Netscape problemer
Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 21-05-01 22:34

Hejsa...

Jeg sidder og bikser lidt med min personlige hjemmeside og er
løbet ind i et ganske betragteligt problem da jeg testede den i
Netscape. Siden ser helt gal ud. Den er foldet sammen i toppen.
Jeg har derefter valideret min forside og min css. Min forside er
100% valid nu, og min CSS lider af nogle småproblemer jeg ikke
kan forestille mig skulle have afgørende betydning.

Er der nogen af jer Netscapebrugere der gidder tage et kig og
komme med nogle anbefalinger?

Min hjemmeside: www.kyndsberg.dk

Min css kan ses her:
http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator?uri=http%3A%2F%2Fwww
kyndsberg.dk%2Fstyles%2Fstyle.css&warning=1&profile=css2

/Kasper

Fra : Jonas Astrup - html.~

Dato : 21-05-01 23:20

Kasper Kyndsberg wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Er der nogen af jer Netscapebrugere der gider tage et kig og
> komme med nogle anbefalinger?

Du kunne vist også godt trænge til nogle politiske anbefalinger

OK - vi nøjes med de tekniske:

I dit stylesheet retter du:

#TOP til #top
og fjerner overflow:auto; for <body>

- voila! Så kan du også nå vælgere med Netscape 6.

Ha' det rart
Jonas

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 21-05-01 23:59

Jonas Astrup - html.dk wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Du kunne vist også godt trænge til nogle politiske anbefalinger
> OK - vi nøjes med de tekniske:
> I dit stylesheet retter du:
>
> #TOP til #top
Ok, nu forstår jeg anbefalingen fra Jigsaw. Forskel på store og små
bogstaver... man lærer noget nyt hver dag :)
> og fjerner overflow:auto; for <body>
Og det virkede som det skulle..

Tak for hjælpen. Jeg er i øvrigt nok kommet så langt at jeg ikke er
særlig modtaglig for politiske anbefalinger, ellers tak... ;)

/Kasper

Fra : Jonas Astrup - html.~

Dato : 22-05-01 00:35

Kasper Kyndsberg wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Tak for hjælpen. Jeg er i øvrigt nok kommet så langt at jeg ikke er
> særlig modtaglig for politiske anbefalinger, ellers tak... ;)

Det anede mig

Ha' et godt valg

Mvh
Jonas

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 22-05-01 02:26

Mon, 21 May 2001 22:58:45 +0000 (UTC), skrev Kasper Kyndsberg
<kasper@kyndsberg.dk.dd>:

>Tak for hjælpen. Jeg er i øvrigt nok kommet så langt at jeg ikke er
>særlig modtaglig for politiske anbefalinger, ellers tak... ;)

Sikkert ikke, men find et andet billede, hvor du ikke virker som en
vred. lidt sur ung mand og skriv lidt mere om dig selv og hvad du står
for.

Der er iøvrigt javascriptfejl, en rest fra noget kode, som ikke mere
er på siden.

Slet onload="mydynAnimation()", det bruges jo ikke til noget.

med venlig hilsen
Knud
--
http://home13.inet.tele.dk/smedpark

Fra : Lars Frandsen

Dato : 22-05-01 09:30

> Sikkert ikke, men find et andet billede, hvor du ikke virker som en
> vred. lidt sur ung mand og skriv lidt mere om dig selv og hvad du står
> for.

Ja, jeg ville nok også bruge et lidt mere imødekommende billede.

Derudover kan man fra din Nyheds-side ikke komme ind på "Links", da
Links-linket(?!) linker til "Nyheder".
--
Mvh. / Sincerely
Lars Frandsen, Denmark

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 22-05-01 11:16

Tak... en lille forglemmelse.

> Lars Frandsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
>
> Ja, jeg ville nok også bruge et lidt mere imødekommende billede.

Og i har naturligvis ret. Jeg havde også i sinde at få lavet et nyt
billede.

> Derudover kan man fra din Nyheds-side ikke komme ind på "Links", da
> Links-linket(?!) linker til "Nyheder".

OK tak for hintet. En lille tastefejl fra min side... 1. gang jeg har
skrevet en side 100% i hånden.

