MS Windows
briani 27239
Hjælp! Computer starter ikke op på XP. Ops~
Fra : :-\)

Dato : 23-01-05 22:52

Hej!

Jegh har en computer med XP.
Når jeg starter computeren op starter den op med opstartsbilledet... men den
fryser totalt!

Hvad kan der være galt?
Hvor skal jeg prøve at finde en løsning ?

Kan man med funktionstast starte op i fejlsikret tilstand ?

Gode råd ønskes...

--
Mange hilsner fra
Carsten

Fra : Rudi Stegen

Dato : 23-01-05 23:34

Hej , du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Jegh har en computer med XP.
> Når jeg starter computeren op starter den op med
> opstartsbilledet... men den fryser totalt!

> Kan man med funktionstast starte op i fejlsikret tilstand ?

Ja, F8

Genstart maskinen og hop _meget_ hurtigt og lige efter hinanden løs på
F8 (dvs. ligesom hvis du sad ved en morseknap - hug-hug-hug-hug... etc.
uafbrudt, indstil bootmenuen kommer frem).

Trykker du den bare ned, kan det være særdeles svært at ramme det
rigtige tidspunkt, dvs. fra BIOS er aktiveret (så signalet fra F8
overhovedet eksekveres) til Windows er begyndt at starte (og det er for
sent at trykke F8).

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : :-\)

Dato : 24-01-05 09:27

> Genstart maskinen og hop _meget_ hurtigt og lige efter hinanden løs på
> F8 (dvs. ligesom hvis du sad ved en morseknap - hug-hug-hug-hug... etc.
> uafbrudt, indstil bootmenuen kommer frem).

Tak for rådet... men hvad så når jeg kommer ind i Fejlsikret tilstand!
Hvordan afhjælper jeg problemet med at startbilledet fryser!

Har du eller nogle andre gode idéer og erfaringer med, hvad det kan skyldes
at startbilledet fryser???

JEg har ikke rigtigt installeret noget nyt hardware eller software af
ebtydning... så hvad kan der være galt???

Fra : Rudi Stegen

Dato : 24-01-05 15:27

> Tak for rådet... men hvad så når jeg kommer ind i Fejlsikret
> tilstand!

Menuen viser et DOS-agtigt billede af boottyper, man kan vælge og én
linje hver. Foran hver linje er der et tal (startende med 1 ved den
øverste, 2 ved den næstøverste etc.)

Du styrer op til fejlsikker tilstand vha. piletasterne (op/ned) og
trykker på Enter-tasten, når den ønskede er markeret (hér: fejlsikker
tilstand).

> Hvordan afhjælper jeg problemet med at startbilledet fryser!

Du får under alle omstændigheder se, om den overhovedet kan starte op i
fejlsikker tilstand uden at fryse.

Hvis den kan og tilmed holde sig kørende uden problemer, er det med
næsten fuld sikkerhed ikke noget hardwareproblem (se dog nedenfor).

Hvis den også dér fryser, er der rimelig sandsynligt, at det skyldes et
hardwareproblem. Det kan dog også være styresystemet, der er meget
sygt.

"Hardwareproblem": Hvis fx CPU-blæseren er røget, fryser maskinen, når
CPU'en bliver for varm (hvilket den gør _meget_ hurtigt). Dette og en
masse andre potentielle hardwareproblemer vil selvfølgelig opstå,
uanset om maskinen startes i fejlsikker tilstand eller ej. Det er jo
aktivt (og udløser dermed fejlen) uanset hvad der bruges af software på
systemet (dvs. om det er fejlsikker tilstand eller ej er bedøvende
ligegyldigt).

Men starter den fint i fejlsikker tilstand *og* holder sig kørende, er
det med rimelig sikkerhed noget software, der laver kludder - ret
typisk drivere af den ene eller anden art.

> JEg har ikke rigtigt installeret noget nyt hardware eller software
> af ebtydning

Hardware kan kikse på et hvilket som helst tidspunkt. (Det mest typiske
er dog den dato, hvor garantien udløber

Nogle softwarefejl kan godt køre afsted i en tid, inden de generer lige
præcis så meget, at de laver kage i det hele. Så du *kan* have puttet
noget ind og anvendt det nogle dage uden problemer, og så kokser det
hele pludselig.

Men prøv først og fremmest at starte i fejlsikker tilstand og se, om
den vil det (*og* køre).

Vil den, kan du prøve at genstarte almindeligt. I bedste fald har den
repareret sig selv ved den simple procedure. I værste fald - dvs.
problemet dukker igen op, når du starter almindeligt - kan med næsten
fuld sikkerhed udelukke hardwareproblemer og begynde en fejlsøgning
mht. software.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Sander

Dato : 24-01-05 17:15

Prøv at trykke på Del under opstart så du kommer i bios,
de fleste nyere computere har en hardware monitor i bios
hvor man kan se temperaturen på mb og cpu. Se om temperaturen
stiger vildt og voldsomt eller den er rimelig stabil, dette kan bruges
umiddelbart til at se om der er et temperaturproblem.
Sander.