Insert og update
Fra : Thomas K

Dato : 02-02-05 20:54

Jeg har en ASP side, hvor folk kan se deres egne data, såsom
brugernavn, navn, telefon nummer osv. Jeg vil nu gerne lave det
således at folk kan rette i deres data. Her ville man jo normalt
bare anvende update funktion, men hvad nu hvis et felt i kolonnen
er tomt? Der skal man vel bruge funktionen insert?

For i så fald vil jeg gerne vide hvorledes man kan lave en side
hvor info både bliver "updated" eller "inserted" alt efter om
brugeren har indført noget eller ej. For jeg kan jo ikke på
forhånd lave enten "update" eller "insert" da jeg ikke ved om
brugeren før har indført noget i kollonnens felt.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Thygesen

Dato : 02-02-05 21:18

"Thomas K" <kiellerup@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> forhånd lave enten "update" eller "insert" da jeg ikke ved om
> brugeren før har indført noget i kollonnens felt.

Hej Thomas

Jeg tror at du blander tingene lidt sammen. Man bruger update til at
redigere/opdatere en række (vi kan også kande det en post). Det vil sige
redigere de oplysninger der er i rækken. Insert bruger du hvis du skal
insætte en ny række.

Du kan bruge følgende til at opdatere en brugers oplysninger. Validate
funktionen gør at ' erstattes med to '', som det skal og hvis der er
indstatet tomt felt, så erstattes dette med mellemrum:

Conn.Open strConn

Conn.Execute "UPDATE users SET password='" &
Validate(request.form("password")) & "' WHERE id=" & session("userid")
Conn.Close
Set Conn = Nothing

Function Validate(String)
if String = "" or IsNull(String) then