MS Windows
briani 27239
Newbe: Windows 98.2. Tek. spef.?
Fra : Henrik Enslev

Dato : 09-01-05 19:06

Hej

Da jeg aldrig rigtigt har været "under kølerhjælmen" på en PC, er her et
par spørgsmål ang. min nieces PC, en Compac med ca 4-5 år på bagen og en
17" skærm på.

For at finde ud af, om den kan køre Sims 2, som kræver bl.a. 128 Mb ram,
har jeg ledt efter nogle tekniske spec. på maskinen, men kunne ikke
rigtigt finde andet end:

Windows 98,2
56 Mb ram, men ikke hvilke størrelser eller type
5,9 Gb HD (burde være nok)
AMD -K6(tm) 3D processor. Ingen hastighedsopgivelse.

Jeg syns engang jeg havde luret noget med F1 under opstart for
specifikationer, men da jeg genstartede med den nede, viste den bare
"COMOAC" med store røde bogstaver og bootede ikke.

Altså:
Findes der et kontrolpanel, som giver disse oplysninger? (De ovennævnte
oplysninger er fra et kontrolpanel, men er ikke specifikke nok)

Findes der en anden måde at aflure comp. nogle oplysninger på?

Er der nogen der evt. har en idé til, hvorfor skærmbilledet er lidt
grovkornet? Jeg har prøvet at rode med skærmkontrol, men det blir bare
ikke klart.

--
Henrik Enslev (2200)
henske snawel a e-mand punktum dk

Fra : Futte

Dato : 09-01-05 19:47

"Henrik Enslev" <no@spam.nix> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er der nogen der evt. har en idé til, hvorfor skærmbilledet er lidt
> grovkornet? Jeg har prøvet at rode med skærmkontrol, men det blir bare

Til en Compac af den årgang skal du sikkert bruge
en speciel type "Compac" ram da de er lavet så "smart"
at de ikke æder almindelig SD ram

Det grovkornede skærmbillede kan skyldes en manglende
grafikdriver, eller bare forkert indstilling.
Højreklik på skrivebordet, og vælg "egenskaber", vælg
derefter fanebladet "indstillinger",
stil opløsningen til 1024 x 768, kan du ikke det, mangler
driveren.

MVH. Ejnar.

Fra : Torben Greve Otzen

Dato : 09-01-05 19:51

Henrik Enslev wrote:

> [...]
> nok)
>
> Findes der en anden måde at aflure comp. nogle oplysninger på?

Hvis du vil have så mange informationer om dit system som muligt vil jeg
anbefale EVEREST[1] det kan give dig alle de informationer du ønsker.

[1]
http://www.lavalys.com/products/download.php?pid=1&lang=en&pageid=3
--
Hilsen Torben Greve Otzen

Træt af Outlook Express' måde at citere på?
Hent OE-QuoteFix...

Fra : Anders Lund

Dato : 09-01-05 20:20

Henrik Enslev wrote:
> Windows 98,2
> 56 Mb ram, men ikke hvilke størrelser eller type
> 5,9 Gb HD (burde være nok)
> AMD -K6(tm) 3D processor. Ingen hastighedsopgivelse.

Hvis systemet er af denne størrelse, vil jeg sigeat du nok skal sørge
for noget mere RAM og samtidig et nyere grafikkort - hvis det nuværende
grafikkort altså afspejler de oplysninger du er kommet med der.

Det lyder mere som en 5-6-7 år gammel computer.... ikke lige det
hotteste. :)

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Claus Tersgov

Dato : 09-01-05 23:06

> [...]

> Da jeg aldrig rigtigt har været "under kølerhjælmen" på en PC, er her et
> par spørgsmål ang. min nieces PC, en Compac med ca 4-5 år på bagen og en

Det er antageligvis tale om en Compaq pressario i 5xxx , 7xxx eller CM0900
serien. Det er ikke korrekt, at de kræver speciel ram, navnlig Cm0900 serien
er ret ligeglad med ram, og det er endda et standard ATX bundkort, der
sidder i netop den maskine. Se enten bag på eller i bunden af maskinen, hvad
modelnummer, din maskine har. Så kan du gå ind på Compaq's hjemmeside og se
alle specifikationer...

Claus

Fra : Henrik Enslev

Dato : 10-01-05 07:53

Claus Tersgov <nospamnews@tersgov.dk> wrote:

> [...]
> modelnummer, din maskine har. Så kan du gå ind på Compaq's hjemmeside og se

Tak til alle for indput. Nu prøver jeg at kigge lidt mere på maskinen,
men ender måske nok alligevel med at købe en lidt nyere. Mon ikke jeg
får en ok maskine for 500 - 1000 kr.

Fra : /Ole \(6000\)

Dato : 10-01-05 11:47

> Tak til alle for indput. Nu prøver jeg at kigge lidt mere på maskinen,
> men ender måske nok alligevel med at købe en lidt nyere. Mon ikke jeg
> [...]

Så skal du prøve at købe et brugt bundkort med CPU og ram + et ti4200
grafikkort, det burde lige kunne lade sig gøre for en tusse. En hel maskine,
der kan køre Sims2, for 1000.- skal du nok hente med asbesthandsker.

/Ole

Fra : KsNa

Dato : 11-01-05 08:40

> [...]
hvad
> modelnummer, din maskine har. Så kan du gå ind på Compaq's hjemmeside og

Jeg havde tidligere en Compaq 5696 og det var IKKE standart, da bundkortet
ikke ville mere forsøgte jeg med et "alm" bundkort og hullerne til stik på
bagsiden passede ikke, strømforsyningens stik passede heller ikke, så den
gik til genbrugspladsen.

Mvh
Kim

Fra : Claus Tersgov

Dato : 12-01-05 04:29

"KsNa" <KsNa@invalid.invalid> skrev i

> [...]
> bagsiden passede ikke, strømforsyningens stik passede heller ikke, så den

Det er der heller ingen, som har påstået! Du har jo ikke en CM0900!

Læs hvad jeg skriver:

Citat:

navnlig Cm0900 serien
er ret ligeglad med ram, og det er endda et standard ATX bundkort, der
sidder i netop den maskine. Se enten bag på eller i bunden af maskinen,

Citat slut.

Jeg skriver jo ganske tydeligt "der sidder i netop den maskine"
underforstået CM0900

Claus