/Kasper

Fra : Devast8or

Dato : 22-05-01 01:16

Jeg får kun en blå baggrund frem, det er det eneste. Men det kan jo være
fordi at min netsacep er for gammel, jeg kører Communicator 4.77

Devast8or

--
Spamfilter activated

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 22-05-01 11:21

Devast8or wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Jeg får kun en blå baggrund frem, det er det eneste. Men det kan jo være
> fordi at min netsacep er for gammel, jeg kører Communicator 4.77

Jeg havde sådan set besluttet med mig selv jeg ikke ville forsøge at
optimere til tidligere versioner af Netscape. Det er alt for besværligt at
installere oven i min 6.0'er samtidig med, tidligere versioner af Netscape
ikke rigtig understøtter noget som helst.

Er der nogen af jer andre der har flere versioner af Netscape på jeres
maskiner, og som optimerer til gamle versioner af Netscape?

/Kasper

Fra : Per Christoffersen

Dato : 22-05-01 11:46

> Er der nogen af jer andre der har flere versioner af Netscape på jeres
> maskiner, og som optimerer til gamle versioner af Netscape?

Det kan du tro! (Til begge dele..)
Netscape 6 er ikke særlig udbredt, det er stadig version 4 i varierende
udgaver, der er mest brugt.
Derfor er det væsentligt at teste mod NS 4.*
Testning mod NS 6 regner jeg egentlig stadig for lidt af en fremtissikring,
hvis det en dag skulle gå så vidt, at den faktisk slår igennem...
Her: http://www.thecounter.com/stats/2001/April/browser.html er den f.eks.
ikke engang på listen...

Det er ikke særlig vanskeligt at installere flere NSere ved siden af
hinanden.
Du skal bare angive en særskilt programmappe til de nye versioner. feks.
netscape6 istedet for bare netscape.

Det er langt værre med Internet Explorer, den er ikke sådan lige at få til
det, omend det kan lade sig gøre.

/Per

Fra : Devast8or

Dato : 22-05-01 13:00

MUAHAHAHA laver du sjov? NS 6 slår da aldrig igennem, det er jo mere
forvirrende en tyve grønne slanger der leger kluddermor. Jeg havde det i
under ti minutter så røg det ud.

Devast8or

--
Spamfilter activated

Fra : Per Christoffersen

Dato : 22-05-01 13:07

"Devast8or" <devast8or@NOSPAMsystembl.dk> wrote in message
> MUAHAHAHA laver du sjov? NS 6 slår da aldrig igennem, det er jo mere
> forvirrende en tyve grønne slanger der leger kluddermor. Jeg havde det i
> under ti minutter så røg det ud.

Ja, de har vel ikke ligefrem gjort livet lettere for sig selv (eller os
andre), da udviklede 6-eren...

/Per

Fra : Jonas Astrup - html.~

Dato : 22-05-01 13:33

Per Christoffersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Ja, de har vel ikke ligefrem gjort livet lettere for sig selv
> (eller os andre), da udviklede 6-eren...

Jeg bruger da NS6 en gang i mellem, og er egentlig meget godt tilfreds - men
jeg har udskiftet det der grimme skin med et "classic skin" - det hjalp lidt
på øjenene

Men sig mig.... kører I så med Netscape 4 ???

Det er da om muligt nok den værste og mest inkompetente browser på markedet.
Og ikke nok med det - den bremser hele udviklingen med XML, XSL, CSS og i det
hele taget udbredelsen af W3C-standarder.

Lad os få den udryddet hurtigst muligt - og der er jo masser af alternativer:
6'eren, Opera, Mozilla, Konqueror eller Internet Explorer.

Mvh
Jonas

Fra : Per Christoffersen

Dato : 22-05-01 13:44

"Jonas Astrup - html.dk" <jonas.usenet@html.dk> wrote in message

> [...]
lidt
> på øjenene
>
> Men sig mig.... kører I så med Netscape 4 ???

Jeg er også gået over til IE...
I lang tid holdt jeg mig til NS, for at være med til at holde i et
alternativ til den store kanon.
Men det blev for besværligt i længden.

Mine kommentarer var sådan set mest rettet mod brugerandele generelt, hvor
NS 6 jo nærmest er ikke eksisterende.

/Per

Fra : Jonas Astrup - html.~

Dato : 22-05-01 14:59

Per Christoffersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Jeg er også gået over til IE... I lang tid holdt jeg mig til NS,
> for at være med til at holde i et alternativ til den store kanon.

Ja, sådan tror jeg der er mange som har det

Men spørgsmålet er om man støtter Netscape ved at bruge Netscape 4 ?

