når jeg reformatere?

Håber ovenstående er forståeligt.

Kh. John

P.S. PC: Znote 4200. System Win XP DK SP2 - C- partitionen skal indeholde
system og programmer og på D-partitionen ligger jeg pst-filer og
dokument-mappen, musik og anden data!

Fra : Peter Jensen

Dato : 27-01-05 18:14

John Quist wrote:

> [...]
> denne. Efter inst. går jeg i diskhåndtering og formattere d-drevet. Men
> hvordan skal den formateres? Jeg har nogle valgmuligheder så som primary,

Det er fint nok som du gør.
Jeg ville oprette en extended (udvidet) partition og derpå
oprette et logisk drev D på de 30GB der er tilbage.
Så er der kun 1 primær partition så burde der ikke være
noget for systemet at blive forvirret over.
--
Peter J

Fra : Ukendt

Dato : 28-01-05 15:52

> [...]
> Så er der kun 1 primær partition så burde der ikke være
> noget for systemet at blive forvirret over.

Kanon. Så håber jeg, at jeg slipper for det rod. Jeg havde ellers læst
diverse medd. win xp kom med, da jeg skulle oprette partitionen og mente, at
begge skule være primære partitioner - men de sku' de ikk'!!

Tak for svaret.

Kh. John