Problem med indsætning af data i database
Fra : Steffen Holm

Dato : 02-02-05 17:23

Hej NG.

Har nu siddet og rodet med følgende problem i et par timer. Følgende kode:

<%
' Databaseforbindelse
DSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; "
DSN = DSN & "DBQ=" & Server.MapPath("blogdb.mdb")
Conn.Open DSN

strSQL = "Insert into blog (Dato, Overskrift, Besked) values (Now, '" &
Request.Form("overskrift") & "', '" & Request.Form("besked") & "')"

Conn.Execute(strSQL)

' Luk databaseforbindelse
Conn.Close
Set Conn = Nothing
%>

Giver følgende fejl i browseren:

[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Syntax error (missing operator) in
query expression ''Så nåede jeg træt og udkørt hjem efter 2. skoledag på 4.
semester. Hele semestret handler om integreret produktudvikling...

Hva er problemet?

--
Steffen Holm

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 03-02-05 11:41

Steffen Holm skrev:

> strSQL = "Insert into blog (Dato, Overskrift, Besked) values (Now, '" &
> Request.Form("overskrift") & "', '" & Request.Form("besked") & "')"

[snip]

> Giver følgende fejl i browseren:
>
> [Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Syntax error (missing operator) in
> query expression ''Så nåede jeg træt og udkørt hjem efter 2. skoledag på 4.

Formentlig har du en apostrof (= et sql-anførselstegn) i en af dine
tekster. Se hvordan du kan sikre dig mod den slags problemer her:
<http://asp-faq.dk/article/?id=95>

Et generelt råd hvis du har problemer med sql-sætninger - skriv den
færdige sætning ud på skærmen. Se hvordan det gøres her:
<http://asp-faq.dk/article/?id=41>

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Steffen Holm

Dato : 03-02-05 16:27

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> wrote:

> Formentlig har du en apostrof (= et sql-anførselstegn) i en af dine
> tekster. Se hvordan du kan sikre dig mod den slags problemer her:
> <http://asp-faq.dk/article/?id=95>

Ja - det havde jeg...

> Et generelt råd hvis du har problemer med sql-sætninger - skriv den
> færdige sætning ud på skærmen. Se hvordan det gøres her:
> <http://asp-faq.dk/article/?id=41>

Det er sgu smart.
Mange tak for hjælpen - nu kan jeg kæmpe videre..

--
Steffen Holm