Jeg tror kun Netscape (og alle de andre) har en reel chance hvis W3C
standarderne bliver udbredte. Derfor er det jo nærmest ironisk at Netscape 4
bremser udbredelsen af de standarder, som netop skal sikre Netscapes fremtid.

Derfor kan man også diskutere om man som webmaster skal blive ved med at kode
"forkerte koder" til Netscape 4 - eller om man istedet skal fokusere på at
overholde W3C-standarderne? Og så sende 4'eren til f.eks.:
http://www.webstandards.org/upgrade/what.html

Ellers kommer Microsoft til at sidde på 100% af browserne og bestemme
udviklingen på nettet - en skræmmende tanke :-/

Mvh
Jonas

Fra : Per Christoffersen

Dato : 22-05-01 15:02

> [...]
>
> Ellers kommer Microsoft til at sidde på 100% af browserne og bestemme
> udviklingen på nettet - en skræmmende tanke :-/

Du kan da have ret i de betragtninger, - problemet er bare at de fleste
kunder er fuldstændig ligeglade med 'strategisk webudvikling' af den art. De
vil bare have, at alle deres kunder kan se sitet ...

/Per

Fra : Jonas Astrup - html.~

Dato : 22-05-01 15:12

> [...]
> problemet er bare at de fleste kunder er fuldstændig ligeglade
> med 'strategisk webudvikling' af den art. De vil bare have,

Typisk kunder

Mvh
Jonas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-05-01 19:13

"Jonas Astrup - html.dk" wrote:

> Men spørgsmålet er om man støtter Netscape ved at bruge Netscape 4 ?

Det ironiske er jo at der var ingen der havde forestillet sig dengang i
'99 at det ville tage SÅ lang tid at få lavet en ordentlig browser
ovenpå Netscapes halvfærdige prototype som skulle blive til Netscape 5.

Set i bakspejlet, skulle man have gjort det samme som med StarOffice.
Flå alle de købte komponenter ud, og frigive noget der faktisk kunne
køre. Med Netscape tog dette næsten et år, og resultatet var meget
skuffende.

> Ellers kommer Microsoft til at sidde på 100% af browserne og bestemme
> udviklingen på nettet - en skræmmende tanke :-/

Linuxfolkene benytter ikke Microsoftprodukter. Alene derfor kan
Microsoft ikke sidde på 100% af markedet.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 22-05-01 15:02

> [...]

> jeg har udskiftet det der grimme skin med et "classic skin" - det hjalp lidt

Jeg syntes ogsaa 6'eren er udemaerket omend det tager en fandens tid for den at
loade. Den er alt for tung af en browser at vaere.

> Men sig mig.... kører I så med Netscape 4 ???

4.77 helt praecist

> Det er da om muligt nok den værste og
> mest inkompetente browser på markedet.

indroemmet. som browser er den ikke det vilde, til gengaeld tager den relativt
faa resuourcer og da jeg ogsaa bruger den til baade mail og news (naar jeg ikke
lige sidder paa jobbet), saa er det for mig en god loesning. Jeg er klar over
at der er hjemmesider der ikke ses optimalt med den men det lever jeg med.

> Lad os få den udryddet hurtigst muligt - og der er jo masser af alternativer:

Det er jo ikke _kun_ hvor korrekt hjemmesider vises der for mig bestemmer
hvilken browser man boer benytte, det handler ogsaa om hvilke programmer man
effektivt kan arbejde med, dvs genvejstaster og lignende, og da jeg for lang
tid siden har vaennet mig til NS4, holder jeg nok ved den i et stykke tid
endnu. Omend det dog bliver hyppigere at jeg maa fyre op under IE for at se en
side, men det er i 90% af tilfaeldene fordi webmasteren ikke har kunne finde ud
af at skrive noget ordentligt HTML. Med uordentligt HTML mener jeg tags der
ikke er afsluttet og andre dirrekte fejl.

> 6'eren, Opera, Mozilla, Konqueror eller Internet Explorer.

En dag maa jeg proeve Konqueror og Opera af, de andre er jeg ikke saa glade
for.

Med venlig hilsen
Lars

Fra : Boysen

Dato : 22-05-01 17:43

Jonas Astrup skrev:
> Men sig mig.... kører I så med Netscape 4 ???

