password på delte biblioteker
Fra : Brian k

Dato : 11-02-05 17:28

Hej

Er kommet på trådløst netværk og har lige delt nogle biblioteker. Som jeg
husker det plejer der at være mulighed for at password beskytte et bibliotek
når man vælger at dele det, men den option får jeg ikke mere, nogen
forklaring / løsning

Kører med WinXp fuldt opdateret

mvh
brian

begin 666 smile.gif
M1TE&.#EA#P`/`)$!`````+^_O___`````"'Y! $```$`+ `````/``\```(N
MC V9QY$"X6(@6GGJO0!)+3RA$XDA:&Y6JGXMIX$K%G,8^2EE]G:4?&ID%+Y#
#`0`[
`
end

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 11-02-05 18:06

"Brian k" <brian@nospam.com> crashed Echelon writing

> [...]
> jeg husker det plejer der at være mulighed for at password beskytte et
> bibliotek når man vælger at dele det, men den option får jeg ikke

Fordi det kører efter ACL. Når du sharer et bibliotek angiver du samtidigt
hvilke brugere som må have adgang til sharet. Brugeren kan desuden så
beskyttes med adgangskode, så for at opnå adgang skal der authenticates med
brugernavn og kodeord.

--
Bjarke Andersen

Fra : Brian k

Dato : 11-02-05 18:34

Bjarke Andersen wrote:
> [...]
> desuden så beskyttes med adgangskode, så for at opnå adgang skal der
> authenticates med brugernavn og kodeord.

Tror at du misforstår

Netværket kører, alle har forbindelse.

Der er så når jeg i WinXp markere et bibliotek og vælger "Deling og
sikkerhed", derinde vælger jeg så at sætte flueben i "del denne mappe på
netværket", derefter vælger jeg hvad "sharenavnet" skal være. Problemet er
at så har ALLE på netværket adgang til det bibliotek, i "gamle" dage var der
yderligere en mulighed for at sætte password på det delte bibliotek, så alle
kunne se biblioteket, men kun dem med passwordet kunne komme ind i det.

Nogen ideer?

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 11-02-05 18:56

> Tror at du misforstår

Nej du misforstår

> Netværket kører, alle har forbindelse.

Har intet med netværk at gøre, men brugerrettigheder

> [...]
> "gamle" dage var der yderligere en mulighed for at sætte password på
> det delte bibliotek, så alle kunne se biblioteket, men kun dem med

Velkommen til nye sikrere tider. Læs min post igen, XP kører efter ACL
(Access Control List).

--
Bjarke Andersen

Fra : Brian k

Dato : 11-02-05 19:01

Bjarke Andersen wrote:

> [...]
> desuden så beskyttes med adgangskode, så for at opnå adgang skal der
> authenticates med brugernavn og kodeord.

Jeg har ikke mulighed for at "angiver du samtidigt hvilke brugere som må
have adgang til sharet" ?

Fra : Brian k

Dato : 11-02-05 19:05

Brian k wrote:
> [...]
> jeg husker det plejer der at være mulighed for at password beskytte
> et bibliotek når man vælger at dele det, men den option får jeg ikke

Så vidt jeg har kunne læse mig frem til på nettet, så har MS fjernet denne
feature i WinXP. Og det er jo forrykt..... en tænkt situation -en Elev på
skolen tager sin bærbare med i skole, han har ikke lige tænkt over at han
for lang tid siden delte sit dokument bibliotek -nu hvor han sidder på
skolen har 800 andre elever lige pludselig ubegrænset adgang til hans breve,
osv.

Kan det virklig passe?

/brian

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 11-02-05 19:22

> [...]
> tænkt over at han for lang tid siden delte sit dokument bibliotek -nu
> hvor han sidder på skolen har 800 andre elever lige pludselig

Så er han dum.

> Kan det virklig passe?

Ja da adgangskoden blev gemt i cleartext. Nu bliver oplysningerne derimod
gemt krypteret.

Klik på Tilladelser under dit share, hvis du kører med simpel fildeling.
Her vil du kunne sætte adgangskontrol, sådan som det fungerer og har siden
NT4 og 2000.

--
Bjarke Andersen

Fra : Brian k

Dato : 12-02-05 00:42

> "Brian k" <brian@nospam.com> crashed Echelon writing

> Så er han dum.

Ja, eller "bare" almindelig bruger som har tillid til at SÅ nemt er det
heller ikke for andre at få adgang til ens ting

> [...]
> Her vil du kunne sætte adgangskontrol, sådan som det fungerer og har siden

Ikke forstået, hvor er mit "share"? Hvis du mener i vinduet hvor jeg krydser
af i "del denne mappe på netværket" så er der ikke noget der hedder
tilladelser !

/brian

Fra : Allan Olesen

Dato : 12-02-05 19:13

Bjarke Andersen <usenet@*spammer*bjoeg.dk> wrote:

>Ja da adgangskoden blev gemt i cleartext. Nu bliver oplysningerne derimod
>gemt krypteret.

Jeg skal ikke kunne sige, hvordan de blev gemt. Jeg tror nu egentlig,
de har været gemt i mere eller mindre effektivt krypteret form i
samtlige Windows-versioner.

Hvad der er langt mere interessant, er, om passwords blev _overført_ i
klartekst, og her skal man helt tilbage til Windows 95, for at det var
tilfældet.

--
Allan Olesen

Fra : Anders Lund

Dato : 11-02-05 19:27

Brian k wrote:
> [...]
> skolen har 800 andre elever lige pludselig ubegrænset adgang til hans breve,

Nej. Læs Bjarkes indlæg igen.... Sikkerheden i Windows NT/2000/XP er
mere "advanceret" end i Windows 9X. Man sætter sikkerheden på
brugere/grupper i stedet for med enkle passwords.

Må jeg anbefale Google?
http://www.google.com/search?q=windows+xp+share+folder+password

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk
I have plenty of Gmail invites - just ask!

Fra : jamen

Dato : 11-02-05 21:00

Anders Lund wrote:

> Nej. Læs Bjarkes indlæg igen.... Sikkerheden i Windows NT/2000/XP er
> mere "advanceret" end i Windows 9X. Man sætter sikkerheden på
> brugere/grupper i stedet for med enkle passwords.

Hvis gæstekontoen er aktiveret og der benyttes enkel fildeling (standard
aktiveret i xp pro, kan ikke benytte andet i home), så er computeren
pivåben.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 11-02-05 21:07

jamen <jamen@invalid> crashed Echelon writing

> Hvis gæstekontoen er aktiveret og der benyttes enkel fildeling (standard
> aktiveret i xp pro, kan ikke benytte andet i home), så er computeren
> pivåben.

gæstekontoen er deaktiveret som std.

--
Bjarke Andersen

Fra : jamen

Dato : 11-02-05 22:18

Bjarke Andersen wrote:

> gæstekontoen er deaktiveret som std.

Ikke i home-udgaven

Fra : Anders Lund

Dato : 11-02-05 21:51

jamen wrote:

> Hvis gæstekontoen er aktiveret og der benyttes enkel fildeling (standard
> aktiveret i xp pro, kan ikke benytte andet i home), så er computeren
> pivåben.

Hvor vil du hen? Eller var det bare en advarsel?

Fra : jamen

Dato : 11-02-05 22:08

Så skrev du:

"Nej. Læs Bjarkes indlæg igen.... Sikkerheden i Windows NT/2000/XP er
mere "advanceret" end i Windows 9X. Man sætter sikkerheden på
brugere/grupper i stedet for med enkle passwords.
"

Det var bare svar til det "nej" du kom med. Afhængigt af hvordan
opsætningen ser ud, så *er* der fuld adgang..

Fra : Anders Lund

Dato : 11-02-05 22:23

jamen wrote:

[en masse citering]

> Det var bare svar til det "nej" du kom med. Afhængigt af hvordan
> opsætningen ser ud, så *er* der fuld adgang..

Selvfølgelig kan man dele hele sin disk ud til alle hvis det er det man vil.

Fra : Brian k

Dato : 12-02-05 00:45

"jamen" <jamen@invalid> skrev i en meddelelse

> Hvis gæstekontoen er aktiveret og der benyttes enkel fildeling (standard
> aktiveret i xp pro, kan ikke benytte andet i home), så er computeren
> pivåben.

Det underlige er at jeg HAR pro udgaven og ifølge flere sider på nettet så
skulle jeg kunne fravælge simpel fildeling ved at fjerne fluebenet -det
underlige er bare at den option ikke er der!

Og iøvrigt ville det stadig ikke give mig mulighed for at sætte password på
bibliotekerne

/brian

Fra : Brian k

Dato : 12-02-05 01:10

Brian k wrote:

> Det underlige er at jeg HAR pro udgaven og ifølge flere sider på
> nettet så skulle jeg kunne fravælge simpel fildeling ved at fjerne
> fluebenet -det underlige er bare at den option ikke er der!

Argh

Ved gud om det ikke er fordi jeg bruger en dansk version og så står det jo i
toppen og ikke i bunden!!!

prøver det lige!!

Fra : Brian k

Dato : 12-02-05 01:12

Brian k wrote:
> Argh
>
> Ved gud om det ikke er fordi jeg bruger en dansk version og så står
> det jo i toppen og ikke i bunden!!!
>
> prøver det lige!!

Øv.. det kan jeg ikke bruge!

Fra : Brian k

Dato : 12-02-05 00:43

"Anders Lund" <anders@andersonline.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> "advanceret" end i Windows 9X. Man sætter sikkerheden på brugere/grupper i

Jeg har allerede læst det hele og når frem til at det IKKE er muligt at
sætte password på biblioteker i WinXP (både home og pro version)

/brian

Fra : Anders Lund

Dato : 12-02-05 22:42

Brian k wrote:

> Jeg har allerede læst det hele og når frem til at det IKKE er muligt at
> sætte password på biblioteker i WinXP (både home og pro version)

Det er korrekt. Sikkerheden er baseret på at man giver rettigheder til
brugere. Opret en bruger på din maskine med samme brugernavn og password
som en af dem der skal ind på din maskine, har. Så skulle du kunne
tildele rettigheder til den ene bruger.

Kører du i et NT domæne, skal du blot give rettigheder til den bruger i
netværket der skal have adgang til dine ting. Altså, så behøver man ikke
at oprette brugeren på lokalmaskinen, men bruger bare brugeren i domænet.

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 12-02-05 01:07

Brian k skrev:

> [...]
> beskytte et bibliotek når man vælger at dele det, men den option
> får jeg ikke mere, nogen forklaring / løsning

Partitionen er sikkert ikke NTFS-formateret, derfor kan du ikke sætte
rettighederne.

Fra : Benny Nissen

Dato : 12-02-05 01:28

Peder Vendelbo Mikkelsen wrote:

> Partitionen er sikkert ikke NTFS-formateret, derfor kan du ikke sætte
> rettighederne.

Lyder som en meget fornuftig forklaring. Det skænkede jeg ikke en tanke,
da jeg ikke kunne komme i tanke om at køre XP på en fat-partition.

--
Benny