Blaster orm - Comon.
Fra : Stig Johansen

Dato : 01-02-05 06:53

Hej Alle.

Jeg så lige denne artikel i Comon:
<http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=20947>

Jeg faldt over følgende sætning:
I de tre første måneder af 2004 registrerede Microsofts Windows-update
tjeneste 16 mio Blaster-inficerede computere.

Hvordan skal den fortolkes?
Når de skriver /inficerede/ og ikke /uopdaterede/, må der være tale om at
'ringe hjem' om 3. parts software, eller misforstår jeg det?

Stig Johansen

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 01-02-05 09:09

Stig Johansen skrev:

> [...]

> I de tre første måneder af 2004 registrerede Microsofts
> Windows-update tjeneste 16 mio Blaster-inficerede computere.

Da der ikke fremgår andet, vil jeg gætte på at Microsoft har detek-
teret, på den ene eller anden måde [1], Blaster-trafik fra så mange
forskellige maskiner/ IP-adresser i det pågældende tidsrum.

[1] Microsoft kunne drive et honeynet, som gør sig lækker overfor
diverse virus, ud fra diverse ideer nævnt i denne artikel:

http://www.microsoft.com/technet/technetmag/issues/2005/01/hackerbasher/default.aspx

Og mere uddybende på http://honeynet.org/

> Når de skriver /inficerede/ og ikke /uopdaterede/, må der være tale
> om at 'ringe hjem' om 3. parts software, eller misforstår jeg det?

Hvis der var "ringe hjem" software indbygget i Windows, som brugerne
ikke selv kan aktivere/ deaktivere, ville det nok være blevet opdaget
nu. Men ok, selvom man er paranoid, kan man da godt være forfulgt og
blive overvåget.

Fra : Stig Johansen

Dato : 01-02-05 15:44

Peder Vendelbo Mikkelsen wrote:

> [...]
> ikke selv kan aktivere/ deaktivere, ville det nok være blevet opdaget
> nu. Men ok, selvom man er paranoid, kan man da godt være forfulgt og

Nu ved jeg ikke om du med 'man' mener mig, men jeg trives fint med min
SuSE/KNode/Konqueror, og føler mig hverken paranoid eller overvåget.
Jeg undrer mig bare over hvordan MS kommer frem til/registrerer disse tal.

Stig Johansen

Fra : John

Dato : 01-02-05 14:35

"Stig Johansen" skrev i en meddelelse

> Jeg faldt over følgende sætning:

> I de tre første måneder af 2004 registrerede Microsofts Windows-update
> tjeneste 16 mio Blaster-inficerede computere.
> Hvordan skal den fortolkes?

Skal næppe 'fortolkes':

Blandt de millioner, der i 'de tre første måneder af 2004' besøgte
windowsupdate, fandtes '16 mio Blaster-inficerede computere'.

Mvh John