Funktion til validering af dato
Fra : Casper Bang

Dato : 21-12-04 14:36

Hej,

Jeg skal bruge en funktion der kan validere at en given parameter er i
formatet:
12/24/2004 13:15:00
hvordan gøres dette bedst? Kan man bruge nogen af de indbyggede funktioner
til dette, eller...?

På forhånd tak!
Casper Bang

Fra : *XxX*

Dato : 21-12-04 16:46

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> wrote in
message news:41c826b6$0$27927$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> [...]
> 12/24/2004 13:15:00
> hvordan gøres dette bedst? Kan man bruge nogen af de indbyggede funktioner

Fandt lige hurtigt dette, tror også det kan tage andre formater og muligvis
også tid.

If IsDate("February 29, " & iYear) Then
GetDaysInMonth = 29
Else
GetDaysInMonth = 28
End If

Fra : Casper Bang

Dato : 21-12-04 18:25

> Fandt lige hurtigt dette, tror også det kan tage andre formater og
> [...]

Hej,

Ja, IsDate kan tjekke generelt om noget er en dato - men jeg skal tjekke om
en streng både er en dato, og om den er i det HELT rigtige format.

Men tak for budet :)

Fra : terje

Dato : 21-12-04 19:59
Fra : Casper Bang

Dato : 21-12-04 21:37

> Har du Googlet?
> http://www.google.com/search?sourceid=navclient&ie=UTF-8&rls=GGLD,GGLD:2003-33,GGLD:en&q=asp+lcid+

hmmm.. LCID omsætter jo bare datoformatet på hele siden!?

Fra : terje

Dato : 22-12-04 01:57

Casper Bang wrote:

> hmmm.. LCID omsætter jo bare datoformatet på hele siden!?

Ikke nødvendigvis:

Session.LCID=1036
Response.Write Date()
Session.LCID=1033
Response.Write Date()

terje

Fra : Casper Bang

Dato : 22-12-04 10:17

> Ikke nødvendigvis:
>
> Session.LCID=1036
> Response.Write Date()
> Session.LCID=1033
> Response.Write Date()

Hmm, ja - men hvordan bruger jeg dette til at undersøge om min streng er i
det rigtige format?
ASP godtager jo datoer i mange forskellige formater, selv om man har sat
LCID til andet end standarden :s

Fra : terje

Dato : 22-12-04 11:45

Casper Bang wrote:

> [...]
> det rigtige format?
> ASP godtager jo datoer i mange forskellige formater, selv om man har sat

Hvor kommer dine data fra? Fra en bruker som på et eller annet tidspunkt
skriver data inn i et skjema/form?
terje

Fra : Casper Bang

Dato : 23-12-04 00:27

> Hvor kommer dine data fra? Fra en bruker som på et eller annet tidspunkt
> skriver data inn i et skjema/form?

Ja, nemlig. Det skal bruges i en applikation som er ret kræsen med hvordan
datoen ser ud.
Mine brugere er ikke nødvendigvis for skarpe, så de kunne godt finde på at
taste det forkert ind :p

Der er jo altid muligheden med at dele strengen op, og tjekke det lidt efter
lidt...
Men jeg tænkte på om der ikke er en funktion som modtager for eksempel
"mm/dd/yyyy hh:mm:ss" sammen med en streng, og tester om de to formater
stemmer over ens. Ville gøre det lidt nemmere :)

Fra : terje

Dato : 23-12-04 14:46

Casper Bang wrote:

> Ja, nemlig. Det skal bruges i en applikation som er ret kræsen med hvordan
> datoen ser ud.

Det er din oppgave som programmerer å sjekke om input verdiene fra dine
brukere er korrekte. Dette bør du gjøre både på klienten (med
javascript), og på serveren med asp. Det er flere teknikker du kan bruke
for å holde styr på de ulike delene av en datoverdi. Du kan tilby
brukeren egne textboxer for hver datodel, du kan bruke databasens
innebygde datofunksjoner, du kan lagre de ulike datodelene i egne felt
som tallverdier, eller alle i ett felt der du kjenner til hva som er
måned og dag osv.

Presentasjonen av disse datoverdiene er så et kapittel for seg. Hvis du
har behov for å vise disse i ulike formater (ex: dansk og amerikansk) så
kan du f. eks. bruke LCID funksjonen som jeg nevnte lengre opp i denne
tråden. Så vil du helt sikkert få problemer med å vite sikkert _når_ du
skal formatere en dato i amerikansk stil, men det er diskusjon for seg selv.

> Men jeg tænkte på om der ikke er en funktion som modtager for eksempel
> "mm/dd/yyyy hh:mm:ss" sammen med en streng, og tester om de to formater
> stemmer over ens. Ville gøre det lidt nemmere :)

Formatet MM/DD/YYYY er amerikansk. ASP og vbscript har ingen egne
amerikanske funksjoner. Du må lage dem selv ved hjelp av vbscript sine
generelle funksjoner.

terje

Fra : Casper Bang

Dato : 23-12-04 23:55

> Formatet MM/DD/YYYY er amerikansk. ASP og vbscript har ingen egne
> amerikanske funksjoner. Du må lage dem selv ved hjelp av vbscript sine
> generelle funksjoner.

Ok, så vil jeg gå den lidt længere vej og gøre det sådan :)

Det er dog kun mine "superbrugere" som vil få brug for dette, så vil ikke
gøre for meget ud af at lave det brugervenligt for dem.

Men tak for hjælpen :)