MS Windows
briani 27239
XP SP2
Fra : Mendoza

Dato : 15-01-05 09:30

Hej alle....

kan det passe at Win XP er noget længere tid om at starte op og lukke ned
efter SP2 er installeret? Er det normalt? Hvis ikke må der jo desværre være
noget andet galt.......

--
M. v. h.

Mendoza

Fra : Mads

Dato : 15-01-05 10:14

On Sat, 15 Jan 2005 09:30:17 +0100, "Mendoza" <mendoza@nospam.dk>
wrote:

>kan det passe at Win XP er noget længere tid om at starte op og lukke ned
>efter SP2 er installeret? Er det normalt? Hvis ikke må der jo desværre være
>noget andet galt.......

Det tager måske nogen få sekunder længere, for der er jo lige en ny
firewall og lidt andet der skal startes op nu, men så burde forskellen
heller ikke være større.
Jeg har lige installeret XP + SP2 på en ny harddisk og den starter
ihvertfald hurtigt nok op.

Har du tænkt på at det bare kan være din Windows der er ved at få
samlet lidt for meget "snavs" ? Jo ældre din installation bliver, jo
flere filer, gamle drivere og andre forældede ting og sager vil der jo
samle sig og hver eneste lille fil vil gøre at Windows skal bruge lidt
mere tid på at se det hele igennem.

mvh Mads

Fra : BB

Dato : 15-01-05 10:26

"Mads" <DeathTo@ll.spammers> wrote in message
> [...]

Hej med dig
Der er vist noget med at winxp checker for update før den lukker ned, derfor
vil den, hvis det ikke er disablet være længere tid om at lukke ned.
Hilsen BB

Fra : Mads

Dato : 15-01-05 10:43

On Sat, 15 Jan 2005 10:26:14 +0100, "BB" <mig@selv.com> wrote:

>Hej med dig

Selv hej

Når du svarer på et spørgsmål, gider du så ikke lige
tjekke hvem du svarer og hvem du citerer ?
For det var nemlig ikke mig der spurgte, men det var
mig du svarede. Den slags kan nemt gå hen og blive
lidt forvirrende i længden.

mvh Mads

Fra : Anders Lund

Dato : 15-01-05 11:42

BB wrote:
> Der er vist noget med at winxp checker for update før den lukker ned, derfor
> vil den, hvis det ikke er disablet være længere tid om at lukke ned.

Det tror jeg ikke at den gør. Men hvis du har sat Windows til at
downloade og installere updates på et bestemt tidspunkt, vil Windows
spørge om den skal installere disse, hvis du lukker computeren. Så
installere den dem imens computeren lukker.

Hvis der ikke er nogen updates klar til at blive installeret, burde
nedlukningen ikke blive mærkbart forsinket.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Anders Lund

Dato : 15-01-05 11:43

Mendoza wrote:

> kan det passe at Win XP er noget længere tid om at starte op og lukke ned
> efter SP2 er installeret? Er det normalt? Hvis ikke må der jo desværre være
> noget andet galt.......

Defragmentere og kør Bootvis - et program fra Microsoft til optimering
af opstart af Windows. Søg efter det på Google, for du kan ikke hente
det fra Microsoft mere.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Fjollefrans

Dato : 15-01-05 16:19

> Defragmentere og kør Bootvis - et program fra Microsoft til optimering
> af opstart af Windows. Søg efter det på Google, for du kan ikke hente
> det fra Microsoft mere.

det eneste bootvis gør ved en XP maskine er at slå boot time defrag, som vil
være slået til som standard alligevel, medmindre det er en maskine der er
opgraderet fra en tidligere windows version

Fra : Anders Lund

Dato : 15-01-05 22:22

Fjollefrans wrote:
> det eneste bootvis gør ved en XP maskine er at slå boot time defrag, som vil
> være slået til som standard alligevel, medmindre det er en maskine der er
> opgraderet fra en tidligere windows version

Har du noget dokumentaion på dette? Jeg finder det i hvert fald
underligt at den sidste computer (lige som andre) jeg lavede dette på,
tog mindst et minut med "Optimizing system" - hvilket burde kunne blive
klaret ved at rette en nøgle i registreringsdatabasen.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Fjollefrans

Dato : 18-01-05 19:01

> [...]
> tog mindst et minut med "Optimizing system" - hvilket burde kunne blive
> klaret ved at rette en nøgle i registreringsdatabasen.

http://www.microsoft.com/whdc/system/sysperf/fastboot/default.mspx

bare fordi noget tager et minut er det jo ikke sikkert at der sker noget
fornuftigt.

Fra : Anders Lund

Dato : 19-01-05 23:42

Fjollefrans wrote:

> http://www.microsoft.com/whdc/system/sysperf/fastboot/default.mspx

Det blev jeg ikke klogere af... har du selv læst hvad der står?

> bare fordi noget tager et minut er det jo ikke sikkert at der sker noget
> fornuftigt.

Jeg tvivler stækt på at bootvis kværner løs på harddisken, uden at gøre
noget. Hvis du selv læste på den side vil du se at det bootvis gør er at
aktivere de indbyggede boot-optimeringer, som findes i Windows XP, som
ellers bliver kørt automatisk. Af en eller anden årsag booter Windows
hurtigere op på de maskiner jeg bruger bootvis på. Om det skyldes at
Windows er for langsom med at bruge disse optimeringer af sig selv, ved
jeg ikke.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Fjollefrans

Dato : 20-01-05 23:13

> Det blev jeg ikke klogere af... har du selv læst hvad der står?

naturligvis

> [...]
> hurtigere op på de maskiner jeg bruger bootvis på. Om det skyldes at
> Windows er for langsom med at bruge disse optimeringer af sig selv, ved

boot time optimization er det samme som boot time defrag, jeg må indrømme
jeg trode den bare enablede det, men det er jo naturligvis det den bruger
tid på, hvis man selv slog det til ved at fedte rundt i registry, ville
følgende boot tage længere tid, hvorefter det skulle være hurtigere.s

Fra : Anders Lund

Dato : 21-01-05 07:15

Fjollefrans wrote:
> [...]
> tid på, hvis man selv slog det til ved at fedte rundt i registry, ville
> følgende boot tage længere tid, hvorefter det skulle være hurtigere.s

Hvordan slår man boot time degragmentation til? Det ville jo være
smartere hvis man blot kunne enable dette og så var boot tiden hurtigere
efter næste boot. Jeg får desværre ikke så meget andet end 3. parts
defragmentations programmer frem, når jeg søger på emnet.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Anders Lund

Dato : 21-01-05 07:21

Anders Lund wrote:
> Hvordan slår man boot time degragmentation til?

Spørg og man skal finde det selv:
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/xpehelp/html/xehowdisablingdiskdefragmentation.asp

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Anders Lund

Dato : 21-01-05 07:31

Fjollefrans wrote:
> [...]
> tid på, hvis man selv slog det til ved at fedte rundt i registry, ville
> følgende boot tage længere tid, hvorefter det skulle være hurtigere.s

Jeg har en teori om at bootvis undersøger hvilke filer som starter op og
så lægger dem i C:\WINDOWS\Prefetch\layout.ini så Windows ved hvordan
den skal defragmentere filerne i fremtiden. Dette gør Windows dog også
af sig selv, men jeg kunne forstille mig at den laver et mere grundig
analyse?

Jeg prøver blot at finde ud af hvad bootvis egentlig gør.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk