MS Windows
briani 27239
Afspilning af mpeg, video stopper, lyd for~
Fra : sn67

Dato : 28-12-04 11:57

Jeg har et problem med en mpg fil, som jeg ikke kan afspille. Videoen
starter godt nok, men efter 3-4 sekunder fryser billedet og lyden
fortsætter. Nu har jeg prøvet alle de muligheder jeg har kunnet finde for
fejlsøgning/retning, men uden held. Jeg har netop opgraderet til mediaplayer
10, da jeg troede det kunne løse problemet. Jeg har også hentet programmet
"Avicodec" i håb om at det kunne komme med en løsning, idet jeg går ud fra
det er et codec-problem.
Når jeg henter filen frem i Avicodec, får jeg flg.:

File : 148 MB (148 MB), duration: 0:08:48, type: AVI, 1 audio
stream(s), quality: 66 %
Video : 140 MB, 2234 Kbps, 25.0 fps, 480*304 (16:9), DX50 =
DivXNetworks Divx v5, Supported
Audio : 8.5 MB, 128 Kbps, 44100 Hz, 2 channels, 0x55 = MPEG Layer-3,
Supported

Betyder det ikke, at codecs ER ok?
Jeg studsede over at der står AVI under type (filen hedder ellers *.mpg), så
jeg har også prøvet at afspille den i quicktime, men der vil den slet ikke.

Jeg har også kigget under under "egenskaber" under afspilning af filen i
mediaplayer:
Video codec: DivX Decoder Filter

For en ordens skyld skal jeg da lige nævne, at jeg har masser af videofiler
liggende - i alle mulige formater - som jeg uden problemer kan spille, - det
er kun denne ene der driller.

På forhånd tak for hjælpen.

Susanne Nielsen.

Fra : Mads

Dato : 28-12-04 12:41

On Tue, 28 Dec 2004 11:57:28 +0100, "sn67" <sn67@ping.dk> wrote:

> [...]
>liggende - i alle mulige formater - som jeg uden problemer kan spille, - det

Hej

Når der i File linien står AVI, så er det en AVI fil der er omdøbt til
MPG. Jeg har lige testet med en MPG og en AVI fil som jeg omdøbte
til MPG. Så prøv at omdøbe din MPG fil til AVI og se om det hjælper.

Går den stadig i stå, så kan der være en fejl i filen. Det kan ofte
rettes med programmet DivFix. ( en gratis utility )
http://www.divx-digest.com/software/divfix.html

Endelig kan programmet AviPreview ofte afspille AVI filer med fejl
eller som ikke er komplette. ( også en gratis utility )
http://www.avipreview.com/avipreview.htm

mvh Mads

Fra : sn67

Dato : 28-12-04 13:24

> Når der i File linien står AVI, så er det en AVI fil der er omdøbt til
> MPG. Jeg har lige testet med en MPG og en AVI fil som jeg omdøbte
> til MPG. Så prøv at omdøbe din MPG fil til AVI og se om det hjælper.

Det prøvede jeg allerede da jeg testede den i quicktime-afspilleren. Det
virkede ikke (og quicktime vil slet ikke spille den)

> Går den stadig i stå, så kan der være en fejl i filen. Det kan ofte
> rettes med programmet DivFix. ( en gratis utility )
> http://www.divx-digest.com/software/divfix.html

Nu har jeg i sagens natur ikke nået at sætte mig så meget ind i , hvad
Divfix kan/gør, men vha. min medfødte logiske sans prøvede jeg :
"Rebuild index" (ingen forbedring) samt "Check errors". Ved sidstnævnte gik
den i stå med meddelelsen: list index out of bonds. I logfilen står:
NOTE: The error checking is not perfect! , men senere: errors = 0

> Endelig kan programmet AviPreview ofte afspille AVI filer med fejl
> eller som ikke er komplette. ( også en gratis utility )
> http://www.avipreview.com/avipreview.htm

I dette program står filen og flimrer mellem de to sidste frames (tror jeg
det hedder), i stedet for blot et still-billede.

Alt i alt er der alstå ikke noget der har hjulpet

/Susanne

Fra : Mads

Dato : 28-12-04 17:08

On Tue, 28 Dec 2004 13:23:47 +0100, "sn67" <sn67@ping.dk> wrote:

>Det prøvede jeg allerede da jeg testede den i quicktime-afspilleren. Det
>virkede ikke (og quicktime vil slet ikke spille den)

Nu har Quicktime vist heller aldrig været beregnet til at afspille AVI
filer. Det er en MOV afspiller.

> [...]
>den i stå med meddelelsen: list index out of bonds. I logfilen står:
>NOTE: The error checking is not perfect! , men senere: errors = 0

Hmm, kunne tyde på at din DivX 5 codec ikke fungerer 100%
Prøv evt. at hente den sidste nye DivX 5 codec på http://www.divx.com/

>I dette program står filen og flimrer mellem de to sidste frames (tror jeg
>det hedder), i stedet for blot et still-billede.

Samme som ovenstående. Når de 2 programmer ikke kan klare det
er deet næsten altid fordi der er problemer med codec'en

>Alt i alt er der alstå ikke noget der har hjulpet

Ja, det er surt, men vi prøver da.

mvh Mads

Fra : sn67

Dato : 28-12-04 18:11

Mads wrote:

> Nu har Quicktime vist heller aldrig været beregnet til at afspille AVI
> filer. Det er en MOV afspiller.

Hmmm... Så må det være et tilfælde, at det er den eneste der kan spille én
bestemt *.avi-fil.

> Hmm, kunne tyde på at din DivX 5 codec ikke fungerer 100%
> Prøv evt. at hente den sidste nye DivX 5 codec på http://www.divx.com/
>
> mvh Mads

Det er så det jeg har gjort i mellemtiden. Dvs. jeg hentede
DivX-afspilleren, med forventning om at den var fuldt opdateret med diverse
codecs, - og hvis ikke den kunne afspille filen, var der nok ikke noget der
kunne. DET KUNNE DEN
Efterfølgende kunne jeg se, at divx var opdateret til 5.2.1 (før 5.1), så nu
kan jeg også afspille den drilske fil i mediaplayer.

Endnu engang tak for hjælpen, - måske du kan svare på et enkelt spørgsmål
mere : Hvad er den letteste vej ind til "systemoplysninger", hvor man altså
bl.a. kan se hvilke codecs der er installeret. Og kan man lave en genvej
dertil på skrivebordet?

Susanne Nielsen.

Fra : Mads

Dato : 28-12-04 18:53

On Tue, 28 Dec 2004 18:11:10 +0100, "sn67" <sn67@ping.dk> wrote:

>Efterfølgende kunne jeg se, at divx var opdateret til 5.2.1 (før 5.1), så nu
>kan jeg også afspille den drilske fil i mediaplayer.

Fint. Jeg er glad for at det lykkedes.

> [...]
>bl.a. kan se hvilke codecs der er installeret. Og kan man lave en genvej

Hmm, ved ikke om der er nemmere måder, men prøv :

Start > Kontrolpanel > Lyde & Lydenheder > Hardware > Codecs til
videoenheder > Egenskaber

Du kan lave en genvej til "Lyde & lydenheder", men det hjælper jo ikke
meget.

Der findes sikert et lille program der kan vise den slags ting.
Selv plejer jeg bare at tjekke video filerne med AviCodec

mvh Mads