Regulære udtryk - er dette korrekt?
Fra : Morten

Dato : 23-01-05 03:53

Hejsa

Jeg har en masse HTML kode, og jeg ønsker at returnere alt hvad der står
imellem <div> og </div>
ved hjælp af regulære udtryk, men er det bare "<div>*</div>" ? ... for den
returnere intet ...

/Morten

Fra : Torben Brandt

Dato : 23-01-05 15:22

Morten wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> [...]
> imellem <div> og </div>
> ved hjælp af regulære udtryk, men er det bare "<div>*</div>" ? ... for

Nej, ikke helt :)
Prøv noget i stil med dette:
Set oRegEx = New RegExp
oRegEx.Global = True
oRegEx.IgnoreCase = True
oRegEx.Pattern = "<div>(.*?)</div>"
Set oMatches = oRegEx.Execute(s)
For Each oMatch In oMatches
Response.Write oMatch.SubMatches(0) & "<hr>"
Next

/Torben

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Morten

Dato : 23-01-05 17:40

"Torben Brandt" <ukendt1000@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Jeg kan godt se at dit eksempel virker, men den virker stadig ikke i min
kode.

Det jeg har gjort er at hente en masse HTML kode via asphttp, og det er en
del af den kode jeg skal afgrænse - når jeg bruger dit udtryk får jeg intet
resultat, selvom html koden indeholder både <div> og </div>

Er der nogen der kan have en ide om hvad jeg gør galt?

Fra : Torben Brandt

Dato : 23-01-05 21:22

> [...]
> resultat, selvom html koden indeholder både <div> og </div>
>
> Er der nogen der kan have en ide om hvad jeg gør galt?

Det er svært, når vi ikke har noget kode. Prøv at post noget af den kode du
bruger...
Prøv også at del det op i bidder:
1) Returnerer dit asphttp overhovedet noget?
2) Prøv så at fjern asphttp-delen og hardcode den streng den returnerede.
Virker det nu?

Fra : Morten

Dato : 23-01-05 22:05

> [...]
> bruger...
> Prøv også at del det op i bidder:
> 1) Returnerer dit asphttp overhovedet noget?

Ja, for hvis jeg f.eks. viser variablen i et textarea kan jeg se alt HTML
koden, som er lang og jeg kan se at den indeholder DIV tagsne ...

> 2) Prøv så at fjern asphttp-delen og hardcode den streng den returnerede.

Der kom nogle fag-udtryk jeg ikke kendte - hvordan gør jeg dette?

Fra : Torben Brandt

Dato : 24-01-05 17:54

Morten wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> Ja, for hvis jeg f.eks. viser variablen i et textarea kan jeg se alt HTML
> koden, som er lang og jeg kan se at den indeholder DIV tagsne ...

Glimrende. Så langt, så godt :)

> Der kom nogle fag-udtryk jeg ikke kendte - hvordan gør jeg dette?

Sorry :)
Det jeg mener er hvis man har noget kode i stil med:
s = EnIndvikletFunktion(..)
Set oRegEx = New RegExp
Set oMatches = oRegEx.Execute(s)
Så vidste man jo ikke om fejlen var i det ene eller det andet funktionskald.
Nu ved vi at det første (kaldet til asphttp) virker, så vi koncentrerer os om
det sidste.

I dit textarea kan du se præcist hvad asphttp indeholder - eller med andre
ord, hvad variablen s indeholder (eller hvad du nu har kaldt din variabel).
Lad os sige at s indeholder noget i denne stil:
<h1>header</h1>
... en masse linier
Så kan det være lidt svært at overskue, hvad oRegEx får ud af det.

I stedet for den lange kode med
s = EnIndvikletFunktion(..)
Set oRegEx = New RegExp
Set oMatches = oRegEx.Execute(s)
så laver vi kun en test-side, som kun indeholder
s = "<div>afsnit 1</div>"
Set oRegEx = New RegExp
Set oMatches = oRegEx.Execute
Response.Write "Matches: " & oMatches.Count
Hvor du prøver at sætte s-strengen til forskellige dele af det asphttp
returnerede.

På den måde kan du lave små, kontrollerede eksempler i stil med det jeg lagde
ud med i denne tråd.

PS Nu har jeg så skrevet en lang smøre om det, men har fået på fornemmelsen
hvad grunden er til at det ikke fungerer:
I stedet for
(.*?)
i oRegEx.Pattern skal der nok snarere stå
([\S\s]*?) ' et stort S og et lille s
Grunden er at . ikke matcher linieskift, så hvis der er linieskift indenfor
dine <div> så kan det være grunden. Så prøv at lave den rettelse først ;)

Du kan se hvad de enkelte dele betyder her:
<URL:http://msdn.microsoft.com/library/en-us/script56/html/vsproPattern.asp>

Fra : Morten

Dato : 24-01-05 18:54

> ([\S\s]*?) ' et stort S og et lille s
> Grunden er at . ikke matcher linieskift, så hvis der er linieskift
indenfor
> dine <div> så kan det være grunden. Så prøv at lave den rettelse først ;)

Jeg takker for instruktionerne !

Jeg prøvede at rette dette, og det var faktisk hvad der skulle til - nu
virker det perfekt !

Fra : Morten

Dato : 23-01-05 17:45

"Torben Brandt" <ukendt1000@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Prøv f.eks. at ændre den til:

så skal den jo returnere "<p>" ... men det gør den ikke ... ?

/Morten

Fra : Torben Brandt

Dato : 23-01-05 21:18

> [...]
>
> Prøv f.eks. at ændre den til:

> så skal den jo returnere "<p>" ... men det gør den ikke ... ?

Jo, den gør...?
Du skal bare huske at hvis man skriver <p> til browseren, så kan man ikke
se det, men hvis du siger Vis Kilde, så står det der...

Fra : Morten

Dato : 23-01-05 22:04

> Jo, den gør...?
> Du skal bare huske at hvis man skriver <p> til browseren, så kan man ikke
> se det, men hvis du siger Vis Kilde, så står det der...

Det kom jeg netop også i tanke om - min fejl....