Hvor kommer krybet fra
Fra : sn67

Dato : 02-01-05 11:30

Hvor kommer flg. vira/orme/tracking-ting fra:

ncasepackage
searchrelevancy
admilli search/keep
sahagent

Nogle freeware programmer medbringer jo af og til uønskede gæster. Kommer
ovennævnte fra nogle kendte programmer, eller hjemmesider, - eller er det
snavs jeg har hentet ved lemfældig omgang med winmx.
Ovennævnte havde nok jeg slet ikke opdaget hvis ikke det var fordi de 2
førstnævnte også bærer virus. Fik ellers ryddet op i går, men jeg var godt
nok advaret mod at de regenererer sig selv. Øjensynligt er der ikke
installeret noget - de ligger der bare, - der er i hvert fald ingen synlige
ændringer på pc'en, heller ikke browser hi-jack som i hvert fald den ene af
ovennævnte skulle være i stand til.

Jeg _har_ en anvisning på (permanent, forhåbentlig) fjernelse af ovennævnte,
så det er ikke det jeg efterlyser. Snarere en løsning på at undgå dem
fremover.

Susanne Nielsen.

Dagens citat:
Et synonym er et ord, man kan bruge, når man ikke kan stave det, man tænkte
først.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 02-01-05 15:45

sn67 wrote:
> Jeg _har_ en anvisning på (permanent, forhåbentlig) fjernelse af ovennævnte,

Den bedste fjernelse er ved at reetablere fra den sidste "rene" backup.

> så det er ikke det jeg efterlyser. Snarere en løsning på at undgå dem
> fremover.

Start med at kører med almindelige bruger rettigheder, hvis dit operativ
system har disse muligheder.

Når du skal installere software, så log ind som administrator, og
overvej gennerelt om du virkelig vil installere softwaren.

Er du usikker kan du evt. installer det på en virtuel maskine (fx
VM-Ware), eller hvis du har harddisk skuffer på en test harddisk. Jeg
bruger Novells snapshot applikation til at se hvad installationen ændre
ved systemmet.

Hvis du køre med IE, kan du evt. vælge at sætte undertræer i
registeringsdatabase indeholdende indstillinger til IE, op således at du
ikke må rette i disse.

Ved at læse om troj'er og spyware, bør du hurtigt kunne få et overblik
over hvad som de retter ved systemmet, og du kan så sætte rettighederne
op i systemmet så du som bruger ikke må dette.

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 02-01-05 18:44

sn67 skrev:

> Jeg _har_ en anvisning på (permanent, forhåbentlig) fjernelse af
> ovennævnte, så det er ikke det jeg efterlyser. Snarere en løsning på
> at undgå dem fremover.

Det eneste som virker er beskrevet her:

http://sikkerhed-faq.dk/brugere

Og så en grundlæggende ordentlig opsætning af maskinen. Hvordan det
gøres, er helt afhængig af hvad du anvender af styresystem.