DWORD 0L ??
Fra : Poul S. Sørensen

Dato : 13-02-05 09:34

Hej NG

I følgende eksempel:

DWORD m_dwNum;
m_dwNum = 0L;

hvad betyder bogstavet L som står ved siden af 0-tallet? I hvilken
sammenhæng kan man bruge den i C++

På forhånd tak...

--
/Poul S.

Fra : René

Dato : 13-02-05 10:24

> [...]
>
> DWORD m_dwNum;
> m_dwNum = 0L;
>
> hvad betyder bogstavet L som står ved siden af 0-tallet? I hvilken

L betyder at du laver det til en Long integer (kan ikke huske om det er det
samme som DWORD)

Mvh
René

Fra : Bertel Brander

Dato : 13-02-05 14:54

Poul S. Sørensen wrote:
> [...]
>
> DWORD m_dwNum;
> m_dwNum = 0L;
>
> hvad betyder bogstavet L som står ved siden af 0-tallet? I hvilken

Som René skriver bruges det til at fortælle at 0 skal opfattes
som en long. Med et 0 har det ikke den store betydning.

Men hvis man skriver:

long x = 1 << 19;

og int er 16 bit har man et problem. For 1 << 19 vil blive
evalueret som int's, da en integer konstant er af typen int
og resultatet vil være undefined.

Man kan også bruge:
unsigned long y = 10000000UL;

--
Absolutely not the best homepage on the net:
http://home20.inet.tele.dk/midgaard

Fra : Jesper Louis Anderse~

Dato : 13-02-05 15:20

Bertel Brander <bertel@post4.tele.dk> wrote:

> [...]
>
> og int er 16 bit har man et problem. For 1 << 19 vil blive
> evalueret som int's, da en integer konstant er af typen int

I det hele taget er dette en kedelig historie i C. Stoerrelsen af
forskellige typer er ret daarligt defineret, med mindre at man
tager fat i diverse standarder for det. Hvis man ikke vil et i de
kritiske tilfaelde taber man portabiliteten.

--
jlouis

Fra : Poul S. Sørensen

Dato : 13-02-05 16:15

"Bertel Brander" <bertel@post4.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> og int er 16 bit har man et problem. For 1 << 19 vil blive
> evalueret som int's, da en integer konstant er af typen int

ok, men vil det sige at når jeg f.eks. skriver:

m_dwNum = 3L;

så i virkeligheden står der 000003 ?

/poul

Fra : Bertel Brander

Dato : 13-02-05 17:33

Poul S. Sørensen wrote:
> ok, men vil det sige at når jeg f.eks. skriver:
>
> m_dwNum = 3L;
>
> så i virkeligheden står der 000003 ?

Nej.

Hvis din kompiler har 16bit int og du skriver:
long x = 0x10002;

Så vil x være 2, og ikke 0x10002

Og hvis du skriver:

int y = 0x100;
long z = y*0x1000;

Så vil z være 0.

Alt dette fordi en kompiler pr. default regner med int,
så alt til højre for = vil blive regnet som int, og
resultatet vil derefter blive lagt over i en long.
En long er altid mindst 32 bit, men en int kan være
16 bit, eller mere.

Det er det samme med:
double d = 1/2;

Her regner den 1/2 ud som int's og d vil derfor blive 0.

De fleste kompilere i vore dage har 32 bit int og
32 bit long, og så er problemet der ikke.

Fra : Poul S. Sørensen

Dato : 13-02-05 21:29

> [...]

> De fleste kompilere i vore dage har 32 bit int og
> 32 bit long, og så er problemet der ikke.

ja,, nu forstår jeg grunden, og min compiler er VC6, så der burde ikke være
nogen problemer.
Men når jeg prøver følgende:

unsigned long fp = 1UL/2UL;
printf( "Resultat :\n\t%f\n", fp);

så er resultatet stadig 0.000000 .. Hvorfor det?

Fra : Bertel Brander

Dato : 13-02-05 22:02

Poul S. Sørensen wrote:
> unsigned long fp = 1UL/2UL;
> printf( "Resultat :\n\t%f\n", fp);
>
> så er resultatet stadig 0.000000 .. Hvorfor det?

Fordi divisionen bliver foretaget i heltal, og der rundes
ned (trunkeres).

Hvis du vil have det til at give 0.5 bruger du: 1.0/2
Hvis et af tallene er double bliver beregningen foretaget
i double.

Men en long kan ikke være 0.5, long er heltal.

Så du bør bruge:
double d = 1.0/2;

Bemærk at man bruger %l til at udskrive long, %f er for
float og double:

printf( "Resultat :\n\t%f\n", d);

Fra : Poul S. Sørensen

Dato : 13-02-05 22:12

> [...]

> Så du bør bruge:
> double d = 1.0/2;
>
> Bemærk at man bruger %l til at udskrive long, %f er for

Ok, mange tak for hjælpen!

M.v.h.
Poul

Fra : Bertel Brander

Dato : 13-02-05 22:16

> Bemærk at man bruger %l til at udskrive long

Og her skulle der naturligvis stå:
Bemærk at man bruger %ld til at udskrive long.