MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
visning af prn - filer ?
Fra : jan

Dato : 26-12-04 10:28

Hej

Jeg har en Lexmark printer. Når jeg udskriver til en fil, dannes der en
prn -fil som jeg ikke kan åbne. Hvilket program anvendes til at åbne disse
filer?
"Imaging" duer ikke og jeg har prøvet de tilgængelige.

Hilsen Jan og godt Nytår

Fra : Denn!s H

Dato : 26-12-04 11:56

"jan" <jan@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> filer?
> "Imaging" duer ikke og jeg har prøvet de tilgængelige.

prn-filen kan du ikke "åbne" med et andet program.
men du kan i en komandopromt kopiere den til din printerport hvorefter den
vil blive skrevet ud.

copy filnavn.prn > lpt1

Men hvad er det som du vil med prn-filen?

--
vh
Denn!s H

Fra : jan

Dato : 26-12-04 12:40

Hej Denn!s H

Jeg vil kunne se indholdet på skærmen.

Jan

Fra : tomov

Dato : 26-12-04 14:41

> Hej Denn!s H
>
> Jeg vil kunne se indholdet på skærmen.

Din prn-fil indeholder de "koder" som printeren bruger til at udskrive
dokumentet udfra.
En prn-fil er IKKE en standard filtype. Altså kan du ikke benytte et
standardprogram til at se indholdet på skærmen.

Indholdet vil variere efter hvilket sprog printeren benytter. Lexmark-lingo,
PCL5, Postscript etc.

Der findes programmer på nettet som kan læse/vise HPGL og PS.

Ellers er det mest elegante nok at udskrive til PDF-formatet vha. Acrobat
Writer el.lign.

venligst
Tom

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 26-12-04 16:02

Hvorfor? Der vil ikke være noget forståeligt der.

Fra : Ukendt

Dato : 26-12-04 21:24

"jan" <jan@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Denn!s H