Når jeg surfer bruger jeg IE 5.5, men når jeg tester mine sider, bruger jeg
Netscape 4.03 DK.
Det er ud fra en betragtning om, at hvis det virker i den, virker det i alle
browsere.
En af mine venner, som testede Netscape 6, kiggede nærmere på en af mine
sider, og han sagde at alt virkede, i modsætning til mange af de andre sider
han så.
Nu ved jeg ikke, om han kun har set "hjemmesider" - de er jo ofte
"optimeret" til IE. Hvis ikke, hvad er det så der gør, at Netscape 6 er lidt
"besværlig"? (Muligt svar: den overholder standarderne)

> [...]
det
> hele taget udbredelsen af W3C-standarder.

Sikkert, men den kan jo garantere, at siderne virker .
Muligvis er jeg dum, men jeg validerer ikke mine sider. Som Peter Brodersen
skrev, er det vigtigste vel at det virker, og ikke at det glider glat gennem
validatoren?

Håber ikke debatten bliver alt for OT.

/Michael Boysen

Fra : Devast8or

Dato : 22-05-01 19:34

> [...]
men
> jeg har udskiftet det der grimme skin med et "classic skin" - det hjalp

Ja det skin de har givet 6'eren er da for mystisk. Jeg prøvede også at slå
over på 'Classic Skin' men det blev ærlig talt ikke meget bedre. Det lignede
da den NS jeg er vant til, men knapperne sad da fuldkommen underligt. Oh
well, det kunne være at man skulle tvinge sig selv til at lære 6'eren at
kende på et eller andet tidspunkt.

> Men sig mig.... kører I så med Netscape 4 ???

ja, 4.77. Jeg bruger kun IE de steder hvor det er helt nødvendigt, f.eks. på
http://prygl.jubii.dk

Devast8or

--
Spamfilter activated

Fra : Peter Brodersen

Dato : 23-05-01 01:54

On Tue, 22 May 2001 12:32:32 +0000 (UTC), Jonas Astrup - html.dk
<jonas.usenet@html.dk> wrote:

>Men sig mig.... kører I så med Netscape 4 ???

Jeg bruger den dagligt - det er den, der starter hurtigst på min
bærbare (harddisken har ingen cache, og MSIE har simpelthen for meget
vilkårlig diskaktivitet, til at man kan holde det ud i længden).

I mine øjne er NN4 den, der har det bedste interface. Én ting er hvor
sej, en browser er til at fortolke kode, men uanset hvad, så skal der
stadigvæk et menneske til at betjene browseren. Og hvis browseren ikke
gør det job ordentligt, så er det ligemeget med resten.

NN4 har gode hotkeys, okay bogmærkestyring (flere bogmærker med samme
navne, og de bliver ikke betragtet som filer, hvilket gør at
"#)/)#¤/=")#&=¤"#¤ MSIE gudhjælpemig vælger at åbne default-browseren,
når man i hyperlinks-linien har mapper med genveje i, i stedet for i
sig selv). "Info"-funktionen er klar for at få en hurtig oversigt, og
til at se hvor forms submitter. Lige så elendig, som NN4 er til
HTML/CSS, ligeså god er den til HTTP. Har i de sidste par dage smidt
et link til nogle kammerater til en .exe-fil, jeg havde lavet, men
MSIE kunne ikke hente den uden videre; den skulle hente den via et
link...

Forstå mig ret, jeg holder grundlæggende af MSIE's
HTML/CSS-håndtering, men MSIE's udbredelse har samtidig fået en masse
serverside-folk til at lave voodoodukker af MSIE-udviklerne (ligesom
en del alm. webdesignere forbander NN's udviklere). Men som bruger
oplever jeg blot flere problemer med MSIE's dårlige håndtering af
korrekt HTTP, end Netscapes problemer med dårlig håndtering af
mere-eller-mindre-korrekt-eller-ie-optimeret HTML.

Så for mit vedkommende er det ganske enkelt et spørgsmål om trade-off.
Jeg har så primært valgt NN4, men guderne skal vide at jeg fra andre
computere også kører med MSIE og nyeste Mozilla (som stadigvæk er dum
hvad angår border på input-felter...)

--
- Pede
Professionel nørd

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-05-01 19:10

Per Christoffersen wrote:

> "Devast8or" <devast8or@NOSPAMsystembl.dk> wrote in message
>
> Ja, de har vel ikke ligefrem gjort livet lettere for sig selv (eller os
> andre), da udviklede 6-eren...

Mozilla 0.9 er ikke ringe. Måske er Netscape versionen, men ikke
Mozilla.

http://bigfoot.com/~thunderbear