MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
GUID på windows xp...
Fra : Ukendt

Dato : 18-01-05 10:16

Hejsa.

Jeg har installeret en række ens maskiner vha. ghost og sysprep. Ved at
bruge sysprep ved jeg at sid ændres på maskinerne således at disse ikke er
ens.

Nu er jeg stødt på et stykke inventory software, der ikke kan "se" forskel
på de pågældende maskiner. Jeg får oplyst fra producenten af softwaren at
det skylder at GUID er ens på maskiner.

Nogen der ved hvad dette er? Og ikke mindst - er det nogen der ved hvordan
man kan ændre det?

Jeg har aldrig hørt om det før, og min fremgangsmåde med kloning af
maskinerne har aldrig give problemer før.

Jeg har googlet uden held.

Med venlig hilsen

Rune.

Fra : ain

Dato : 18-01-05 11:33

<Rune Nicolajsen> skrev i en meddelelse
> [...]
> man kan ændre det?
>
> Jeg har aldrig hørt om det før, og min fremgangsmåde med kloning af
> maskinerne har aldrig give problemer før.

såvidt jeg husker (hæng mig ikke op på det)
GUID betyder Globally Unique Identifier.'
Det betyder at to GUID`s ikke er de samme, uanset hvilken
computer de er genereret på.
GUID`s er særlig brugt for uniqe ID`s for databaser og lign..

//ain

Fra : Ukendt

Dato : 18-01-05 15:54

> såvidt jeg husker (hæng mig ikke op på det)
> GUID betyder Globally Unique Identifier.'
> Det betyder at to GUID`s ikke er de samme, uanset hvilken
> computer de er genereret på.

Problemet er jo at jeg har klonet maskinerne, og således ikke genereret det
på den enkelte maskine, men kopieret fra "masteren".

> GUID`s er særlig brugt for uniqe ID`s for databaser og lign..

Og tilsyneladende også nogle inventory programmer

Med venlig hilsen

Rune.

Fra : ain

Dato : 18-01-05 11:49

> [...]
> man kan ændre det?
>
> Jeg har aldrig hørt om det før, og min fremgangsmåde med kloning af
> maskinerne har aldrig give problemer før.

glemte denne, læs

http://search.microsoft.com/search/results.aspx?view=en-us&st=b&na=82&qu=guid

Fra : Henning

Dato : 18-01-05 17:01

On Tue, 18 Jan 2005 10:16:11 +0100, <Rune Nicolajsen> wrote:

> [...]
>bruge sysprep ved jeg at sid ændres på maskinerne således at disse ikke er

Mja.. Erfaringsmæssigt er sysprep ikke 100% pålideligt efter
ghostning. Brug i stedet Ghostwalker.

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Ukendt

Dato : 18-01-05 23:04

> Mja.. Erfaringsmæssigt er sysprep ikke 100% pålideligt efter
> ghostning. Brug i stedet Ghostwalker.

Jeg har manuelt kontrolleret at sid er forskelling på maskinerne, så dette
er ikke et problem.

Jeg er dog i tvivl om GUID er ens eller forskellige.

Med venlig hilsen

Rune.

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 22-01-05 17:36

U i GUID står for unique så du får 2 gæt. Gætter du forkert får du et
bonus gæt.

GUID = Global Unique IDentifier.

Fra : ain

Dato : 19-01-05 15:13

> [...]
> man kan ændre det?
>
> Jeg har aldrig hørt om det før, og min fremgangsmåde med kloning af
> maskinerne har aldrig give problemer før.

det anede mig at det var noget Ms-crap,
de har ovenikøbet fået dom for at skulle fjerne GUID`S fra Office
selv Cookies optræder med Guid.
jeg har ikke nærlæst disse men måske er der nogle tips
http://www.searchlores.org/fiatlu/GUIDnumber.html

http://whatis.techtarget.com/definition/0,,sid9_gci213990,00.html

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 22-01-05 18:19

Nej, det har de ikke fået dom for. Men de har frigivet et værktøj til
at fjerne det fra dokumenter lavet med ældre versioner af Word.
Det var iøvrigt det der førte til at en virus forfatter blev anholdt
fordi han havde udsendt en Word fil hvor han pralede af det.
Så sig ikke at det ikke kan bruges til noget godt.

Dit første link er der en del nyttige oplysninger på, men også
fejltagelser som denne: "HWID(used to identify the user of a PC)"
Det bruges til at identificere PC'en og uanset hvilken bruger der for
tiden sidder ved tastaturet ændres det ikke.

Det andet link er noget mere seriøst. specielt hvis man følger linket
til ophavet for artiklen.