Skriv til txt fil
Fra : Thomas Juul

Dato : 15-01-05 12:54

Jeg er ved at lave et admin login, men jeg kan ikke finde ud af
at skrive til en txt.

<%
Dim fso, f, filespec
filespec = Server.Mappath("/text/info.txt")
Set f = fso.OpenTextFile(filespec,1)

' Skriv tekst i en linie
f.Write Request.Form("tekstblok")

' Åbn filen til læsning og Læs linie for linie
Set f = fso.OpenTextFile(filespec,1)
Do While not f.AtEndOfStream
Response.write f.ReadLine & "<br>"
Loop
f.Close
%>

Hvad gøre jeg galt? ps. Kan man ikke skrive til html filer?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : terje

Dato : 15-01-05 14:17

Thomas Juul wrote:

> Set f = fso.OpenTextFile(filespec,1)

Metoden OpenTextFile har her to parametere: filespec og verdien 1. Først
bør du Response.Write filespec for å kontrollere at filbanen er korrekt.
Deretter: hva betyr tallet 1? Det betyr at du kun har åpnet filen for å
lese den, ikke for å skrive til den.

Dette er konstantene du kan bruke:
ForReading = 1
ForWriting = 2
ForAppending = 8

Prøv derfor å bytte tallet 1 med tallet 2. Du gjør den samme feilen også
i den siste delen av din kode. Her er dokumentasjonen for
FileSystemObject. Lag et bokmerke her:
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/script56/html/fsooriScriptingRun-TimeReference.asp

Her er en funksjon du kan bruke til å lese _fra_ en fil. (Husk å
definere konstantene du skal bruke øverst på siden):

Function ReadFile(sFullPath)
Dim oFSO
   Dim oFile

   Set oFSO = Server.CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
   Set oFile = oFSO.OpenTextFile(sFullPath, ForReading, , TristateUseDefault)

   ReadFile = oFile.ReadAll

   oFile.Close
   Set oFSO = Nothing

End Function

Og her er en funksjon du kan bruke når du vil skrive _til_ en fil:

Function CreateFile(sFullPath, sTxt, bOverWrite, bUnicode)

   Dim oFSO
   Dim oFile

   Set oFSO = Server.CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
   Set oFile = oFSO.CreateTextFile(sFullPath, bOverWrite, bUnicode)

   oFile.Write sTxt
   oFile.Close
   Set oFSO = Nothing

   CreateFile = (Err.Number = 0)

End Function

Du kan kalle funksjonen f. eks. slik:
Response.Write CreateFile("C:\minfil.html", "Her er min tekst.", True,
False)

terje

Fra : Thomas Juul

Dato : 15-01-05 16:47

> [...]
>
> End Function
>
> Du kan kalle funksjonen f. eks. slik:
> Response.Write CreateFile("C:\minfil.html", "Her er min tekst.", True,

Jeg kan stadig ikke få det til at virke. Jeg ved ikke så meget om asp, jeg har kun læst hele asp tutiral og der en
ting som de ikke har forklaret. Det er det der "dim", hvad gør det?

Fra : terje

Dato : 15-01-05 18:08

Thomas Juul wrote:

> Jeg kan stadig ikke få det til at virke. Jeg ved ikke så meget om asp, jeg har kun læst hele asp tutiral og der en
> ting som de ikke har forklaret. Det er det der "dim", hvad gør det?

Hei Thomas.
Får du en feilkode? Vis oss den. Vis også den koden som ikke virker
(ikke 800 linjer kode, men det som er relevant).
terje

Fra : Thomas Juul

Dato : 15-01-05 21:13

> Hei Thomas.
> Får du en feilkode? Vis oss den. Vis også den koden som ikke virker
> (ikke 800 linjer kode, men det som er relevant).
> terje

Med det her:

<title>Læse fra tekstfiler</title>
<head>
</head>
<%
[...]

Siger den:
Fejltype:
Der opstod en Microsoft VBScript-kørselsfejl (0x800A004C)
Stien blev ikke fundet
/blaatbaal/info.asp, line 10
-
Med det som treje skrev:

[...]

