include?
Fra : Jan Rasmussen

Dato : 11-02-05 12:32

Hej NG

På hjemmesideskolen har de følgende eksempel se evt.:
http://www.hjemmesideskolen.dk/html/div.asp

jeg har lavet en fil med navn "menu.inc" men jeg kan ikke få den includeret
på min side.

Hvad går mon galt?

Jeg vil jo gerne have top, bund og evt. menu, til at ligge i hver sin egen
fil, og så includere dem
på siden.

mvh
jr

Fra : Claus Agerskov

Dato : 11-02-05 12:45

Jan Rasmussen wrote:

> [...]
>
> Hvad går mon galt?
>
> Jeg vil jo gerne have top, bund og evt. menu, til at ligge i hver sin egen

Webserveren du har lagt din hjemmeside op på understøtter ikke Server Side
Include - og hvis du kun tester lokalt, så kræver det altså en webserver
for at test Server Side Include-funktionaliteter.

De herligste hilsner

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-02-05 12:57

Jan Rasmussen skrev:

> På hjemmesideskolen har de følgende eksempel se evt.:
> http://www.hjemmesideskolen.dk/html/div.asp

Jeg vil foreslå dig at kigge her i stedet:
<http://www.hjemmesideskolen.dk/html/incl.asp>

Der er include-teknikken forklaret (det andet sted er den bare vist som
en del af en anden lektion).

Her har du læst galt på siden. Der står:

- de to gange "--" gør en forskel.

> jeg har lavet en fil med navn "menu.inc" men jeg kan ikke få den includeret
> på min side.

Der er flere muligheder. Her er et par af dem:

1) Din hovedfil skal som regel have filtypen .shtml eller .asp - hvis du
bruger .html vil det normalt ikke virke.

2) Dit webhotel skal understøtte SSI (hvis det understøtter asp, er SSI
også med, men SSI alene er også o.k.)

3) Serverside include skal afvikles på en webserver. Man kan altså ikke
bare teste en SSI-side lokalt fra harddisken.

Hvis du giver et link til din side, er det meget lettere at hjælpe dig
videre. Se evt. <http://infimum.dk/HTML/hjaelpmig.html>.

Dit spørgsmål hører i øvrigt til i en serversidegruppe - enten
dk.edb.internet.webdesign.serverside (for generelle SSI-spørgsmål) eller
dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp (hvis du laver SSI med
asp-sider).

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 11-02-05 15:48

Tk for svarene.

Ja, jeg kører det fra lokal disk.
min udbyder understørrer PHP hvad det så end er.

så jeg må vel blot prøve at putte det ind på serveren og så hvad der sker.

ssi asp!!! hmm... jeg troede jeg jeg studerede html og css... så blev
jeg jo klågere igen...

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-02-05 16:37

Jan Rasmussen wrote:

> Ja, jeg kører det fra lokal disk.
> min udbyder understørrer PHP hvad det så end er.

I så fald skal include-kommandoen skrives anderledes. Det har jeg forklaret
på:

http://hjemmesideskolen.dk/html/incl.asp#php

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 12-02-05 00:53

Nå, men virker gør det ikke.

her er hvad jeg har lavet indtil vidre.

www.vejen-net.dk/~jr/

Måske det hjælper at se koden

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 12-02-05 01:14

Jan Rasmussen wrote:
> Nå, men virker gør det ikke.
>
> her er hvad jeg har lavet indtil vidre.
>
> www.vejen-net.dk/~jr/

Hvad hedder den fil, der hentes hjem ved klik på det link?

Min IE viser en html-side - uden den menu, der skulle inkluderes.
Men min FF viser bare sidens kildekode.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 12-02-05 01:16

> Hvad hedder den fil, der hentes hjem ved klik på det link?
>
> Min IE viser en html-side - uden den menu, der skulle inkluderes.
> [...]
den hedder menu.inc og ligger i underbibliotheket include

Fra : Benny Nissen

Dato : 12-02-05 01:19

Jan Rasmussen wrote:
> Nå, men virker gør det ikke.
>
> her er hvad jeg har lavet indtil vidre.
>
> www.vejen-net.dk/~jr/
>
> Måske det hjælper at se koden

Prøv at omdøbe index.shtml til index.php og ret koden i filen fra <? til
<?php
Det er jo ikke sikkert serveren er sat op til at akseptere shorttags.

--
Benny

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 12-02-05 01:28

"Benny Nissen" <news@bennynissen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> <?php
> Det er jo ikke sikkert serveren er sat op til at akseptere shorttags.

JUHUU det virkede, TAK

jeg forstår nu at det kun er de undersider som skal indeholde en include fil
der skal have efternavnet shtml

tak igen

Fra : Benny Nissen

Dato : 12-02-05 01:32

Jan Rasmussen wrote:

> JUHUU det virkede, TAK

Fint. Velbekomme.

> jeg forstår nu at det kun er de undersider som skal indeholde en include fil
> der skal have efternavnet shtml

Øh, nej. Du skal slet ikke bruge .shtml men kun .php.
Og så inkluderer du din menu.inc og evt. andre sider med samme soke, som
du nu har i din index.php. Altså noget i stil med:
<?php include('menu.inc')?>

--
Benny