Response.Write CreateFile("text\info.txt", "Her er min tekst.", True,
False)
%>

Siger den:

Fejltype:
Der opstod en Microsoft VBScript-kompileringsfejl (0x800A0401)
Slut på sætning var ventet
/blaatbaal/info.asp, line 23, column 7
Du kan kalle funksjonen f. eks. slik:
------^

Fra : Christian

Dato : 16-01-05 01:40

CreateFile = (Err.Number = 0)

<------------------------
[...]

Her er synderen... Du må ikke have normal tekst i dine asp sider...
sæt en ping ( ' ) foran denne linje og den skulle gerne virke..

Christían

Fra : Thomas Juul

Dato : 16-01-05 02:08

Christian wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> [...]
>

> Her er synderen... Du må ikke have normal tekst i dine asp sider...
> sæt en ping ( ' ) foran denne linje og den skulle gerne virke..

Det virker stadig ikke, det enste grund det står der er fordi jeg bare
lige kopiret det..

Fra : terje

Dato : 16-01-05 10:32

Thomas Juul wrote:

> Du kan kalle funksjonen f. eks. slik:
> Response.Write CreateFile("text\info.txt", "Her er min tekst.", True,
> False)

1) Er det setningen: "Du kan kalle funksjonen f. eks. slik:" som lager
problemer? Foran denne setter du comment-tegnet ', eller du sletter den.

2) "text\info.txt" er ikke hele stibanen, Thomas. Skriv dette øverst i
din fil:
Response.Write Request.ServerVariables("PATH_TRANSLATED")
Response.End
Deretter åpner du denne fil i din browser og kopierer den stibanen du
ser der. Skriv denne inn i funksjonens første parameter istedenfor
"text\info.txt", men du bytter selvsagt selve filnavnet med det riktige.
Slett de to linjene over og forsøk på nytt.

terje

Fra : Thomas Juul

Dato : 16-01-05 12:16

terje wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> 1) Er det setningen: "Du kan kalle funksjonen f. eks. slik:" som lager
> problemer? Foran denne setter du comment-tegnet ', eller du sletter den.

Det har jeg retede.

> 2) "text\info.txt" er ikke hele stibanen, Thomas. Skriv dette øverst i
> din fil:
> Response.Write Request.ServerVariables("PATH_TRANSLATED")
> Response.End

Det må så være: "c:\inetpub\wwwroot\blaatbaal\kode.asp"

> [...]
> "text\info.txt", men du bytter selvsagt selve filnavnet med det riktige.
> Slett de to linjene over og forsøk på nytt.

Det forstår jeg så ikke helt.

ASP-filen:
<%
[...]

Response.Write CreateFile("c:\inetpub\wwwroot\blaatbaal\info.txt", "Her er
min tekst.", True,
False)
%>

Txt-filen:
<%
Response.Write Request.ServerVariables("PATH_TRANSLATED")
Response.End
%>

Fejlen:
Fejltype:
Der opstod en Microsoft VBScript-kompileringsfejl (0x800A03EA)
Der er en syntaksfejl
/blaatbaal/info.asp, line 26, column 93
-----------------^

Fra : terje

Dato : 16-01-05 13:32

Thomas Juul wrote:

> [...]
> /blaatbaal/info.asp, line 26, column 93
> Response.Write CreateFile("c:\inetpub\wwwroot\blaatbaal\info.txt", "Her er

Du kan sikkert se hva som er problemet nå?
terje

Fra : Thomas Juul

Dato : 16-01-05 16:33

terje wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> Du kan sikkert se hva som er problemet nå?
> terje

ehm? hvad mener du?

Fra : Jonas Schmeltz Aaber~

Dato : 16-01-05 16:41

"Thomas Juul" <tjuul@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> ehm? hvad mener du?

I stedet for

Response.Write CreateFile("c:\inetpub\wwwroot\blaatbaal\info.txt", "Her er
min tekst.", True,

skal der stå

Response.Write CreateFile("c:\inetpub\wwwroot\blaatbaal\info.txt", "Her er
min tekst.", True, False)

- Du har glemt at tage højde for linieskift, der ikke accepteres uden _
(underscore) i VBScript.

MVH Jonas (aka Juke)

Fra : Thomas Juul

Dato : 16-01-05 19:48

Det hjalp lidt, nu kommer den ikke med en fejl. Det eneste der kommer er stigen,
det var meingen at, der skulle komme en box hvor man kan ændre på filen...